3 آذر 1392
شماره خبر: 110686

سازمان آرامستانها؛ ایستگاه اختتامیه خدمات رسانی شهرداری به شهروندان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

سازمان آرامستانها؛ ایستگاه اختتامیه خدمات رسانی شهرداری به شهروندان


وقتی که فرشته مرگ رو به زمین بال می گشاید و بر شانه های آدمی می نشیند؛ لحظه خداحافظی از خانه و خانواده فرا می رسد و زنگ تعطیلی کلاس زندگی در مدرسه دنیا نواخته می شود؛ البته در روز وداع یاران هم پای "شهرداری" در میان است و آمبولانس سازمان بهشت سکینه (س) آژیرکشان برای انتقال میت به خانه ابدی اش اعزام می شود؛ لطفا این گزارش را با یادی از مردگان بخوانید؛ «رحم ا... من یقرا فاتحة مع صلوات»
قبل از تاسیس سازمان آرامستانها در شهرهای کشور که زیر نظر شهرداریها اداره می شوند؛ شاهد دفن غیر مجاز اموات در گورستانهای داخل شهر بودیم که علاوه بر مشکلات بهداشتی و زیست محیطی، چهره بصری شهر را نیز زشت و بدقواره می کردند؛ البته ترافیک در هسته های مرکزی شهر، پیچیدن بوی تعفن در سطح شهر بویژه در فصول گرم سال، ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای همسایگان گورستان و چند معضل دیگر را نیز باید به این لیست اضافه کنیم. بر اساس نص صریح قانون، احداث گورستانها در داخل شهر ممنوع است و شهرداریها ملزم به تامین قبرستان در حاشیه شهرها هستند. سازمان بهشت سکینه (س) در کیلومتر 5 اتوبان کرج – قزوین و در حاشیه شهر کرج یکی از سازمانهای خدماتی می باشد که در سال 1354 بعنوان "گورستان" توسط فرمانداری و جنگلداری وقت طی صورتجلسه ای در مورخ 20/11/1354 تحویل شهرداری کرج شد و بعنوان یکی از گورستانهای شهر مورد استفاده قرار گرفت و در دیماه سال 1355 از گورستان شهرداری کرج به بهشت سکینه (س) تغییر نام یافت و در همین سال به عنوان سازمان بهشت سکینه (س) تأسیس گردید و در مورخ 4/1/1373 اساسنامه مورد تصویب وزارت کشور قرار گرفت. برنامه ریزی و تعیین خط مشی در امور مربوط به آرامستانهای شهر، ایجاد و توسعه و یا نظارت بر احداث و توسعه آرامستانهای مورد نیاز با هماهنگی سازمانهای ذیربط، بهره برداری و یا نظارت بر طرز استفاده از آرامستانهای احداث شده و انتظام امور آرامستانهای واقع در شهر، انجام ترتیبات لازم جهت حمل، تغسیل، تکفین، تدفین و انجام مراسم و تشریفات مذهبی اموات مسلمین و... از جمله اهداف تاسیس سازمان بهشت سکینه (س) ذکر شده است.
مرور کمی و کاستی ها
اخیرا و در راستای ایجاد تحولاتی در سازمان بهشت سکینه (س)، شهردار کرج طی حکمی "مجتبی اسکندری" را در سمت ریاست سازمان منصوب کرد؛ جا به جایی و دست به دست شدن سکان هدایت این سازمان بهانه ای برای مرور کمی و کاستی از گذشته تا امروز شد.
زیارت مجازی قبور
سازمان فردوس های شهرداری مشهد امکان زیارت مجازی قبور را فراهم آورده و شهروندان با مراجعه به پرتال این سازمان می توانند با وارد کردن قطعه، ردیف و شماره آرامگاه مورد نظر خود، به صورت مجازی قبور اموات را زیارت کنند و برای شادی روح ایشان فاتحه و زیارت نامه قرائت کنند.
سامانه جستجوی متوفیات
همچنین در این پرتال، سامانه جستجوی متوفیات راه اندازی شده و با وارد کردن مشخصات فردی متوفی، قطعه، ردیف و شماره آرامگاه وی به راحتی در اختیار متقاضی قرار می گیرد تا برای پیدا کردن آرامگاه مورد نظر به زحمت نیفتد.
نرم افزار موبایلی زیارت مجازی گلزار شهداء
نرم افزار موبایلی زیارت مجازی اهل قبور و گلزار شهداء نیز روی پرتال سازمان فردوس های شهرداری مشهد قابل دریافت است و این خدمت را می توان متفاوت ترین خدمت در این حوزه دانست که رضایت حداکثری خانواده های متوفیان را تامین می کند. شهروندان مشهدی با مراجعه به پرتال www.mcm.mashhad.ir می توانند از زمان و مکان برگزاری دعای زیارت عاشورا و مراسمات داخلی سازمان فردوس ها مطلع شوند و در صورت تمایل حضور بهم رسانند.
انتشار زندگینامه شهداء، مشاهیر و بزرگان مدفون
در پرتال اطلاع رسانی سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان اطلاعات مربوط به زندگینامه شهداء و همچنین مشاهیر و بزرگان مدفون در آرامستان های شهر قابل مشاهده است. سامانه الکترونیک سفارش خدمات مجالس، مشاهده قبور پیش خرید، راهنمایی مراحل دفن متوفی و... از دیگر اطلاعات مفید این پرتال است. در این حوزه، پرتال سازمان بهشت سکینه (س) شهرداری کرج تا رسیدن به ایده آل ها فاصله وجود دارد و انتظار می رود مدیر عامل جدید این مجموعه نسبت به ارایه خدمات الکترونیک بر روی درگاه مجازی سازمان تدابیر اساسی اندیشه نماید.
چند پیشنهاد متنوع
نوسازی خودروهای حمل متوفیان، ایجاد محدودیت های ترافیکی در مسیرهای منتهی به آرامستان بهشت سکینه (س) در روزهای پایانی هفته، راه اندازی مهدکودک در محوطه داخل آرامستان، برون سپاری کلیه فعالیت های سازمان به بخش خصوصی، راه اندازی خطوط تاکسی و اتوبوس از نقاط مختلف شهر به مقصد آرامستان بهشت سکینه (س)، ایجاد فضای سبز و احداث آلاچیق برای رفاه حال زیارت کنندگان قبور، تدارک زیارت عاشورا و سایر مراسمات مذهبی ویژه زائرین اهل قبور، احداث قطعه ای جهت هنرمندان و مشاهیر شهر کرج، فعال سازی پرتال سازمان و اطلاع رسانی بهینه از اقدامات صورت گرفته و... از دیگر اقداماتی است که می تواند در دستور کار مدیریت جدید قرار گیرد تا شهروندان شاهد تحول خدمات رسانی در سازمان بهشت سکینه (س) باشند.
تشریح رویکرد عمرانی و خدماتی سازمان
معاون عمرانی سازمان بهشت سکینه (س) در گفتگوی تلفنی با خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج به تشریح بخشی از رویکرد عمرانی و خدماتی این مجموعه پرداخت.
احداث سالن اجتماعات
محمدرضا قربانی از احداث سالن اجتماعات با ظرفیت 600 الی 700 نفر در محل سازمان خبر داد و گفت: برگزاری مراسمات ترحیم و همایش ها و جلسات عمومی شهر از کارکردهای این سالن اجتماعات است که ان شاء ا... ظرف شش ماه الی یک سال آینده به بهره برداری می رسد و برگزاری گسیخته مراسمات ترحیم در قطعات آرامستان را سامان می بخشد، ضمن آنکه دغدغه ها برای برگزاری مراسم سوم، هفتم و چهلم در فصول پاییز و زمستان که با چیدن صندلی در اطراف قبر انجام می شود؛ پایان می یابد.
ایجاد راههای جدید دسترسی
این مسئول با اشاره به ترافیک مبادی ورودی و خروجی سازمان در اعیاد و مناسبت ها و روزهای پایانی هفته و سال که در اثر هجوم مردم برای زیارت اهل قبور ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: به همین منظور، ایجاد راههای جدید دسترسی و ساماندهی مبادی ورودی و خروجی و ایجاد محدودیت های ترافیکی با هماهنگی و مجوز پلیس راهور در دستور کار است و در راستای تکریم زیارت کنندگان قبور انجام می شود.
حل مشکل کم آبی
قربانی از کمبود آب شرب به عنوان یکی از چالش های سازمان یاد کرد و گفت: پس از برگزاری جلسات مختلف، حفر چاه جدید (با اخذ مجوزهای لازم) یا خرید چاه های بدون استفاده اطراف برای تامین آب مورد نیاز فعالیت های عمرانی و خدماتی، آبیاری و توسعه فضای سبز و... مصوب گردید که با رویکرد مدیریت جدید سازمان تحقق اش در آینده ای نزدیک دور از تصور نیست.
احداث قطعات جدید در آرامستان
به گفته معاون عمرانی سازمان، با سرعت بخشی به احداث قطعات جدید در آرامستان تعداد قبور خالی به نسبت سالهای

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود