28 بهمن 1392
شماره خبر: 116573

صنایع تبدیلی پل ارتباطی صنعت و کشاورزی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

صنایع تبدیلی پل ارتباطی صنعت و کشاورزی


صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی که سالها حلقه مفقوده دربخش کشاورزی بود امروز به مدد سرمایه گذاران بخش خصوصی به ارتباطی بین صنعت و کشاورزی ایران به ویژه البرز تبدیل شده است.
بدون تردید صنایع تبدیلی از سودمندترین صنایع در کشوری مانند ایران است که بخش بزرگی از اقتصاد آن بر محور تولید و کشاورزی حرکت می کند. آمارها و شواهد نشان می دهد این صنایع علاوه بر استفاده بهینه از تولیدات کشاورزی و فرآوری آنها در ایجاد اشتغال و تامین مواد غذایی در شهرها و مناطق روستایی نقش کلیدی دارند. صنایع تبدیلی و تکمیلی ضمن کاهش میزان بیکاری های دایمی و فصلی در مناطق روستایی، زمینه مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، تامین نیازهای اساسی، پیوند با دیگر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه ای کمک می کنند. این صنایع نیز می توانند پیش نیاز استراتژی صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی در کشور باشند. از مهمترین عوامل موثر در توسعه کشاورزی، یکپارچگی مراحل تولید تا عرضه محصولات نهایی است که می تواند چرخه تولید به صورت زنجیره و با همکاری قشر کشاورز، دامدار و سرمایه گذارانجام شود. امروز صنایع تبدیلی در واقع ارتباط دهنده بین بخش های مختلف تولید دامی و کشاورزی و صنعت هستند ،مثلا کشت زمین و زراعت از یک سو با بخش دامی و از سوی دیگر با بخش صنعت پیوند می خورد و تلفیق تولیدات کشاورزی و صنعتی از فاصله و تفاوت اقتصادی بین شهر و روستا کاسته و از طرفی به افزایش تولید مواد خام کشاورزی کمک می کند. صنایع غذایی بیش از 85 درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را در کشور تشکیل می دهند و با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال موجب رشد و شکوفایی، در سطح کلان اقتصاد می شوند. باید توجه داشت که امروز بعد از صنایع سنگین، صنایع غذایی از نظر وسعت و گستردگی، دومین جایگاه تولیدی را در جهان دارا هستند. بررسی ها نشان می دهد میزان ارزش افزوده در این صنایع با ارزش افزوده در صنایع پتروشیمی برابری دارد، با افزایش صادرات تولیدات صنایع تبدیلی می توان جایگزین مناسبی برای صادرات نفت داشت و به شکوفایی اقتصاد کشور نزدیکتر شد. در اقتصاد کشاورزی معاصر، صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی می باشند که از یک سو ارزش افزوده محصولات اولیه کشاورزی را ارتقا می دهند و از سوی دیگر محصولاتی به بازار ارایه می کنند که با استفاده از فناوری به دست آمده اند. امروزه با استفاده از فناوری می توان از فاسد شدن زود هنگام محصولات کشاورزی جلوگیری کرد. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار امنیت غذایی در سند چشم انداز بیست ساله کشور نیزمدنظر قرار گرفته است. طبق آماراکنون حدود 18 میلیون هکتار زمین زراعی و باغی در ایران وجود دارد که سالانه نزدیک به 108 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می شود. آنطور که آمار نشان می دهد حدود 30 درصد محصولات کشاورزی و باغی ایران در زمان تولید ، برداشت و حمل و نقل و ... به ضایعات تبدیل می شود که خسارات فراوانی برای بخش کشاورزی و تولید کشور محسوب می شود. در این حال فعالیت پنج هزارو 935 واحد صنایع تبدیلی در ایران اسلامی ظرفیت مناسبی برای فرآوری محصولات کشاورزی و باغی یا دامی محسوب می شود.
فرآوری 337 هزار تن محصولات خام کشاورزی در استان البرز
مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: ظرفیت اسمی فرآوری محصولات خام کشاورزی در استان به 337 هزار تن در سال رسیده است. ˈحمید مومن کیاییˈ افزود: دستیابی به این میزان فرآوری با فعالیت 47 واحد فعال در صنایع تبدیلی و تکمیلی و سرمایه گذاری 671 میلیارد ریال محقق شده است. وی با اشاره به این که راه اندازی این واحدها زمینه اشتغال 969 متقاضی کار را در این استان فراهم کرده، اظهار داشت: همچنین در سال جاری 31 طرح با سرمایه گذاری 617 میلیارد ریال از محل طرح توسعه بخش کشاورزی برای دریافت تسهیلات در این بخش به بانکهای عامل معرفی شده اند که از این تعداد تا کنون 10 طرح به مرحله جذب اعتبار با رقم 131 میلیارد ریال رسیده اند. وی در ادامه نحوه فعالیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این صنایع به مجموعه فعالیت هایی که پس از برداشت محصولات کشاورزی در قالب نگهداری، فناوری و بسته بندی منجر می شود، اطلاق می شود. مومن کیایی، افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد تعامل در عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در تمام فصول سال را از جمله مزایای این بخش کشاورزی دانست.
صنایع تبدیلی و تکمیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی
وی، صنایع تبدیلی و تکمیلی را حلقه مفقوده بخش کشاورزی بخصوص در سنوات گذشته دانست و گفت: این بخش از کشاورزی بعد از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی جایگاه قانونی پیدا کرد. مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: این استان به رغم مساحت کم که در سطح کشور دارد قابلیت های خوبی را در تولید محصولات باغی، سبزی، صیفی جات و محصولات دامی دارد. وی افزود: همچنین این استان به عنوان بارانداز مازاد بر مصرف محصولات کشاورزی استانهای شمالی، غربی و همسایه نیز هست و این ظرفیت می طلبد تا برنامه ریزی مناسب در راستای نگهداری فرآوری و بسته بندی این محصولات به فراخور نیاز بازار مصرف در طی سال داشته باشیم.
قابلیت مناسب البرز در صادرات محصولات کشاورزی
مومن کیایی همچنین صادرات سبزی، صیفی و میوه را از دیگر قابلیت های استان دانست و بیان داشت: در شش ماهه ابتدای سال

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود