5 اسفند 1392
شماره خبر: 117129

صفای ظاهر و باطن در رسم دیرین خانه تکانی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

صفای ظاهر و باطن در رسم دیرین خانه تکانی


زمزمه نوروز که به گوش می رسد، دلمشغولی ها از خرید لباس تا آجیل شب عید درمردم بیشترمی شود اما دراین میان کاردرفضای خانه تکانی با شور و حال خاصی همراه است.
این روزها مردم به همه جای خانه های خود سرمی کشند از جمع کردن و دور ریختن کهنه ها تا شستن ظرف و مظروف و دست کشیدن به در و دیوار خانه هیچ لحظه ای را برای فراغت بال و آسودگی خیال خالی نمی گذارد. هزاران سال است که ایرانی ها، زنده شدن دوباره طبیعت را به جشن می نشینند و آیین نیک با هم بودن در نوروز در آینه ذهن آن ها پا برجا مانده است.
از سال های دور، مردمان این دیار گام به گام بهار، به خانه تکانی دل و خانه خویش می پردازند تا همان طور که غبار روی اسباب و اثاثیه منزل را برمی چینند و آن را به دست نسیم نوروزی می سپارند، زنگار دل خویش را نیز با لبخندی برگیرند و شکوه و عظمت انسان بودن ،با هم بودن و با هم خندیدن را به نظاره بنشینند. این رسم دیرین که حکایت از پاکیزگی و دوری از ناپاکی در نزد ایرانیان باستان دار، با گذر از پیچ و خم تاریخ، هنوز هم هر ساله در آستانه عید و استقبال از نوروز درایران از جمله شهرستان فردیس انجام می شود. نوروز آیین دیرینه و رسم خوشایند گذشتگان است که بهانه ای می شود برای دور هم جمع شدن بسیاری از ایرانیان عقیده دارند که برای این دور هم بودن باید مقدماتی را از قبل فراهم کرد که یکی از آن ها، رسم خانه تکانی است و در چنین روزهایی که به پایان سال نزدیک می شویم، خانه تکانی خود را آغاز می کنند؛ آیینی که بیشتر به همت بزرگ ترها زنده نگه داشته می شود. وقتی از کوچه وخیابانها گذر می کنی فرش ها از روی تراس یا دیوار خانه ها آویزان است، بانویی مشغول تمیز کردن شیشه ها است که همه از دو سه هفته مانده به آغاز سال شاهد این صحنه ها هستند. این روزها دغدغه بسیاری از بانوان خانه دار رسیدگی به پاکیزگی منزل و شست و شوی فرش و پرده ها، پاک کردن شیشه ها، گردگیری و جرم گیری از لوازم و اثاثیه خانه و تنوع بخشی به فضای زندگی و تغییر دکوراسیون منزل است. بعضی از افراد باخریدن خانه نو ،ماشین ،خرید وسایل نو و چیدمان وسایل خانه به استقبال بهار نو می روند. این روزها فروشندگان و مغازه داران و خشکشویی ها و قالیشویی ها سرشان حسابی شلوغ است.
زنان شاغل نیز در این میان مستثنی نبوده و خانه تکانی خاص خودشان را دارند و با این تفاوت که تمام هزینه و نیروی خود را یک جا جمع کرده و در اولین فرصت به دست آمده خانه را با کمک کارگر و یا با همکاری اعضای خانواده تمیز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود