25 خرداد 1393
شماره خبر: 123940

فردیس پرجمعیت حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فردیس پرجمعیت حتی یک تخت بیمارستانی هم ندارد


اگرروزی کرج زیر سایه پایتخت گم شده بود، اما سایه دو کلانشهر، فردیس 600 هزارنفری را دچار محرومیت مضاعف کرده بطوریکه دراین شهرستان حتی نمی توان یک تخت بیمارستانی یافت.
باا نگاهی به گذشته این شهرستان خواهیم دید که فردیس درسال 1357 حدود 16هزار نفر جمعیت داشت لیکن تنها هدیه دو کلانشهر تهران و کرج برای فردیس گسیل جمعیت سرریز آنها بوده که اکنون پس از سالها کوهی از مشکلات را در این شهرستان به وجود آمده است. اکنون که فردیس 16 هزارنفری به 600 هزار نفری تبدیل شده، رشد شاخص ها فقط در افزایش جمعیت مهاجر آن دیده می شود. آنچه مردم فردیس درسالهای گذشته تا به امروز ازدست اندرکاران شنیده اند فقط وعده و وعید بوده و تنها مسوولان دولت قبلی دست به کلنگ شدند و برای امیدواری مردم آن هم به آینده نامعلوم به داشتن بیمارستان در آیینی وسط یک زمین دایره سفید رنگ گچی ترسیم کردند، شکل هندسی که وزش باد و باران بی اثرش کرد و فقط در قالب تصویرها ضبط و ثبت شد. اینک جای این سووالات در ذهن مردم فردیس وجود دارد که بالاخره زمان احیای دوباره دایره گچی زمین بیمارستانشان کی خواهد بود؟ آیا مسوولان برای سلامت این جمعیت برنامه ای در قاب ذهنشان وجود دارد؟ و مردم این شهرستان تاکی در بیمارستانهای تهران و البرز برای درمان بیماران خود سرگردان باشند؟ مسوولان بخش سلامت استانی و کشوری هنوز پاسخ جامع و کاملی به این سووالات نداده اند و در نشست ها فقط از برنامه ریزی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برای فردیس سخن به میان می آورند و درپاره ای موارد دست به دامان خیرین می شوند. ˈزینب رضاییˈ از جمله شهروندان فردیسی است که می گوید، مشکل درمانی فردیس یکی و دو تا نیست که سرانگشتی آن ها را شمرد بلکه محرومیت ها به حدی است که به این سادگی نمی توان آن ها را جبران کرد. وی ادامه داد: از کمبود مطب پزشکان متخصص، مراکز درمانی بخش خصوصی ، پزشکان فوق تخصص تا آزمایشگاه و بیمارستان از جمله مواردی است که فردیسی ها، آن ها را در تهران و البرز جستجو می کنند. این شهروند گفت: در یک جمله باید بگویم مردم فردیس برای تامین نیازهای درمانی خود در تهران و کرج سرگردان هستند و چاره ای جز این نیست.
ˈحسین احمدی ˈ شهروند دیگر گفت: اگر چه سال گذشته فردیس به شهرستان تبدیل شد اما واقعیت امر، این منطقه هیچ گونه امکاناتی فراخور شهرستان ندارد و تنها تابلو چند اداره روی در و دیوارها بالا رفته است. این شهروند ادامه داد: تبدیل فردیس به شهرستان حرکت ستودنی بود و مردم هم از این اقدام مسوولان خوشحال شدند اما هنوز شاخص ها در ابعاد مختلف ازسلامت تا بخش های دیگر برای جمعیت آن تعریف و تعیین نشده است. احمدی گفت: به عنوان نمونه اگر یک حادثه منجر به مصدومیت در این شهرستان رخ دهد مرکز فوریت های پزشکی برای درمان اولیه و انتقال آن در محل وجود ندارد و باید دست به دامان کرج شد آن هم اگر آمبولانس زود برسد و مصدوم از بین نرود. شهروند دیگرمی گفت: از ساکنان قدیمی فردیس هستم، اگر بخواهیم عامل همه چیز را مهاجرتها بدانیم تفکری نادرست است ، بالاخره این جمعیت از هرکجای کشور باشند، نیاز به امکانات و خدمات دارند. وی ادامه داد: بخش عمده مهاجرتها متاثر از کاستی ها و محرومیت ها در زادبوم ها است ، لیکن مهم ترین عامل سرریز شدن جمعیت از تهران و کرج به فردیس می توان گرانی مسکن دراین دو کلانشهردانست. او گفت: فردیس خواسته یا ناخواسته امروز بعد از کرج پرجمعیت ترین شهرستان استان البرز است اما حتی به اندازه کم جمعیت ترین شهرستان استان، نگاهی به نیازهای آن نشده است. وی ادامه داد: از نبود بیمارستان و مراکز درمانی گرفته تا کمبود مدرسه و مراکز خدماتی به مشکلات عدیده برای فردیس ها تبدیل شده است. فرماندارفردیس گفت: در دولت دهم ساخت بیمارستان 160 تختخوابی برای فردیس به تصویب رسید و حتی کلنگ زنی شد اما با گذشت حدود سه سال هنوز اعتباری برای ساخت آن تخصیص نیافته است. ˈمهدی مهرورˈ افزود: این بیمارستان قرار است در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع که از سوی شهرداری کرج اهداء شده دربلوار منظریه فردیس احداث شود. وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین نیازهای هرمنطقه، تامین امکانات بهداشتی درمانی است و این از مطالبات به حق مردم فردیس به شمار می رود.
مهرور گفت: سال گذشته پلی کلینیک دیالیز شهرستان فردیس از سوی فرد خیری راه اندازی شد که با فعالیت آن به نیمی از بیماران کلیوی و دیالیزی استان البرز در فردیس خدمات ارایه می شود. فرماندار فردیس به ساخت نخستین بیمارستان خصوصی دراین شهرستان اشاره کرد وافزود: این بیمارستان درزمینی به مساحت 24 هزار مترمربع و در10 طبقه در کانال غربی فردیس در حال ساخت است. مهرور بیان کرد: قرار است دراین بیمارستان بخش های تصویربرداری، آزمایشگاه، پزشکی هسته ای، جراحی قلب، مراقبت های ویژه (سی.سی.یو و آی.سی.یو)، نوزادان، زنان و زایمان و بخش درمان ناباروری فعال شود. وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی قرار است این بیمارستان یکصد تختخوابی که سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد، ظرف 36 ماه ساخته شود که بودجه اولیه برای ساخت آن 180 میلیارد ریال برآورد شده است. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز به گفت: نخستین مرکز درمانی دولتی در شهرستان فردیس در آینده نزدیک راه اندازی می شود. دکتر ˈحمید درفشی ˈافزود: در زمان حاضر به علت محدودیت منابع مالی، امکان ساخت و راه اندازی بیمارستان 160 تختخوابی دولتی فردیس وجود ندارد، لیکن تا تامین منابع مالی، یک مرکز درمانی با کمک خیرین با 20 تخت در این منطقه (بدون ذکر زمان ) فعال می شود. وی ادامه داد: در این مرکز بیماران توسط پزشکان متخصص درمان خواهند شد و برخی بیماران برای ادامه درمان به کرج انتقال خواهند یافت. درفشی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت مراکز درمانی دراین شهرستان گفت: تاکنون تعدادی افراد خیر برای ساخت بیمارستان در فردیس اعلام آمادگی کرده اند که امیدواریم با کمک آنان بتوانیم هر چه سریعتر بیمارستان 160 تختخوابی را احداث و راه اندازی کنیم. وی اظهار کرد: مجمع خیرین سلامت استان البرز پیگیر ساخت بیمارستان دولتی شهرستان فردیس هستند تا هر چه زودتر عملیات احداث آن آغاز شود. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرزگفت: ساختمان های مناسبی در فردیس ساخته شده که می توان تا زمان ساخت بیمارستان، یکی از آنها را به مرکز فوریت های پزشکی این شهرستان اختصاص داد. ˈعزیز اکبریانˈ نماینده مردم شهرستانهای کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی به مردم فردیس اطمینان داد که مشکل بخش بهداشت و درمان آنان در مجلس ودولت پیگیری می شود. وی ادامه داد: به رغم تصویب ساخت بیمارستان درفردیس، دولت قبلی دراین زمینه کوتاهی کرد که امیدواریم دراین دولت شاهد احداث و راه اندازی این بیمارستان باشیم. اکبریان درعین حال از مسوولان استان البرز خواست گام های نخست را برای احداث بیمارستان 160 تختخوابی و سایر نیازهای بهداشتی و درمانی فردیس بردارند. فردیس با 600 هزار نفر جمعیت، سال گذشته از کرج منتزع و به شهرستان ارتقاء یافت. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و مشکین دشت است که بخش مرکزی آن در حوزه خدماتی شهرداری های مناطق سه و 10 کرج قرار دارد. فردیس در جنوب شرقی کلانشهر کرج واقع شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود