23 تیر 1393
شماره خبر: 125799

جانمایی نمایشگاه بین المللی البرز در میان اظهار نظرها جا ماند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جانمایی نمایشگاه بین المللی البرز در میان اظهار نظرها جا ماند


بهره مندی از محلی برای جانمایی و احداث نمایشگاه بین المللی استان البرز مطالبه ای دیرین برای فعالان اقتصادی و فرهنگی این استان بوده است که متاسفانه در چند و چون وعده ها و اظهار نظرها جا مانده است و باید دید بالاخره استانی با ظرفیتهای فراوان در عرصه تولید و صنعت بالاخره صاحب نمایشگاه خواهد شد یا نه.
استان نوپای البرز دارای ظرفیتهای فراوانی در تمامی بخشها بوده و در این بین وجود حدود 13 درصد صنایع کشور در استان البرز توان صنعتی صنعتی فوق العاده ای را به این استان بخشیده است، همچنین تعداد 9 شهرک صنعتی در استان البرز وجود دارد و حدود دو هزار و 500 واحد صنعتي در قالب پنج شهرك صنعتي نیز در استان مشغول فعالیتند.
استان البرز به لحاظ ظرفيت‌هاي كشاورزي هم يكي از قطب‌هاي مهم كشاورزي كشور محسوب مي‌شود. درحال حاضر80درصد سبزي و صيفي و 60درصد ميوه كشور از اين استان صادر مي‌شود و در واقع اين استان سهم مهمي در كشاورزي كشور دارد.در مجموع در کل این استان بیش از 31 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت می کنند. بی شک یکی از راهکارهای سازنده برای معرفی ظرفیتهای این استان و همین طور جذب سرمایه گذار در بخشهای گوناگون برگزاری نمایشگاهها در سطوح استانی، ملی و بین المللی به صورت نمایشگاههای عمومی و تخصصی است. میزان بالای صادرات غیر نفتی از این استان در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی بیش از گذشته نیاز به معرفی توانمندیها و این محصولات را برای کشورهای هدف ضروری ساخته است و یکی از ساز و کار های موثر در تحقق این مهم بهره گیری از محلی مناسب برای برگزاری نمایشگاههای بین المللی استان و در نتیجه رونق فعالیت های اقصادی در این مسیر از طریق رفت و آمد سرمایه گذاران و سفارش محصول و نیز شرکت در نمایشگاه هایی به میزبانی البرز است. همچنین نزدیکی با پایتخت در خصوص بهره مندی از مجموعه نمایشگاهی با امکانات مناسب می تواند میزبانی خیلی از نمایشگاهها را از تهران به سمت کرج روانه دارد و منافع افتصادی حاصل از برگزاری آن را شامل این استان کند. علاوه بر بخشهای اقتصادی بسیاری از رویدادهای فرهنگی استان همچون نمایشگاه کتاب ، نمایشگاه قرآن، نمایشگاه مطبوعات و ... نیز همواره به دلیل عدم بهره مندی از مکان مناسب در استان با موانع فراوان همراه بوده است. اما از آنجا که استان از داشتن محل دائمی ویژه برگزاری نمایشگاههای داخلی و بین المللی محروم است؛ سالهاست برنامه های نمایشگاهی با مشکلات فراوان به ویژه در خصوص جانمایی مواجه اند و هربار گوشه ای از شهر مکانی با کاربری متفاوت و با صرف هزینه های فراوان وبه صورت موقت به برگزاری نمایشگاهی اختصاص می یابد ونمونه آن سوله بزرگ شرکت سهامی فرش در میدان استاندارد و مجتمع گل و گیاه گلشهر را می توان نام برد و حتی ورزشگاه انقلاب نیز گاهی این میزبانی را عهده دار بوده است. اما واقعیت این است که در جایی که ضرورت جانمایی مکانی برای احداث نمایشگاه برای تمامی مسئولان و دست اندکاران البرز مشخص است و بارها نیز در خصوص جانمایی و نحوه واگذاری سهام و چگونگی احداث آن بررسیها و مصوباتی داشته اند اما همچنان با گذشت سالها این مطالبه دیرین اهالی صنعت و فعالان اقتصادی و فرهنگی استان البرز بر زمین مانده است. رئیس اتاق بازرگانی در این خصوص با اشاره به برخی از مسائل حوزه کسب و کار و مسائل روز اقتصادی استان ابراز داشت: اعتقاد بخش خصوصی بر این است که امتیاز احداث نمایشگاه باید به صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان اعطا شود و از طریق بورس و پذیره نویسی تحت نظر یک شرکت سهامی بزرگ نظارت گردد و از انحصار شرکتهایی که توانایی مدیریت این پروژه ملی و تخصصی را ندارند خارج شود؛ علاوه بر این جذب یک مشارکت همگانی برای این پروژه ملی نیازمند اطلاع رسانی در سطح وسیع است.
سایت نمایشگاهی در خور شان استان باید ایجاد شود
حسین طوسی در ادامه تاکید کرد:اتاق بازرگانی البرز به عنوان نماینده فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از کارشناسان خبره بررسی های جامعی برای احداث نمایشگاه بین المللی استان انجام داده که امیدواریم با تصمیم گیری دقیق شاهد ساخت یک سایت نمایشگاهی در خور شان استان البرز باشیم. استاندار البرز اما معتقد است در نخستین گام باید ماهیت استانی یا بین المللی بودن نمایشگاه دائمی البرز مشخص شود. سید حمید طهایی با بیان این مطلب در خصوص پیگیری و جانمایی احداث نمایشگاه بین‌المللی دائمی در استان اظهار داشت: باید سیاست های کلی و منطقه ای در خصوص احداث نمایشگاه بین المللی استان مشخص شود. وی افزود: اهداف اولیه و سیاست گذاری های استانی یا بین المللی احداث نمایشگاه باید مدنظر قرار گیرد.
مجاورت نمایشگاه با فرودگاه پیام به ظرفیتهای بین المللی آن می افزاید
طهایی در ادامه تصریح کرد: اگر با دید بین المللی به احداث نمایشگاه نگاه شود؛این نمایشگاه می بایست نزدیک فرودگاه پیام ایجاد شود. استاندار البرز ادامه داد: چنانچه نگاه استانی وجود داشته باشد باید مجدد به کارگروه طرح مطالعاتی ارجاع داده شود تا نظرات کارشناسی نهایی اعلام شود. وی افزود: در خصوص انتخاب زمین نمایشگاه می توان مالکین را با سهم آورده مشارکت داد. جباری مشاور اجرایی اتاق بازرگانی البرز با اشاره مطالعات و تحقیقات اتاق البرز درخصوص احداث نمایشگاه بین المللی استان اظهار داشت: برای احداث این نمایشگاه الزامات و اهداف بلند مدت ویژه ای باید درنظر داشت که با توجه به همجواری با استان تهران نیازمند استفاده از الگوی نمایشگاههای مطرح جهانی برای احداث نمایشگاه هستیم.
جانمایی نمایشگاه باید با دیدی همه جانبه باشد
وی تأکید کرد: استفاده از تکنولوژیهای مدرن و سالنهای مجهز و احداث هتل مناسب جهت اقامت از مواردی است که باید در جانمایی و احداث نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد. وی در ادامه اظهار داشت تاکنون مکانهای پیشنهادی را بررسی نموده ایم و امیدواریم با تأمین منابع مالی و با کمک بخش خصوصی هر چه سریعتر وارد فاز اجرایی ساخت نمایشگاه بشویم.
نمایشگاه البرز باید از انحصار افراد خاص خارج شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز هم در این خصوص گفت: نمایشگاه استان البرز باید از انحصار افراد خاص خارج شود. ایرج موفق با بیان این مطلب اظهار داشت: در جانمایی سایت نمایشگاهی با بررسی های انجام شده و طرح موضوع در کارگروه توسعه صادرات به این نتیجه رسیدیم که شرکت نمایشگاهی بصورت سهامی عام ایجاد و اداره نمایم. وی افزود: در کارگروه توسعه صادرات تصمیم گیری شد با همکاری خانه صنعت و معدن و تجارت ، اتاق بارزگانی ، اتاق اصناف، و همه تشکل ها فرایند احداث نمایشگاه استان آغاز شود. موفق در ادامه افزود: در این کارگروه مطالعات و تحقیقات را بر روی 8 زمین برای احداث نمایشگاه بین المللی ارائه شده که تمامی این زمین ها توسط کارشناسان از مسکن و شهرسازی منابع طبیعی و آبخیز داری، شهرداری، سازمان همیاری، جهاد کشاورزی،اتاق تعاون و تشکل ها و.. مورد ارزیابی قرار گرفت. وی با تاکید بر اینکه ساخت نمایشگاه دائمی استان نیاز به اعتبارات و عزم ویژه دارد، افزود: در تلاش هستیم تا مکانی مناسب و دارای امکانات مطلوب را برای این منظور تدارک ببینیم و نمایشگاه در مکانی احداث شود که مردم و صنعتگران به آن دسترسی داشته باشند. نماینده مردم کرج در مجلس نیز در رابطه با احداث نمایشگاه بین المللی در کرج گفت: تاکنون در جلسات گوناگون بارها مسئله نمایشگاه البرز مورد پیگیری قرار گرفته است و در خصوص اخرین اقدام در این حوزه پیشنهاد شد که در قسمت باند شمالی اتوبان تهران کرج یا مجموعه فرودگاه پیام در غرب کرج نمایشگاه بین المللی احداث شود که کارشناسان در حال تحقیقات لازم هستند.
نمایشگاه البرز به پایتخت هم کمک خواهد کرد
عزیز اکبریان ابراز امیدواری کرد هر یک از این نقاط که توسط کارشناسان به مرحله نهایی برسد ما در آن نقطه مجموعه نمایشگاه بین المللی استان البرز را ایجاد می کنیم.همچنین این نمایشگاه به استان تهران هم می تواند کمک بکند. به هر حال باید منتظر بود و دید با این همه اظهار نظر در خصوص چند و چون جانمایی و احداث و بهره برداری از محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان بالاخره کی کلنگ احداث آن در گوشه ای از استان به زمین خواهد خورد

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود