13 مرداد 1393
شماره خبر: 126781

گرد و غبار، آلودگی و کم آبی سهم ساوجبلاغ از معادن شن و ماسه

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

گرد و غبار، آلودگی و کم آبی سهم ساوجبلاغ از معادن شن و ماسه


در حالی که بارها نسبت به مشکلات ناشی از فعالیت غیرمجاز معادن شن و ماسه در ساوجبلاغ توسط مسئولان امر تذکر داده شده است اما بنا بر گفته فرماندار این شهرستان عده ای فرصت طلب و سودجو با ادامه برداشت از این معادن گرد و غبار و آلودگی، کم آبی و لطمه کشاورزان را نصیب ساکنان این منطقه کرده اند.
شهرستان ساوجبلاغ به طور عمده دارای ذخایر شن و ماسه است که همین امر موجب ایجاد معادن مجاز و غیر مجاز فراوان شن و ماسه در این شهرستان شده است.
بدون شک آنچه در کنار بهره وری اقتصادی از این معادن حائز اهمیت است، علاوه بر رعایت نشدن نکات فنی و ایمنی که سالانه به مرگ ده ها کارگر می انجامد، بحث آلایندگی زیست محیطی برخی معادن و تاثیر آن بر کیفیت زندگی مردم است. بهره برداری بی رویه و غیراصولی در برخی معادن، تبعاتی همچون تخریب محیط زیست فرونشست زمین و آلودگی هوا را در بر دارد. وجود این نوع معادن در اطراف شهرها باعث می شود با وزرش باد، غبار ایجاد شده به سمت سایر شهرها روانه کند. در شهرستان ساوجبلاغ نیز به ویژه در منطقه تهران دشت فعالیت غیرمجاز این معادن موجب شده ساکنان دچار آلودگی ناشی از گرد و غبار، کم آبی، آزار سر و صدای ماشین آلات حفاری، لطمه خوردن به کشاورزی ناشی از کم آبی منطقه و .. شوند و این امر گلایه انها را در پی داشته است.
معادن متخلف باید به وضعیت موجود پایان دهند
فرماندار ساوجبلاغ از دغدغه مردم و شورای اسلامی مبنی بر گرد و غبار حاصله از معادن تهران دشت اظهار تاسف کرد و گفت: معادن باید به وضعیت موجود پایان بدهند و خود را با استانداردهای موجود وفق داده در غیر این صورت برابر قانون با آنان رفتار خواهد شد. ابوالقاسم پالیزگیر گفت: ادارات محیط زیست، صنایع ومعادن، ستاد ساخت وساز و شهرداریها 20 روز فرصت دارند تا نسبت به پرکردن 30 تا40 چاه غیرمجاز معادن اقدام کنند. وی چالش کم آبی را تنها مربوط به اداره امورآب ندانست و از همه ادارات مربوطه خواست تا در این خصوص اقدام و نسبت به پر کردن چاههای غیرمجاز اقدام نمایند. فرماندار ساوجبلاغ افزود: متاسفانه صاحبان این معادن به هزارجا وصل هستند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند. وی از محیط زیست خواست تا نسبت به دپوی شن و ماسه توسط معادن در حاشیه راهها پیگیری کرده و با سرکشی و تذکرات و اتمام حجت باصاحبان معادن در این خصوص اقدام کنند. پالیزگیرگفت: برداشت بیش از 20 متری در معادن ساوجبلاغ چالش کم آبی را در این منطقه موجب شده که کشاورزی شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.
گلایه مردم گلسار از آلودگی صوتی ماشین آلات حفاری
وی افزود: گرد و غبارحاصل از تردد خودروهای سنگین و ماشین آلات حفاری زندگی را برای برخی مناطق بخصوص شهرگلسار دشوارکرده است. فرماندارگفت: معادن باید استانداردهای لازم رابرای فعالیتهای خود رعایت نمایند تا از ایجاد مشکل برای مردم کاسته شود، چون سلامت مردم شهرستان مهمتر از معادن و فعالیتهای آنان است. حال باید دید با مشکلات فراوانی که این معادن از کم آبی تا آلودگی برای منطقه ساوجبلاغ ایجاد کرده اند مسئولان شهرستان قادر به جلوگیری از کار این سودجویان خواهند بود یا نه ...

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود