19 مرداد 1393
شماره خبر: 127117

خبرنگاران البرزی اقدام ارشاد اسلامی را ستودند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

خبرنگاران البرزی اقدام ارشاد اسلامی را ستودند


برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات استان البرز اگرچه با کاستی هایی همراه بود، اما بیشتر خبرنگاران این حرکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را ستودند.
سالها بود که برگزاری چنین جشنواره ای به مطالبه اهالی رسانه تبدیل شده بود و خبرنگاران انتظار داشتند در فضایی حرفه ای به دوراز هرگونه تنش و برخوردهای ناصحیح، داشته های خود را محک بزنند. شاید فقدان فضای رقابتی درعرصه کار حرفه ای خبرنگاری تاکنون این مجال را به وجود نیاورده بود تا اهالی رسانه به بررسی توانمندی های خبری بپردازند.
با این حال امسال که به نام سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است ، اصحاب رسانه استان البرز رویدادی جدیدی در عرصه کاری خود تجربه کردند که انتظار می رود این روند حرکتی مستمر و دنباله دار باشد. در حاشیه برگزاری جشنواره مطبوعات استان البرز سخنان زیادی از اهالی رسانه به گوش می رسید که هر کس از ظن خود به تحلیل و تفسیر جشنواره می پرداخت، برخی سنگ ترازوی کاستی ها را سنگین توصیف می کردند و برخی اعتقاد داشتند برای بهتر شدن جشنواره باید مجال داد که به قول بعضی ها املای نانوشته غلط ندارد. اما باید گفت که برگزاری جشنواره شروع خوبی برای تبادل علمی و عملی در عرصه کار رسانه در استان البرز است و شاید بهتر از تعریف و تمجیدهای بی فایده ای است که در آیین سالهای گذشته با آن مواجه بودیم. از دیگر سو برخی همکاران رسانه در استان البرز معتقدند که برگزاری این جشنواره فضا را برای بروز خلاقیت ها و توانمندی های خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه باز کرد ضمن اینکه هرچند تعدادی از همکاران رسانه ای در جشنواره به هر دلیل و علتی حضور نیافتند درعوض آنچه وارد عرصه رقابت شد خود خبرنگاران واصحاب رسانه بودند. ˈ ملیحه مومن پورˈ مدیرمسوول نشریه کودک ˈیکی یکدونهˈ درحاشیه جشنواره گفت: بیشتربرنامه ها در آغاز فعالیت با فراﺯ و ﻧﺸﻴﺐ هایی همراه است اما ﺧﻂﺎﻫﺎی ﻧﺎ ﺩاﻧﺴﺘﻪ اولیه ﺩﺭﺱ ﻋﺒﺭت و تجربه برای آینده است . وی به نقاط ضعف جشنواره مطبوعات البرز اشاره کرد و ادامه داد: این ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ ﻋﻨﻮانی ﺧﺎﺹ ﺭا ﺑﻪ ﺧﻮﺩ اﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩاﺩﻩ ﺑﻮﺩ مانند اﻭﻟﻴﻦ ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ اﺳﺘﺎﻥ اﻟﺒﺮﺯ! که ﺑﺮاﻳﻢ ﺳوﻮاﻝ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ 725 اﺛﺮ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺑﻪ ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ آیا ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ? مومن پورگفت: ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ ای ﻛﻪ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪگاﻧﺶ ﺭا ﺩﺭ ﻭﺭﻃﻪ ی ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺩ، ﻛﺎﺭی ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻋﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﻫﻴﺎﺕ ﺩاﻭﺭاﻥ اﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﺮﮔﺰاﺭﻱ ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ ها ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﻛﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﻫﻢ ﻧﺒﻮﺩ. ˈمسوولان جشنواره مطبوعات استان البرز برای اهدای هشت جایزه ویژه در حاشیه جشنواره بین 40 برگزیده این جشنواره آزمون برگزار کردند، اما در پایان جشنواره نتایج آن را منتفی دانستند.ˈ مدیر مسوول نشریه کودک یکی یکدونه با انتقاد از سوژه امتحانی برگزیدگان جشنواره ، افزود: این سوژه ﺑﻪ ﻗﺎﻟﺐ ﺩاﺳﺘﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩ ﺗﺎ ﻗﺎﻟﺐ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ. مومن پور اظهار کرد: وجود غلط های اﻣﻼﻳﻲ ﺩﺭ ﺑﻨﺮ ﻫﺎی جشنواره و ﺗﭙﻖ ﻫایی ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻧﻴﻪ ی ﻫﻴﺎﺕ ﺩاﻭﺭاﻥ ﺑﺮاﻱ اﺻﻼﺡ اﻣﻮﺭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ای اﻟﺒﺮﺯ, گوﺷﻤﺎﻥ ﺭا ﻧﻮاﺧﺖ، از کاستی های این رویداد فرهنگی بود.
با این حال این فعال رسانه ای ، ﻣﺤﺎﺳﻦ جشنواره را ﺑﻲ ﺷﻤﺎﺭتوصیف کرد و گفت : ﺣﻀﻮﺭ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ اﺛﺮ ﺭﺳﺎﻧﻪ اﻱ در جشنواره ، توانمندی خبرنگاران اﺳﺘﺎﻥ ﺭا ﺑﻪ اﺛﺒﺎﺕ ﺭﺳﺎﻧﺪ، اﻳنﻛﻪ خبرنگاران بیش از 700 اﺛﺮ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺑﻪ ﺑﻮﺗﻪ ﻧﻘﺪ و ﺑﺮﺭﺳﻲ و ﭼﺎﻟﺶ ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ ستودنی ﺑﻮﺩ. وی بیان کرد: اﺩاﺭﻩ ﻛﻞ فرهنگ و اﺭﺷﺎﺩ اسلامی اﻟﺒﺮﺯ تلاش ﻛﺮﺩ سنگ ﺑﻨﺎﻱ اﻭﻟﻴﻦ ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ ﺭا ﺑﻪ ﺩﺭﺳﺘﻲ پایه گذاری کند، ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ ای ﻛﻪ ﺑﺮﮔﺰاﺭ ﺷﺪ، ﺑﺮای ﻣﺎ ﺭﺳﺎﻧﻪ ای ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ اﺯ ﻧﮕﺎﻩ ﻫﺎی ﻣﻨفی مورد کنکاش قرار گیرد. مومن پور گفت:اﻳﻨﻜﻪ اﺛﺮ ﻫﺎی ﺧﻮب زیادی ﺩﺭ ﺟﺸﻨﻮاﺭﻩ شرکت کردند اما به خاطر ناصحیح بودن قالب مشارکت اﺯ سوی ﻫﻴﺎﺕ ﺩاﻭﺭﻱ ﺣﺬﻑ ﺷﺪﻧﺪ دردی ﻻﻋﻼﺝ ﻧﻴﺴﺖ و ﺑﺎﻳﺪ ﺟﻨﺒﻴﺪ، اﻟﮕﻮ ﺩﻫﻲ و اﻟﮕﻮ ﺳﺎﺯﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﺮﭼﻪ ﺳﺮﻳﻊ ﺗﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﺗﺎ اﻳﻦ ﺁﻓﺖ اﺯ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺳﺎﻧﻪ اﻟﺒﺮﺯ ﺭﺧﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪد. وی از ﺑﺮﮔﺰاﺭﻱ ﻛﺎﺭﮔﺎﻩ آموزشی در حاشیه جشنواره برای خبرنگاران تجلیل کرد و در عین حال اظهار کرد: ﺳﻮﮊه های کارگاه ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﺸﺮﻳﺎﺕ ﻣﺤﻠﻲ ﻧﺒﻮﺩ. ˈمصطفی فراغتˈ گفت: جشنواره کاربسیار خوبی است ، خبرنگاران با توانمندی های خودشان بیشتر آشنا می شوند. وی در عین حال، انتخاب اثرها را توسط هیات داوران قابل تامل دانست و افزود: باید دربخش انتخاب اثر از داورهای تخصصی تر استفاده شود تا فرق بین خبرنگار وروزنامه نگارو مقاله نویس مشخص شود . وی اضافه کرد: امیدوارم داوران و مجموعه مسوولان این جشنواره عدالت را رعایت کرده باشند.
ˈزهرا کورانیˈ سردبیر هفته نامه البرز فردا:
یکی از مهم ترین نقاط ضعف نشریات استان البرز ، عدم نگاه حرفه ای به رسانه است، این موضوع سبب شده است تا نشریات و رسانه های استان در تولید محتوا با مشکلات جدی مواجه شوند. یقینا اگر رسانه ها نتوانند تولید محتوا بر اساس فاکتورهای حرفه ای روزنامه نگاری داشته باشند، فضای افکار عمومی استان دچار چالش جدی می شود.
کورانی ادامه داد: این چالش سبب می شود تا افکار عمومی نتواند آن گونه که می بایست در مواقع لزوم واکنش های مثبت یا منفی داشته باشد، از این رو یکی از مهم ترین خواسته و انتظارات فعالان عرصه رسانه در چند سال اخیر برگزاری جشنواره ای با رعایت فاکتورهای حرفه ای روزنامه نگاری بود. وی از اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات قدردانی کرد. کورانی بیان کرد: هر چند برگزاری جشنواره ، کاملا صحیح، منطقی و درست بود اما ایرادات عمده ای نیز برآن وارد است، به نظر می رسد در بررسی آثار هیات داوران دقت لازم نداشته اند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود