3 شهریور 1393
شماره خبر: 128023

زخم 15 ساله‌ای که دوباره سر باز کرد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

زخم 15 ساله‌ای که دوباره سر باز کرد


عده‌ای از شهروندان شهرک 18 هزار نفری در محمدشهر کرج بازهم در گیر و دار مشکل چند ساله خود با شرکت آبفای استان البرز هستند و این روزها حادتر شده است و در نتیجه همین مشکل آب‌بهایی از سوی این شهروندان به حساب شرکت آبفا واریز نمی‌شود.
عباس‌آباد نام شهرک 18 هزار نفری در محمدشهر کرج است که به قول یکی از شهروندان آن: زخم دیرین مشکل آنها با آبفا این روزها دوباره سرباز کرده است. به گفته یکی از ساکنین شهرک عباس آباد محمدشهر مشکل یاد شده از زمانی شروع شد که بخش آبرسانی این شهرک تحویل شرکت آبفا شد. به بیان این شهروند تحویل گیری آبرسانی عباس‌آباد از سوی آبفا در سال 1376 صورت پذیرفته است و پیش از آن به صورت خودگردان و از سوی شورای محلی انجام شده و طی آن نیز آب‌بها محاسبه و از ساکنینش دریافت می‌شد. این شهروند در ادامه توضیحاتش به خبرنگار مهر می‌گوید: اما پس از آن تاریخ اهالی عباس آباد، به خصوص کسانی که بومی این محل محسوب می‌شدند به دلیل آنچه «تقسیم آب عباس‌آباد با شهرک‌های همجوار و نادیده گرفتن حق و حقوق اهالی عباس‌آبادی که سالها برای استخراج و نگهداری آب زحمت کشیده و هزینه کرده بودند» در پرداخت آب‌بها و قبوض با آبفا مشکل پیدا کردند چرا که آب به نوعی برای خود عباس‌آبادی‌ها بود و هزینه حفر چاه و بهره‌برداری و نگاه‌داری آن طی سالها با آنها بوده است.
وی می‌افزاید: اما مردم عباس آباد هیچ وقت نخواسته‌اند که خدایی ناکرده در این رابطه مشکلی ایجاد بشود برای همین هم پس از گفتگوی شورای محلی و معتمدین محل با آبفا قرار شد که بدهی‌های صادر شده از سوی آبفا برای اهالی بخشیده شود یا تخفیف و قسط بندی شود و اهالی از سال 91 به بعد بصورت منظم و مشخص اقدام به پرداخت قبض آب خود کنند. این شهروند به توضیحاتش اضافه می‌کند: اما پس از چندی که این روال پیش رفت و اتفاقاً شهروندان هم قبوض را پرداخت می‌کردند دوباره این زخم سرباز کرده و مدیران آبفا معوقات اهالی را مطالبه کرده است و به مشترکان بدهکار اخطار فوری قطع آب داده اند.
اعتراض مردم منطقی نیست و بحث بخشودگی منتفی است
این در حالی است که مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان البرز اعتراضات عباس آبادی‌ها را نسبت به موضوع یاد شده منطقی نمی‌داند و این مشکل را ناشی از سوء برداشت اهالی از سخنان مسئولین و نوعی تعصب بیش از حد توصیف می‌کند. مدیر دفتر خدمات مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان البرز در این باره به خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: موضوع آن طوری نیست که شهروندان عباس‌آباد مطرح می‌کنند، برای مثال ما در تخفیف‌هایی که خواستار آن هستند نمی‌توانیم خارج از قانون حرکت کنیم و مبالغی که در نظر گرفته شده است کاملا با تعرفه‌های شورای اقتصاد هماهنگی دارد. عباس فرخی‌زاده در پاسخ به این سوال که « اما مردم عباس‌آباد فارغ از مسئله تخفیف بحث قول بخشودگی آب‌بها و دیون خود تا سال 91 را از سوی آبفا مطرح می‌کنند؟» نیز پاسخ داد: این اظهارنظرها هم در واقع نوعی سوء برداشت از سخنان مسئولین است و چنین چیزی در صورتجلسه‌ای که در تاریخ 31 فرودین سال 91 و در زمان آقای نوری تنظیم شده قید نکرده اند. وی با اشاره به اینکه آبرسانی عباس‌آباد محمدشهر در سال 1376 به آبفا تحویل داده شده است، می‌افزاید: در واقع شهروندان مذکور می‌خواهند، دیونی که از سال 76 تا 91 مطرح بوده است کاملا بخشوده شود در حالی که این بحث منتفی است.
این مسئول در همین رابطه تشریح می‌کند: در صورتجلسه مرقوم شده در فرودین 1391 قید شده است که: «آبفا صرفاً قبوض آب‌بهای مصرفی جاری مشترکین را از تاریخ یکم فروردین 1391 صادر می‌کند و اهالی نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنند» و در بند دیگری هم به صراحت عنوان شده است:« شرکت آبفا تا تعیین تکلیف نهایی در خصوص دیون معوقه مشترکین که مربوط به دوره‌های قبل از سال 91 می‌باشد اقدامی صورت نخواهد داد». پس طبق بند مورد نظر حالا که تعیین تکلیف صورت گرفته است بایستی نسبت به اخذ دیون اقدام کرد. فرخی‌زاده یادآور می‌شود: البته به واسطه اینکه هزینه حفرچاه و نگهداری آن طی سالهای یاد شده با خود اهالی بوده است تعصباتی هم دراین زمینه بروز کرده است.
طرح مسئله در جلسۀ فوق‌‌العاده فرمانداری کرج
گفتنی است فرماندار شهرستان کرج و معاون استاندار البرز نیز در جلسه‌ای فوق‌العاده که در تاریخ 26 فرودین سال جاری در خصوص مشکلات مربوط به تامین آب شرب برخی از روستاهای کرج برگزار شده بود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وضعیت رسیدگی به وضعیت موجود برای آب عباس‌آباد گفته بود: مشکلات مردم ساکن عباس‌آباد صورت دیگری دارد و در این جلسه مقرر شد که شرکت آب و فاضلاب استان البرز در خصوص بدهی اشتراک و میزان بدهی قبل از سال 1391 مشترکان این روستا بررسی لازم را انجام دهد. ایرانی افزوده بود: همچنین مقرر گردید تا تعیین تکلیف بدهی‌ قبلی مشترکان روستای عباس آباد، شرکت آبفای محمد شهر به اهالی منطقه اخطارهای لازم را در خصوص بدهی‌های قبلی صادر کرده و همزمان کار کارشناسی لازم درباره تاسیسات و تجهیزات سرمایه‌ای و بدهی‌های قبلی تا دهم اردیبهشت ماه 93 انجام داده و گزارش را به فرمانداری کرج اعلام کند. به گفته فرماندار کرج، در جلسه فوق مقرر شد که آب بهای مصرفی هر ماه مشترکان این روستا، بررسی و مشخص کرده و تا تعیین تکلیف نهایی مطالبات قبلی، این بدهی‌ها در قبوض آب لحاظ نشود.
«تهـــاتر» یک راه حل منطقی؛
برای مطلع شدن هرچه بهتر از موضوع مزبور با رییس شورای اسلامی شهر محمدشهر و همچنین یکی از اعضای این شورا نیز گفتگو کردیم. رییس شورای اسلامی شهر محمدشهر در این رابطه می‌گوید: پیگری‌های لازم در مورد حل این مشکل از سوی شورای اسلامی شهر محمدشهر انجام گرفته است و در جلسات متعددی هم مطرح شده است به طوری که در همین رابطه آخرین جلسه نیز در تاریخ 23 تیرماه 93 در محل شورای شهر برگزار شد. به گفته کامران محمدی‌نژاد حل و فصل موضوع یاد شده در سطح استانی نیز مطرح است و به جدیت پیگیری می‌شود. یک عضو شورای شهر محمدشهر نیز در در همین‌باره توضیح می‌دهد: در خصوص حل این مسئله قولهایی از سوی آبفا داده شده است.
غلامرضا نوریفرد می‌افزاید: در زمان مهندس نوری نیز توافقاتی مبنی بر بخشودگی صورت پذیرفته بود که متأسفانه امروز شاهد تغییر آن رویکرد هستیم. نوریفرد تاکید می‌کند: بایستی توجه کرد که مردم عباس آباد هیچگاه منکر دیون مورد نظر نبوده‌اند ولی به این مسئله هم بایستی توجه کرد که تأسیسات، حفر چاه و موارد دیگری که پیشتر در امر آبرسانی این محل مؤثر واقع شده است متعلق به اهالی عباس آباد بوده است و نباید حقوق آنها را نادیده گرفت. به گفته وی در این رابطه یک هیئت کارشناسی در حال فعالیت است و پیشنهاد تهاتر هم مطرح شده است. بر این اساس اگر این پیشنهاد که به قول نوریفرد یک پیشنهاد منطقی است عملیاتی شود هزینه‌هایی صورت گرفته از سوی اهالی عباس‌آباد برای آبرسانی که در سالهای پیش صورت گرفته است برآورد خواهد شد و دیون مربوطه با مطالبات آبفا تهاتر می‌شود. البته گفته فوق در حد پیشنهاد است و هنوز صورت عملی نگرفته است. ضمنا وقتی از مسئولین مربوطه رقم دیون مشترکان به آبفا را پرسیدیم ابراز بی اطلاعی کردند و آبفا نیز در این رابطه هزینه و تعداد مشترکان بدهکار را اعلام نکرد. ولی طبق آنچه برخی از اهالی می گویند رقم این مهم بین 300 تا 400 میلیون برآورد می‌شود. گفتنی است محمدجواد کلیوند نماینده مردم کرج در مجلس، محمدتقی ایرانی فرماندار و معاون استاندار البرز، غلامرضا رضایی‌فر مدیرعامل آب و فاضلاب البرز، علی مجدی نسب مدیرآب و فاضلاب کرج، بخشدار مرکزی کرج، نماینده عزیزاکبریان دیگر نماینده مردم کرج در مجلس از جمله مسئولین بوده‌اند که اسامی آنان در ذیل صورتجلسۀ آبفای البرز در رابطه با موضع مزبور مشاهده می‌شود. آنچه مشخص است هنوز هم مشکل یاد شده حل نشده است و اهالی عباس آباد همچنان در انتظارند که تکلیفشان در این رابطه روشن شود و البته شاید هم آنانی که اخطاریه آبفا را در دست دارند رویای بخشودگی را در سر می‌پرورانند! به هرترتیب باید منتظر ماند و دید که مسئولان ذیربط در خصوص حل این مشکل چه خواهند کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود