30 شهریور 1393
شماره خبر: 129662

توقف شهردار در فضای شعر و ادب پارسی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

توقف شهردار در فضای شعر و ادب پارسی


دیدار صمیمی شاعران آیینی استان البرز در حالی با شهردار کلانشهر کرج برگزار شد که کسب رتبه های برتر در کنگره های ملی و بین المللی از سوی این شعرا، نشانگر توان و جایگاه شعر آیینی استان البرز در کشور است.
روز گذشته و همزمان با گرامیداشت روز شعر و ادب پارسی، شاعران آیینی البرز در سالن شهدای شهرداری مهمان کلیددار این کلانشهر بودند تا با خوانش بخشی از سروده های خود در حضور علی ترکاشوند بر ارادت شان به آستان اهل بیت (ع) بالیده و جایگاه والای این قالب سرایش شعر را به رخ همگان بکشانند. در این آیین که از ساعت 17 برگزار شد، نخستین شعرخوانی را "هادی جانفدا" از شاعران نام آشنای شعر آیینی کشور که سابقه حضور و شعرخوانی در محضر رهبر انقلاب را نیز دارد به عهده داشت. وی با اشاره به روزهای زیارتی امام رأفت و مهربانی، به انتخاب غزلی درباره ضامن آهو پرداخت. جانفدا با بازی های شیرین زبانی، تصویری ناب از لحظه های زیارت ضریح حرم امام رضا(ع) را پیش چشم حاضران زنده کرد:
سگ کویت به دست آرد رگ خواب غزالان را اگر که سرمه چشمش کند خاک خراسان را
چنان احساسی و پاک و لطیف و مهربان هستی که شاعر می کند عشق تو لات چاله میدان را
غبار خاک پایت را نسیم آورد تا تهران بنا کردند بازار طلای سبزه میدان را
تو آن شاهی که برعکس عرب ها با کمی لبخند بدون جنگ و خونریزی گرفتی خاک ایران را
به پر بشکافت نیل مردم دور ضریحت را خدای طور! موسی کرده ای انگار دربان را
قسم خوردی که می آیی سه موطن بعد جان دادن دریغ از بخت! عزراییل هم پس می زند جان را
اگر گریان به دیوار حرم تکیه نمی دادم کدامین کوه طاقت داشت این حال پریشان را
گرفته کفش داری جای کفش انگار پایم را به این ترفند پابند توام باقی دوران را
خوانش اشعار بعدی از سوی دیگر مدعوین که بیشتر در قالب مدح و منقبت امام مهربانی ها(ع) بود اندک اندک نم باران عشق را بر دیده حاضران بارید و گرمای ابیات به سرعت فضای سالن را پر کرد؛ چنان که شهردار کرج در سخنان خود، گوش سپردن به سروده های آنان را موجب رفع خستگی و ایجاد انبساط خاطر ارزیابی کرد و اظهار داشت: خستگی ناشی از حجم سنگین امور در روزهای جاری که مربوط به اقدامات شبانه روزی مدیریت شهری کرج برای برگزاری مراحل افتتاح و بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح شهدای دانش آموز بود، با گوش سپردن به این سروده های روحانی و کلمات روح بخش مرتفع شد. آخرین شعرخوانی از این آیین ادبی و فرهنگی که طی آن نزدیک به 10 نفر از شاعران آیینی استان به خوانش شعر پرداختند را یکی از معاونین شهردار به عهده گرفت. سیدعلی اکبر میروکیلی که این روزها در سمت معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهر کرج به ارائه خدمات می پردازد، با پیشنهاد معاون اداری – مالی ، به خوانش شعری از جنس علمدار کربلا(ع) پرداخت و بدین سان جلسه شعرخوانی شاعران آیینی استان در حضور شهردار کرج به اتمام رسید. شهردار کرج با پایان مرحله شعرخوانی به بیان سخنانی در خصوص جایگاه شعر آیینی پرداخت و یکی از مهمترین رویکردهای شهرداری ها را توسعه فرهنگ و ارتقای جایگاه آن در شهر ارزیابی کرد که این اقدام با نشست ها و جلساتی از این دست بیش از پیش میسر خواهد شد. در این نشست با اهدای شاخه گل و لوح تقدیر از شعرای آیینی استان تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود