5 آبان 1393
شماره خبر: 130724

بخشی از خط 2 قطار شهری کرج و حومه سال آینده روی ریل می رود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بخشی از خط 2 قطار شهری کرج و حومه سال آینده روی ریل می رود


استاندار البرز با اشاره به نقش قطارشهری در تسهیل تردد شهروندان، کاهش بار ترافیک و آلودگی هوا، آغاز رایزنی ها جهت راه اندازی بخشی از خط 2 قطار شهری کرج را ماحصل دومین جلسه شورای سازمان قطارشهری برشمرد.
سهم جمعیت سه میلیونی کلانشهر کرج، طی دو دهه اخیر در گره کور ترافیکی و بحبوهه و هیاهوی شهری، تنها داشتن قطاری است که روی ریل قرار بگیرد و مسافران سرگردان را به مقصد برساند. دغدغه ای دیرینه که امروز نه به مطالبه که به آرزوی دیرینه ای برای مردم کلانشهر کرج مبدل شده است. موضوع به دی ماه سال 80 باز می گردد، با ابلاغ اساسنامه وزیر کشور احداث مسیر قطار سریع السیر کرج - مهرشهر و مطالعات حمل و نقل ریلی در کرج آغاز شد و امروز بعد از گذشت بیش از یک دهه، تاریخی ترین قطارشهری کشور هنوز روی ریل افتتاح نرفته است؛ کمبود بودجه و اعتبار مهمترین عامل در خاموشی 13 ساله موتورهای این قطار شهری بشمار می رود. اما در دولت تدبیر و امید گویی عزم ها برای ریل گذاری جزم تر شده است. پس از خندان دل معاون وزیر کشور، اینبار حضور کارشناس ویژه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در تونل های قطارشهری کرج از خبرهای نوید بخشی حکایت دارد. مهندس ارباب در جریان سفر به کرج و بازدید از خطوط و ایستگاه های مترو کرج با اشاره تأخیر و طولانی شدن این پروسه، ریل گذاری قطار شهری را عمده عامل در تسهیل ترافیک و آلودگی هوا می داند.
انتشار 1000 میلیاردتومان اوراق مشارکت برای راه اندازی قطارشهری کرج
ارباب از موافقت های معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری با انتشار یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق سیستم بانکی، جهت تکمیل خط 2 قطار شهری کرج و حومه خبر داده و می گوید: سازمان قطار شهری و شهرداری کرج هر چه سریع تر بستر قانونی انتشار و فروش اوراق مذکور را مهیا کند تا با استفاده از منابع مالی جمع آوری شده، بتوان بخشی از روند را رو به جلو حرکت داد. استانداری البرز نیز بعنوان نهاد حاکمیتی دولت در استان به جد پیگیر راه اندازی قطار شهری کرج است. به همین منظور با حضور سیدحمیدطهایی استاندار البرز، رئیس شورای اسلامی شهر کرج، مدیرعامل سازمان قطار شهری و جمع دیگر از مسئولان شهری، دومین جلسه شورای سازمان قطارشهری کرج در استانداری تشکیل شد. سید حمید طهایی استاندار البرز در این نشست ضمن دریافت گزارشی از روند اجرای پروژه قطار شهری کرج از سوی مدیرعامل، پیشرفت کار را کند دانست و گفت: با توجه به اینکه قطارشهری یکی از مطالبات مردم بشمار می رود و در شرایطی که ترافیک، عمده دغدغه در مسائل شهری بشمار می رود، از این رو انتظار شتاب گیری آن بیش از گذشته وجود می شود. استاندار البرز با اشاره به محور اصلی مذاکرات انجام شده در این نشست، تصریح کرد: با همراهی اعضای شورای اسلامی شهر و تسریع بخشی به کار، پیش بینی می شود بر اساس زمانبندی اجرای پروژه، تا سال آینده بخشی از خط 2 قطار شهری فعال شود. محمود دادگو رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز ضمن اشاره به مشکل تأمین منابع مالی و نقدینگی و ضرورت همراهی مسئولان در تزریق سرمایه، قول مساعد داد: خط 2 قطار شهری به طول 14 کیلومتر، ظرف یکسال آینده با 90 درصد تکمیل شود. وی یا بیان اینکه برای تحقق این امر نیازمند همکاری همه سازمانها و ارگانها هستیم؛ افزود: جهت اجرای فرایند دپوی بخشی از زمین در مسیر حصارک و حفاری ایستگاه ها نیز همکاری دانشگاه خوارزمی ضروری است. دادگو در پایان افزود: هزینه های عمرانی طرح های نیمه تمام طی سال 94 صرف رفع بحران ترافیک در استان خواهد شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود