14 دی 1393
شماره خبر: 134857

بستن کمربند ایمنی در پیشگیری از مرگ تاثیر گذار است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بستن کمربند ایمنی در پیشگیری از مرگ تاثیر گذار است


کارشناس ارشد مدیریت ترافیک و رئیس پلیس راه استان البرزدرگزارشی با عنوان فاصله بین مرگ و زندگی کوتاه است ،نوشته است: بستن کمربند ایمنی از راه های پیشگیری از حادثه مرگ در رانندگی است.
سرهنگ 'رضا اکبری' درگزارش خود آورده است : همواره از طریق رسانه ها و از زبان پلیس می شنویم که کمربند ایمنی را ببندید و یا شاهدیم که والدین به فرزندان و فرزندان به پدران و مادران خود یاد آور می شوند کمربند ایمنی را ببندید . این همه تاکید برای چیست ؟ چرا عده ای بی توجه و یا در این زمینه فراموش کار هستند ؟ به نظر می رسد بیشترنیازمند آن هستیم تا به جای ذکر کمربند ایمنی را ببندید ، اهمیت استفاده از کمربند ایمنی برای کاربران خودرو ها را به تصویر بکشیم تا این باور در آنها افزایش یابد ودیگر کسی نمی گوید فراموش کردم یا با بستن کمربند ایمنی، احساس خفگی کردم. در حالیکه برعکس با نبستن کمربند ، دچار ترس و اضطراب شده و دلهره به سراغ وی آید .
کمربند ایمنی این تسمه ساده و ارزان قیمت ، که دوش و شکم راننده و سرنشینان را در بر می گیرد قادر است در تصادفات واژگونی تا 75 درصد صدمات وارده را کم کند و در تصادفات دیگر، آسیب وارده به راننده را تا 43 درصد کاهش دهد ، آسیب وارده به سرنشین جلو را تا 38 درصد و سرنشینان عقب را تا 18 درصدکاهش دهد. کمربند ایمنی به مراتب موثرتر از ایربک ( کیسه هوا ) در سلامت سرنشینان خودروهای تصادفی است . اگر شخصی با وزن طبیعی 75 کیلو گرم در صندلی عقب خودرو بدون کمربند ایمنی نشسته باشد و خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت به یک دیواره سنگی یا بتونی غیر قابل حرکت برخورد نماید بر اثر پرتاب سرنشین مثال ما ، ضربه ای برابر با 2500 کیلوگرم را به صندلی جلو وارد می نماید حال اگر تمامی متغیرها را ثابت نگه داریم و تنها سرعت را به مرز 100 کیلومتر در ساعت افزایش دهیم ضربه وارده به 7500 کیلوگرم افزایش خواهد یافت . ضربه حاصله مطابق با سقوط از ارتفاع ساختمان 10 طبقه است متاسفانه به عنوان کارشناس تصادفات ، بررسی حوادث متعدد حاکی از آن است که راننده با نبستن کمربند ایمنی تلاش کرده است تا با ستون قرار دادن دستان به فرمان ، مانع رفتن به جلو شود ولی جای تاسف است هم دست شکسته است ، هم غربیلک فرمان خم شده و هم سر و تنه به ستون و شیشه برخورد کرده است آنچه شرط بلاغ بود با تو بگفتم خواه از سخنم پند گیر خواه ملال .

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود