روند تکراری پاکسازی و تبلیغات کاغذی درکرج
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
اگر روزها و ماه ها برای تغییر این شیوه نادرست قدیمی فرهنگ سازی شود بازهم کم است، چرا که به رغم هشدارها، اعتراض ها و گزارش های متعدد رسانه ای، در و دیوارهای کلانشهری چون کرج کماکان آماج تبلیغات کاغذی است.
چندی پیش در خصوص تکرار شیوه نادرست تبلیغات کاغذی و نوشتن در و دیوارهای کرج، گزارشی بر روی سایت ایرنا قرار گرفت که بسیاری از شهروندان و مسوولان بر استمرار انتشار این گونه گزارش ها تاکید دارند. اثرگذار بودن یا نبودن این گزارش به یک طرف، نزدیک شدن به پایان سال هم حکایتی دیگر است، استقبال از بهار نه در خانه ها بلکه مدیریت شهری را هم به جنب و جوش وا داشته تا جایی که این روزها، تانکرهای سیار حامل آب و مواد شوینده با کمک کارگران خدمات شهر و دستگاه های آب پاش به شست و شوی در و دیوار های شهر مشغولند. از شست و شوی جداول کنار خیابان ها تا درها و دیوارها ، تیم های نظافتگر را سخت مشغول بکار کرده تا اثری از تبلیغات کاغذی بر سیمای شهر باقی نماند، اقدامی که بطور قطع هزینه گزافی بر شهروندان و شهرداری تحمیل می کند. البته این فقط کارگران شهرداری نیستند که به تمیزی سیمای شهر مشغولند بلکه مردم هم در کوچه و پس کوچه ها شیلنگ به دست در و دیوارها را از تبلیغات کاغذی پاک می کنند که در موقعیت خشکسالی و کم آبی سال ها و ماه های اخیر، بخشی از ذخایر آب به جای مصارف ضروری، هدر می رود. این در حالی است که تبلیغاتچی ها آنطور که سیمای شهر نشان می دهد و مردم و مسوولان نیز آن را تایید می کنند، تمیزی در و دیوار ها را فرصتی دوباره برای خودنمایی و رقابت بیشتر جهت چسباندن تبلیغات می دانند به نحوی که شب به پایان نرسیده دوباره در و دیوارها کاغذی می شود و در این میان شاید خلاء قانونی مفری است تا آنها به سوء استفاده های خود ادامه دهند. همانطور در گزارش قبل اشاره شد، تبلیغات شرکت های خدمات تخلیه چاه، نصب تاسیسات آب، آموزشگاه های علمی و قالیشویی ها بیش از سایر شرکت ها بر در و دیوارها خودنمایی می کند. برخی مسوولان شهرداری از جمله معاون سازمان زیبا سازی و قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج در گزارش قبلی ضمن گلایه از شیوه نادرست تبلیغات شرکت های خدماتی و مراکز تبلیغاتی اعلام کردند: شهرداری تنها می تواند شماره تلفن های متخلف را برای قطع به مخابرات انعکاس دهد که این روش چندان بازدارنده نیست و نبود قانون مدون برای برخورد قاطع با این گونه متخلفان، زمینه ساز ادامه و تشدید این رویه نادرست شده است.
به گفته، معاون فنی و اجرایی سازمان زیبا سازی شهرداری کرج، این رویه سبب آسیب به سیمای شهری شده و هزینه زیادی بر شهرداری و مردم تحمیل می کند. 'الهام باقری 'گفت: طبق قانون شهرداری می تواند پس از سه بار اخطار به شرکت های متخلف، شماره تلفن های آنها را از طریق مخابرات قطع کند اما این شیوه هم تاکنون کارساز نبوده است. وی با تاکید براینکه در این بخش با محدودیت قانونی مواجه هستیم ، افزود: با این حال سازمان زیبا سازی شهرداری بخشی ازوقت و نیروی انسانی خود را معطوف به پاکسازی دیوارها و امحاء تبلیغات پرشمار می کند. وی یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، طرح ضربتی و جهادی برای پاکسازی دیوارها و امحاء تبلیغات غیرمجاز درکرج آغاز شده و به تازگی با رنگ های مناسب بخشی از دیوارهای سطح شهر، رنگ آمیزی شده است. 'علی اصغر نصیری' قائم مقام خدمات شهری شهرداری کرج نیز گفت: مهم ترین گام برای زیباسازی سیمای شهری مشارکت مردم به ویژه شرکت های خدمات رسان است . وی اظهار داشت: هر چند بخشی از امکانات و نیروی انسانی شهرداری به زیباسازی و پاکسازی شهر از تبلیغات کاغذی و نوشته های در و دیوارها اختصاص یافته اما برخی با تجاوز به حقوق عمومی مرتکب تخلف دراین بخش می شوند. نصیری گفت: طبق بند 27 ماده قانون 55 شهرداری ها، تبلیغات کاغذی بر روی در و دیوار ها بدون مجوز قانونی، ممنوع است. وی ادامه داد: همچنین طبق بند پنج این قانون باید مکان های ویژه برای تبلیغات شرکت ها و مراکز مختلف در سطح شهرها ایجاد شود که شهرداری کرج هم دراین زمینه اقداماتی انجام داده است. 'حسن مدیر روستا' معاون خدمات شهر شهرداری کرج نصب هرگونه تبلیغات کاغذی بر در و دیوارها را غیر قانونی دانست و گفت: شهرداری به نوبه خود آماده برخورد قانونی با صاحبان شرکت های متخلف است. وی اظهار داشت: هیچ فرد حقیقی یا حقوقی نباید به سیمای شهری خدشه وارد کند و این روش سبب به هم ریختگی چهره شهر می شود. مدیر روستا با یادآوری تلاش شهرداری برای برخورد قاطع قانونی با متخلفان، بیان کرد: شهرداری طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها ، مدیریت شهری می تواند با متخلفان در این زمینه برخورد کند. وی گفت: در عین حال دراین بخش با خلاء قانونی مواجه هستیم، اما در تلاش هستیم روش های سختگیرانه برای پیشگیری از تبلیغات کاغذی در پیش بگیریم. وی، تعطیلی مراکز خدماتی و آموزشی متخلف را یکی از راهکارها برای جلوگیری از تکرار این روش نادرست دانست و گفت: با کمک مسوولان قضایی این رویه را اجرایی خواهیم کرد. رییس شورای اسلامی شهرستان کرج نیز به خبرنگار ایرنا گفت:با تصویب شورای اسلامی شهر کرج، سازمان زیبا سازی دراین کلانشهر در سال های اخیر فعالیت خود را آغاز کرد. میرابراهیم صدیق افزود: متولی تمام تبلیغات سطح شهر در واقع این سازمان است و تاکنون مکان های مناسبی برای تبلیغات شرکت ها و مراکز دولتی و خصوصی در سطح شهر جانمایی شده است. صدیق بیان داشت: برای تبلیغ فعالیت شرکت ها و مراکز خدماتی، تعرفه های مناسب تعیین شده و می بایست این شرکت ها برای تبلیغات خود از مجاری قانونی اقدام کنند. وی، توزیع کاغذهای تبلیغاتی یا چسباندن آن ها بر روی درها و دیوارها را غیر قانونی و شیوه ای نادرست خواند و گفت: انتظار می رود برای حفظ زیبایی سیمای شهری همه شرکت ها و مراکز آموزشی و خدماتی با شهرداری همکاری کنند. صدیق بیان داشت: شهروندان نیز شکایات خود را در زمینه تبلیغات کاغذی به سازمان زیباسازی شهرداری ارایه کنند تا اقدام لازم دراین زمینه به عمل آید. وی تاکید کرد: سالانه مبالغ زیادی صرف زیباسازی فضای شهری می شود که همه شهروندان باید نسبت به سلامت سیمای شهری و بهداشت عمومی احساس مسوولیت کنند. این عضو شورای اسلامی کلانشهر کرج بیان کرد: احساس مسوولیت همگانی در قبال شهر می تواند گامی موثری برای زدودن آلاینده های بصری و زیست محیطی در محیط شهری و زندگی شهروندان باشد. صدیق افزود: هرچند بسیاری از شهروندان نسبت به رفتارهای برخی که به سیمای شهری خدشه وارد می کنند، ناراضی هستند اما انتظار می رود همه قشرهای مردم و اصناف در فرهنگ سازی برای زیبایی شهر مشارکت کنند. در این حال 'فرید نجف نیا ' رییس روابط عمومی اداره کل دادگستری استان البرز به گفت: برای برخورد قاطع با متخلفان دراین بخش، راهکارهای قانونی را در دستگاه قضایی بررسی خواهیم کرد.
منبع ایرنا