25 اسفند 1393
شماره خبر: 139448

مهم ترین رویدادهای البرز در سال 93

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مهم ترین رویدادهای البرز در سال 93


البرز با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر که درمهرماه سال 89 به عنوان سی و یکمین استان کشورشناخته شد، هرسال تحولاتی جدید در عرصه های مختلف تجربه می کند و سال 93 نیز رویدادهای جدیدی در دفتر تاریخی آن به ثبت رسید.
امسال، استان البرز در بخش های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی ، علمی و ورزشی شاهد رویدادهای خاصی بود که هریک از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این رویدادها بخشی توسط مسوولان و بخش دیگر توسط مردم در دفتر سال 93 به ثبت رسید که بطور کلی می توان گفت البرز سالی پرکارو پرنشاط پشت سرگذاشت.
رویدادهای سیاسی
نخستین رویداد مهم سیاسی سال 93 استان البرز دراردیبهشت ماه با آمدن استاندار سید حمید طهایی و رفتن سید طاهر طاهری رقم خورد، رویدادی که پس از حدود هفت ماه تنش و کنش بین نمایندگان مردم استان در مجلس و مسوولان اجرایی منطقه بر سر برخی تصمیم گیری ها به وجود آمد. رویداد مهم دیگر استان البرز، سفرهای 11 وزیر کابینه دولت تدبیر و امید به استان بود که که رسانه های منطقه از آن به عنوان سفرهای سوغات دار یاد کردند یعنی نزدیک به دو سوم از 18 وزیر کابینه دولت یازدهم به کرج و البرز آمدند.
این سفرها با بررسی نیازهای اقتصادی ، عمرانی و زیربنایی استان البرز همراه شد که گشایش شمار زیادی طرح عمرانی، تولیدی و صنعتی وگشودن گره از برخی مشکلات از دستاوردها بود. امسال که استاندارطهایی سکان البرز را به دست گرفت، از ویژگی منحصربفرد همسایگی با پایتخت نهایت استفاده را کرد، شاید به زعم برخی ها دعوت و آوردن وزیران به استان امر ساده ای باشد، اما می دانیم و بخصوص آگاهان به این امور می دانند که اینگونه نیست. شاید بتوان این را از دیگر ویژگی های طهایی قلمداد کرد که او توانسته است با همگرایی، تعامل، ارتباط مطلوب و ایجاد فضای مسالمت آمیز با سایر مسوولان و مدیران البرز و نمایندگان مردم، آرامش و همدلی قابل قبولی را در استان ساماندهی کند، چه اینکه در چنین فضایی است که پیشرفت امور میسر می شود و دست یابی به اهداف امکان پذیرتر. امسال استان البرز به لحاظ فضای سیاسی و اجتماعی شاهد تعامل ، همکاری و همفکری جریان های مختلف سیاسی و اجتماعی بود که نمونه آن را می توان در همکاری نمایندگان استان در مجلس با مسوولان دولتی دید. پیگیری نیازهای استان در سطح کلان از جمله مجلس و دولت در زمینه راه سازی، توسعه قطار شهری، راه اندازی صنایع ، توسعه راه آهن ، احداث جاده ها و تامین آب آشامیدنی مردم از مهم ترین نشانه های همکاری و همفکری مسوولان استان بود. اما در بخش سیاسی از همه مهم تر حضور یکپارچه و ارزشمند مردم در صحنه های دفاع از نظام اسلامی و حقوق ملت های مظلوم جهان بود. در سال 93 شاهد اهانت به مقدسات دینی و هجوم دشمنان اسلام به ملت های مظلوم در فلسطین ، عراق ، سوریه ، بحرین ، یمن و دیگر کشورها بودیم که مردم استان البرز با برپایی راهپیمایی های باشکوه ،عوامل استکبار جهانی و دشمنان اسلام را محکوم کردند. امسال مردم این استان بیش از سال های گذشته در راهپیمایی های مختلف از جمله حمایت از ملت ها، روز جهانی قدس، روز نهم دی و یوم الله 22 بهمن حضور فعال و گسترده داشتند. شورحضور مردم استان در راهپیمایی حماسه نهم دی و یوم الله 22 بهمن وصف ناشدنی است. این حرکت عظیم مردمی موجب خوشحالی دوستداران نظام اسلامی و نگرانی دشمنان اسلام شد. همچنین مردم استان درسال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی درکنار مسوولان برای تحقق این شعار ملی گام های بلند برداشتند.
رویدادهای اقتصادی البرز در سال 93
از مهم ترین رویدادهای اقتصادی استان البرز می توان به گشایش حدود 300 طرح بزرگ و کوچک عمرانی ، تولیدی، مسکن مهر، ورزشی، کشاورزی و زیربنایی اشاره کرد. این طرح ها همزمان با هفته دولت در شهریورماه و ایام الله دهه مبارک فجر به بهره برداری رسیدند. راه اندازی ایستگاه راه آهن هشتگرد- تهران، تامین آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی از جمله کلانشهر کرج، اشتغالزایی برای بیش از 20 هزار نفر دراستان، راه اندازی دوباره تعدادی از واحدهای صنعتی تعطیل شده البرزمانند کارخانه بزرگ سیپورکس، گازرسانی به تعدادی از روستاها و اجرای طرح های عمران شهری مانند ساخت تقاطع های غیر همسطح در کرج از جمله دستاوردهای سال 93 در البرز به شمار می رود. مسوولان استان البرز به رغم محدودیت های اعتباری ناشی از تحریم ها، تلاش مضاعفی برای تامین نیازهای غذایی ومایحتاح عمومی به عمل آوردند که تثبیت قیمت ها از جمله این اقدامات به شمارمی رود. دولت تدبیر و امید امسال تعدادی از واحدهای صنعتی استان را با حمایت تسهیلاتی توسعه داد و برای راه اندازی صنایع تعطیل شده، تصمیم گیری کرد. امسال مدیریت شهری کرج در بخش عمرانی به یاری دولت شتافت و اجرای بخشی از طرح های بزرگ ملی از جمله تقاطع غیرهمسطح حصارک، تکمیل خط دو قطار شهری بطول 27 کیلومتر و احداث دو بزرگراه در شمال و جنوب کرج را متقبل شد. قرار است شش کیلومتر از خط دو قطار شهری کرج در سال آینده به بهره برداری برسد، ضمن آنکه عملیات احداث دو بزرگراه شمالی و جنوبی کرج با اختصاص بودجه از محل منابع مدیریت شهری کرج درسال 94 اجرایی می شود. امسال حدود 40 درصد از ساخت تقاطع بزرگ و غیرهمسطح حصارک کرج بر روی آزاد راه کرج - قزوین توسط شهرداری اجرا شد که با بهره برداری از این طرح ترافیک غرب این کلانشهر روان خواهد شد. مردم استان البرزانتظار دارند با توجه به ظرفیت های صنعتی و تولیدی و کشاورزی استان، درسال آینده شاهد تحول بیشتری دراین بخش باشند.
رویدادهای اجتماعی
ازمهمترین رویداد اجتماعی استان البرز می توان به تلاش های نیروی انتظامی در کشف جرایم از جمله کشف هفت تن مواد مخدرو دستگیری تعداد زیادی از باندهای قاچاق وتوزیع مواد مخدر دراستان اشاره کرد. با این حال مشارکت خوب مردم در طرح های امنیتی و انتظامی بنا به اظهار مسوولان ، ضریب امنیت را در استان ارتقاء بخشید. سال 93 در بخش حوادث رانندگی هرچند البرز با ترافیک 18 درصدی در سطح کشور مواجه است اما با مشارکت مردم و مسوولان این استان به لحاظ پیشگیری از تصادفات رتبه نخست کشوری کسب کرد.
رویدادهای فرهنگی
برگزاری جشنواره های بین المللی فیلم ، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی فجر در کنار راه اندازی طرح های فرهنگی از جمله فرهنگسرای شهید آوینی را می توان مهم ترین رویداد های فرهنگی سال 93 استان برشمرد. حضور 35 هزار قاری و حافظ قرآن درمسابقه های شفاهی قرآنی یکی دیگر از جلوه های فرهنگی ومذهبی استان البرز بود که با همت اداره کل اوقاف و امورخیریه استان رقم خورد. شرکت قشرهای مختلف مردم در این جشنواره قرآنی ، موجی از امید و نشاط در دل دست اندکاران امور فرهنگی و قرآنی به وجود آورد.
برگزاری جشنواره کشوری کتابخوانی رضوی با محوریت استان البرز از دیگر رویدادهای فرهنگی استان به شمار می رود. امسال تعدادی طرح فرهنگی در زمینه کتابخانه، مراکز قرآنی و علمی درالبرز به بهره برداری رسید.
رویدادهای علمی
54 مرکز بزرگ دانشگاهی و موسسه علمی تحقیقاتی کشوری از جمله پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، دانشگاه خوارزمی ، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، پژوهشگاه مواد و انرژی ایران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ، موسسه تحقیقات، اصلاح نهال و بذر، بانک ملی ژن گیاهی ایران، معاونت آب وخاک وزارت جهاد کشاورزی ، مجتمع تحقیقات جهاد دانشگاهی و... در استان البرز مستقر هستند. امسال محققان و پژوهشگران استان البرز در بخش های مختلف دستاوردهای علمی و تحقیقاتی چشمگیری داشتند.مهم ترین این دستاوردها در پژوهشگاه مواد و انرژی ایران با بیش از 50 اختراع و طرح تحقیقاتی جدید مانند ساخت تصفیه خانه آب خورشیدی رقم خورد که مورد توجه محققان داخلی و بین المللی قرار گرفت.
رویدادهای ورزشی
برگزاری جشنواره ورزشی فرهنگی محلات گرامیداشت دهه مبارک فجر با حضور 10 هزار نفر از شهروندان کرج در 29 رشته ورزشی از سوی شهرداری کرج برای دومین سال مهم ترین رویداد ورزشی استان البرز بود. سال 92 تعداد شرکت کنندگان این جشنواره دوهزارو 500 نفر بود که امسال استقبال مردم موجب شد تا مسوولان شهری کرج برای سال 94 ظرفیت این مسابقه ها را 50 هزار نفر تعیین کنند. این جشنواره در دو بخش بانوان و آقایان و در رده های مختلف سنی برگزار شد که با شور و نشاط فراوانی همراه بود. درکنار این برنامه ورزشی، بخشی از دستاوردهای نظام اسلامی در 36 سال گذشته در عرصه های علمی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی برای مردم تشریح شد. استان البرز امسال نیز شاهد دیدارهای ورزشی تیم های فوتبال لیگ برتر کشور از جمله استقلال و سایپا البرز با حضور شمار زیادی از علاقه مندان به ورزش بود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود