23 تیر 1394
شماره خبر: 145558

زندگی با نشاط حلقه گمشده دنیای مدرن

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 زندگی با نشاط حلقه گمشده دنیای مدرن


پیشرفت های سریع فناوری درعصرکنونی به رغم مزایای فراوان، مشکلات زیادی را برای انسان ها به وجود آورده است به گونه ای که انسان امروزی نمی داند برای جستجوی زندگی با نشاط به کدام سمت حرکت ببرد.
افزایش میزان افسردگی، پایین آمدن سن خودکشی، افزایش میزان طلاق ، بزهکاری و مشکلات روحی و اجتماعی واقعیت های انکار ناپذیری هستند که نشان می دهد که نشاط در جوامع کنونی سیر نزولی دارد. انسان امروزی در جوامع مختلف نشاط و شادابی را در کسب ثروت، تحصیل و دستیابی به رفاه می بیند حال آنکه عواملی مانند محیط ، وراثت ، رابطه شادمانی و میزان سلامت ، رضایت از زندگی،عزت نفس، عملکرد شغلی و تحصیلی، مرگ زودرس، سیستم ایمنی بدن و بیماریها ازعوامل تاثیر گذار برزندگی با نشاط است. روانشناسان ، شادی و نشاط را به میزان احساسات مثبت منهای احساسات منفی یا داشتن احساس خوشی، رضایت از زندگی و نداشتن اضطراب و افسردگی تعریف می کنند. براساس نظریه های روانشناسی، تکیه بر اصول دینی و مذهبی، همسر خوب و شخصیت سه عامل بسیار مهم و موثر در ایجاد شادی و نشاط هستند. یکی از سوال های اساسی این است که کدام افراد شادترند؟ یا عوامل موثر بر شادی کدامند؟
ناصر حاجیان مطلق روانپزشک و استاد دانشگاه در زمینه شادی و عوامل موثر بر آن می گوید: پژوهش های انجام گرفته در7 محور رمز داشتن نشاط درهر خانواده را نشان می دهد.
این محورها عبارتند از:
1- ثروت : ثروت و شادمانی رابطه کاملا مستقیمی ندارند یعنی اینکه لوازم مادی زندگی و ثروت در حد برآورده کردن نیازهای اساسی افراد در شادمانی موثر است و بالاتر از این حد صرفا افزایش سرمایه اقتصادی است که شادمانی نمی آفریند.
2- تحصیلات: رابطه بین تحصیلات و شادی مثل رابطه بین ثروت و شادی است یعنی نمی توان گفت هرچه تحصیلات بالاتر باشد ، شادمانی فرد در اجتماع و خانواده بیشتر است.
3- فعالیت های اوقات فراغت: این فعالیت ها معمولا از روی علاقه فردی همانند تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو و موسیقی، مطالعه کردن ، ورزش ، رفتن به مسافرت، خرید و... انجام می شود که هر کدام موجب افزایش شادی می شود.
4- کار: شادمانی افرادی که کار می کنند از افراد بیکار بیشتر است در واقع بیکاری و ترس از بیکاری از جمله علل مهم ناشادی افراد است.
5- جنسیت: شادمانی در زنان و مردان متفاوت است، ظرافت روحی بانوان بالاست، حالات روحی زنان بسیار سریع تغییرمی کند، گاهی شادند و گاهی غمگین، اما مردان چه شاد باشند و چه ناشاد تغییرات روحی درآنان کند تر است.
6- سلامت جسمانی: برخی بیماریها منجر به کاهش فعالیت و شادمانی می شوند.
7- وضعیت تاهل: افراد متاهل شادتر از افراد مجرد یا مطلقه اند.
حاجیان مطلق افزود: خانواده اولین، مهمترین و پر برکت ترین نهاد اجتماعی در تاریخ فرهنگ و تمدن انسانی است که در فرهنگ اسلامی همانند دژی استوار و نهادی مقدس است که بیشترین مسولیت را در رشد و تحول ، تربیت و تعالی و سعادت وجود انسان را بر عهده دارد که اعضای آن با تعامل ، همفکری و همراهی می توانند در شکل گیری یک زندگی شاد در این کانون نقش آفرینی کنند.
وی از خانواده به عنوان کانون محبت، آرامش و شادی آفرین یاد کرد و یادآور شد: در نظام الهی و فرهنگ قرآنی هدف اصلی از تشکیل خانواده رسیدن به آرامش روان ، آسایش خاطر ، پیمودن طریق رشد ، نیل به کمال انسانی و تقرب به ذات حق است.
این روانپزشک ادامه داد: همه اعضای خانواده باید برای ایجاد و تقویت یک کانون شاد خانوادگی از احساسات منفی مانند خشم ، افکار مزاحم و نگران کننده ، تنهایی ، تنفر، اضطراب و غمگینی دوری کنند.
وی، ریشه قهر و طلاق عاطفی را در فرزندان و مادر یک خانواده ناشی از گم شدن شادی در کانون خانواده دانست و افزود: کم رنگ شدن روح شادی در فضای خانواده ها زنگ خطری است که پیشگیری از آن نیاز به آموزش دارد.
حاجیان مطلق گفت: باید افراد جامعه را با مهارت های زندگی از جمله راه های داشتن زندگی شاد آشنا کرد.
علی اسدی روانشناس می گوید برای اینکه کانون خانواده با نشاط شود باید به 10 مهارت شاد بودن از نگاه روانشناسان توجه ویژه کرد.
وی، لذت بردن از چبزهای بسیار ساده ، ساختن بهترین حالت از شرایط و اوضاع خود، نگران نشدن از انتقادها چون همه را نمی شود از خود راضی و خشنود کرد پس اجازه ندهید انتقادها شما را نگران کنند را از جمله مهارت های شاد بودن ذکر کرد.
اسدی، انجام دادن کارهای شادی آفرین و لذتبخش معنوی، تعیین معیارهای زندگی توسط خود فرد و پرهیز از خیالبافی بیهوده از دیگر بسترهای نشاط آفرین نام برد.
وی گفت: از آنجایی که نفرت و حسادت روح را غصه دار می کند، انسان ها باید سعی کنند از حسادت و نفرت دور بمانند زیرا این حس، انرژی انسان را تحت تاثیر قرار داده و احساس شادی در فرد کاهش پیدا می کند.
این روانشناس داشتن علایق و دلبستگی های زیاد از جمله سفرهای خانوادگی، کنار گذاشتن علت یابی و کالبد شکافی بیش از حد در مورد اشتباهات فردی در زندگی و مشغول کردن خود به کارهای موثررا در کاهش مشکلات روحی تاثیرگذار دانست.
وی از شخصیت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر شادی انسان از نگاه روانشناسان یاد کرد و افزود: انسان از نظر تیپ شخصیتی به دو دسته برونگرا و درونگرا تقسیم می شود که معمولا افرادی که برون گرا هستند آرامش بیشتری دارند و از زندگی لذت می برند و شاد هستند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود