9 شهریور 1394
شماره خبر: 148177

معابر فردیس درحصار دستفروشان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 معابر فردیس درحصار دستفروشان


پهن شدن بساط دستفروشی در معابر اصلی و فرعی منطقه فردیس استان البرز این روزها به نارضایتی عمده شهروندان و کسبه تبدیل شده است.
با نزدیکی زمان بازگشایی مدارس ده ها دستفروش در معابر فردیس اقدام به فروش اجناس مختلف می کنند که به گفته شهروندان سهمی از پیاده روها برای عابران باقی نگذاشته اند ضمن آنکه کسبه هم از این وضعیت سخت آزرده خاطر و گلایه مند هستند. آنطور که ساکنان منطقه 600 هزار نفری فردیس می گویند: بساط دستفروشی در معابر این منطقه حسابی بار را ترافیک راهم بیشتر کرده چراکه برخی دستفروشان به حریم خیابان ها هم تعرض کرده اند یا اینکه شهروندان برای خلاصی از تنگنای پیاده روها به خیابان ها روی آورده اند. تنگ ترشدن معابر، شلوغی جمعیت ، عرضه کالاهای تقلبی وتاریخ گذشته و اجناس ماهواره ای ، مواد غذایی غیربهداشتی ، ایجاد مزاحمت برای خانواده ها و اختلال در بازار کارکسبه از مواردی است که مغازه داران و شهروندان به آن ها اشاره می کنند. مزاحمت های دستفروشان برای کسبه و مردم به حدی است که شماری از بازاریان فردیس برای خلاصی از این وضعیت در روزهای اخیر پشت اتاق شهردار منطقه سه کرج در انتظار رسیدگی به این معضل شهری هستند. ترافیک گسترده در محل اجتماع دستفروش ان، توزیع کالاها و اقلام بی کیفیت، غیر استاندارد و غیر بهداشتی توسط آنها و بالاخره آلودگی سیمای شهری از جمله آسیب های دستفروشی در فردیس نام برده می شود. یکی از کسبه فردیس دراین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه بخشی از مالیات استان البرز از طریق کسب و کار بازاریان تامین می شود اما در مقابل خدمات دهی به این صنف پذیرفتنی نیست . مهرداد منصوری اظهار داشت: پیاده رو جای تردد شهروندان است در صورتیکه دستفروشان با پهن کردن وسایل خود این حقوق را ازمردم گرفته اند. وی ادامه داد: دستفروشان بدون پرداخت قبض آب، برق، تلفن، مالیات و عوارض اقدام به فروش اقلام خود می کنند و براین اساس تفاوتی با آنها با مغازه داران وجود ندارد. یکی از دیگر از مغازه داران در بلوار اصلی فردیس گفت: فروشندگان دوره گرد نیز معضل دیگری است که آلودگی صوتی بلندگوهای آنها تا کیلومترها آسایش مردم را برهم می زند. احمد لطفی افزود: عصرها هسته مرکزی شهر فردیس مملو از جمعیت می شود و جایی برای تردد نیست واقعا نمی دانیم با این وضعیت به چه کسی حرف هایمان را بگوییم تا تاثیر داشته باشد. ستاره بخت آزاد دیگر شهروند فردیس گفت: مسیر تردد خانواده ها در پیاده روهای فردیس توسط دستفروشان مسدوده شده و شهرداری هم کوچکترین اقدامی در این زمینه نمی کند. وی اظهار داشت: شهرداران مناطق 10 و سه کرج باید برای جمع آوری دستفروشان اقدام لازم به عمل آورند. مدیرمنطقه سه شهرداری کرج دراین خصوص گفت: گشت های کنترل ونظارت شهرداری کرج درسطح فردیس فعال است لیکن تعداد نیروهای کنترل سد معبر شهرداری در مقابل شمار زیاد دستفروشان اندک هستند. محمدرضا سیفی افزود: به علت کمبود نیرو نمی توانیم تمام دستفروشان را جمع کنیم و نیروی انتظامی فردیس با ما همکاری نمی کند.
وی اظهار داشت: هر وقت برای جمع آوری دستفروشان اقدام می کنیم با درگیری آنها مواجه می شویم اکنون چند پرونده در خصوص درگیری کنترل و نظارت شهرداری در دادگاه داریم که همیشه شهرداری محکوم می شود. وی افزود: گشت های کنترل و نظارت شهرداری امکانات ندارند و انتظار داریم اتحادیه و نیروی انتظامی به ما کمک کنند. معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری فردیس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای ساماندهی دستفروشان و سدمعبر قرار شده که با همکاری شهرداری ها، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برنامه جامعی اجرا شود. محمد رضا فلاح نژاد افزود: دستفروشان از فلکه اول تا فلکه پنجم فردیس بساط دستفروشی پهن کرده اند و باید هر چه زودتر مکانی برای ساماندهی آنها اختصاص یابد. وی اظهار داشت: شرح وظایف نیروی های سد معبر شهرداری باید مشخص و هر یک از این نیروها در حوزه کاری خود احساس مسوولیت کنند. معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری فردیس با تاکید بر لزوم توجه ماموران سد معبر و برخورد قاطع و سریع با افراد دست فروش که نسبت به عابرین پیاده در معابر موجبات مزاحمت و سلب آسایش شهروندان را فراهم می کنند، یادآورشد: هیچ گونه کوتاهی از طرف افراد شهرداری ها پذیرفتنی نیست.
وی گفت: از سوی دیگر حفظ نظم و آرامش روحی و همچنین ایجاد یک فضای زیبا و دلنشین و جلوگیری از سد معبر و برخورد با افراد خاطی وظیفه مسوولان بویژه شهرداری می باشد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود