22 شهریور 1394
شماره خبر: 148983

جولان اتوبوس‌های لاک‌پشتی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جولان اتوبوس‌های لاک‌پشتی در کرج


استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در زندگی امروز اهمیت زیادی دارد.
روزانه میلیون‌ها نفر درگوشه و کنار کشور از تاکسی و اتوبوس استفاده می‌کنند تا به مقصد برسند. در برخی شهرها مردم تمایل بیشتری به استفاده از تاکسی دارند و در برخی مناطق مقبولیت اتوبوس بیشتر است. مردم اتوبوس سواری را به واسطه هزینه کمتر دوست دارند. برای برخی پرداخت هزینه‌های رفت و آمد با تاکسی کارآسانی نیست. کسانی که درآمد بالایی ندارند حاضرند شلوغی اتوبوس راتحمل کنند و قید زمان توقف در ایستگاه‌های مختلف را بزنند تا آخر ماه ته جیبشان مبلغ بیشتری باقی بماند. زمانی زمزمه‌های راه اندازی خطوط تندرو بارقه امیدی دردل‌های شهروندان کرجی ایجاد کرده بود و به آنها نوید می‌داد که درآینده‌ای نه چندان دور می‌توانند با استفاده از خطوط بی‌آرتی به موقع به مقصد برسند و در عین حال هزینه کرایه تاکسی را نیز پس‌انداز کنند. ولی این امید با منتفی شدن طرح راه‌اندازی خط بی آرتی در مدت زمان کوتاهی به ناامیدی تبدیل شد. مردم دیگر باید به همین اتوبوس‌های معمولی که هر روز پشت چراغ قرمز و ترافیک گیر می‌کنند، دلخوش باشند؛ چراکه انگار چاره‌ای جز قانع شدن به همین دلخوشی‌های کوچک ندارند.
تصمیم مسئولان درخصوص راه‌اندازی خطوط بی آرتی هر روز تغییر می‌کند
زهرا کریمی، یکی از شهروندان کرجی گفت: عدم راه‌اندازی قطارشهری و نبود خطوط «بی آر تی» دراین کلانشهر باعث شده شهروندان از خودروهای شخصی استفاده کنند. وی افزود: استفاده از خودروهای شخصی علاوه براین که باعث افزایش ترافیک می‌شود، افزایش آلاینده‌های هوا را نیز در پی دارد. کریمی ادامه داد: چندین سال است که در بسیاری از کلانشهرهای کشور خطوط بی آر تی راه‌اندازی شده و مردم از خدمات آن استفاده می‌کنند ولی مسئولان کرجی در این باره هر روز حرف خود را تغییر می‌دهند و یک روز می‌گویند خط بی‌آرتی راه‌اندازی می‌شود و روز دیگر می‌گویند این طرح منتفی است. وی اظهار کرد: بدون خط بی‌آرتی شهروندان در خطوط شلوغ کرج ناچارند مدت زمان زیادی برای توقف اتوبوس پشت چراغ‌های قرمز و ترافیک به هدر دهند. وی خاطرنشان کرد: علاوه براین توقف طولانی مدت اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های مختلف برای پیاده و سوار کردن مسافران نیز معضل دیگری است که وقت مردم را می‌کشد. این شهروند کرجی یادآورشد: حمل و نقل پویا دارای چهار ویژگی در دسترس بودن، سریع بودن، آسان بودن و ایمن بودن است ولی متاسفانه این ویژگی‌ها درسیستم حمل و نقل عمومی کرج کمتر دیده می‌شود. وی تصریح کرد: بیشتر شهروندان کرجی در شرایط کنونی قید اتوبوس سواری را زده و هزینه بیشتر تاکسی‌ها را به جان می‌خرند تا به موقع به مقصد برسند. کریمی افزود: از مسئولان انتظار می‌رود که درخصوص طرح راه‌اندازی خط بی آرتی درکرج با مردم به صورت شفاف برخورد کنند و تصمیمی نهایی در این باره بگیرند تا مردم بی‌مورد امیدوار یا ناامید نشوند.
راه اندازی خط بی‌آرتی درکرج منتفی است
مهرداد یانی، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی کرج نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بنا بود از خیابان شهید بهشتی تا میدان حصارک خط اتوبوس تندرو راه‌اندازی شود ولی متاسفانه به دلیل باریک بودن خیابان شهید بهشتی اجرای آن فعلا منتفی شده است. وی ادامه داد: خیابان‌های کرج ظرفیت و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی را ندارند و برای این کار در ابتدا باید اصلاحات و تغییراتی در خیابان اصلی کرج (شهید بهشتی تا میدان حصارک)صورت بگیرد. وی اضافه کرد: درشرایط فعلی راه‌اندازی خط بی‌آرتی در این مسیر نتیجه‌ای جز افزایش ترافیک و تلف شدن وقت بیشتری از شهروندان نخواهد داشت.
احتمال راه‌اندازی خط بی‌آرتی از خیابان شهید سلطانی تا ملارد
این مسئول گفت: هم اکنون راه‌اندازی خط بی‌آرتی از خیابان شهید سلطانی تا ملارد درحال مطالعه است که درصورت تصویب اجرایی می‌شود. وی یادآورشد: این خط باید از خیابان شهید سلطانی آغاز و تا آخر ملارد ادامه پیدا کند؛ چراکه راه‌اندازی این خط تا سه راه مارلیک جوابگوی نیاز شهروندان نیست. کیانی گفت: راه‌اندازی این خط هزینه سرم سام آوری دارد که تامین آن نیازمند همکار ی شهرداری تهران و کرج است؛ چراکه بخشی از این خط درمحدوده جغرافیایی استان تهران (ملارد ) قرار می‌گیرد.
از سال 90 حتی یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه نشده است
مدیر عامل سازمان اتوسرانی کرج گفت: اکنون دغدغه اصلی مسئولان این سازمان خرید اتوبوس‌های نو و اضافه کردن آنها به ناوگان اتوبوسرانی کرج است و راه‌اندازی خط بی آرتی در اولویت‌های بعدی قرار دارد. وی ادامه داد: از سال 90 تا کنون حتی یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه نشده و همان اتوبوس‌های قبلی وظیفه جابه جایی مردم را انجام می‌دهند.
کیانی خاطرنشان کرد: امسال شهرداری کرج 50میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های نو برای سازمان اتوبوسرانی در نظرگرفته که درحال پیگیری برای تخصیص آن هستیم.
قیمت هر اتوبوس حدود 500 میلیون تومان است
این مسئول اضافه کرد: اگر این اعتبار تخصیص یابد در شش ماهه دوم سال اتوبوس‌های نو که قیمت هر کدام از آنها بین 400 تا500 میلیون تومان است به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج اضافه می‌شود. وی درادامه به برنامه‌های اجراشده این سازمان برای نوسازی و تجهیز اتوبوس‌های موجود نیز اشاره کرد و گفت: به طور میانگین عمرمفید هر دستگاه اتوبوس پنج سال است، این درحالی است که برخی از اتوبوس‌های کرج تا هفت سال نیز عمر دارند.
اختصاص بیش از سه میلیارد تومان برای نوسازی اتوبوس‌های کرج
مدیرعامل اتوبوسرانی کرج یادآورشد: از ابتدای سال تاکنون سه میلیارد و 600 میلیون تومان برای نوسازی و بازسازی کلی اتوبوس‌های کرج هزینه شده است.
کیانی ادامه داد: این بازسازی شامل بازسازی کف، بدنه، موتور،گیربکس، سقف ،شیشه‌ها و سایر اجرای اتوبوس‌های مستهلک می‌شود.
بازسازی 60 دستگاه اتوبوس درکرج
وی افزود: از ابتدای سال تا کنون 60دستگاه اتوبوس طبق استانداردهای تعیین شده بازسازی شده‌اند که این اقدام درطول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
کیانی تصریح کرد: علاوه براین، دو میلیارد تومان نیز برای تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم خنک کننده در نظرگرفته بود که این اعتبار به تازگی تخصیص و عملیات نصب کولرهای اتوبوس‌ها آغاز شده است.
نصب سیستم‌های خنک‌کننده برای اتوبوس‌های کرج به تازگی آغاز شده است
این مسئول گفت: بنا بود پروسه تجهیز اتوبوس‌ها به سیستم خنک کننده تا اواخر تابستان به پایان برسد تا مردم درگرمای تابستان بتوانند از خنکای کولرهای اتوبوس استفاده کنند ولی متاسفانه به دلیل تاخیر در روند جذب منابع این اقدام به تازگی آغاز شده است .
وی ادامه داد: امسال اتوبوس‌های سازمان به کولر مجهز می‌شوند تا لااقل مردم درتابستان بعد بتوانند از خنکی هوای اتوبوس‌ها لذت ببرند.
کیانی در پایان گفت: هرچند کیفیت و کمیت خدمات ناوگان اتوبوسرانی کرج قابل مقایسه با پایتخت نیست، ولی به طور قطع به نسبت سایر استان‌ها در جایگاه مطلوب‌تری قرار دارد و با تلاش مسئولان و با جذب اعتبارات، در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش خطوط و تعداد اتوبوس‌های کرج خواهیم بود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود