31 شهریور 1394
شماره خبر: 149627

بررسی حاشیه‌نشینی در محمدشهر

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بررسی حاشیه‌نشینی در محمدشهر


کسانی که همین حوالی در حاشیه محمد شهر زندگی می‌کنند همان‌هایی هستند که نداری آنها را واردار به گزینش زندگی در محله‌ای کرده است که با دست‎های خالی بنا شده و اگر سودی هم درمیان بوده برای فروشنده‌هایی بوده که قانون را زیر پا گذاشتند تا آجرهای این ساختمان‌ها بالا برود.
خانه‌های این محدوده ازخانوارهایی پرشده که بیکاری و نداری روستا وادارشان کرده به امید یافتن کار و ادامه تحصیل فرزندانشان به شهر بیایند، حالا گیریم که شهر در حاشیه باشد. ساکنان محمد شهر امروز تاوان کم کاری کسانی را پس می‌دهند که وظیفه دارند شرایط زندگی آرام و امن را برای آنها فراهم کنند ولی انگار قرار نیست از خواب زمستانی بیدار شوند.
ساخت و سازهای غیرمجاز از معضلات شهرهای حاشیه‌ای است
بیژن بابایی، رئیس شورای شهر محمد شهر گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از مهمترین معضلات شهرهای حاشیه‌ای است. وی افزود: هرچندکنترل ساخت و سازهای غیرمجاز درشهرهای حاشیه‌ای امکانپذیر است ولی نمی‌توان ادعا کرد زمانی این ساخت و سازها را به صفر می‌رسد. بابایی ادامه داد: زمانی می توان شرایط کاهش ساخت و سازهای غیرمجازرا فراهم کرد که این نوع ساختمان سازی برای سازنده سود اقتصادی درپی نداشته باشد . وی اضافه کرد: ازآنجایی طرح تفصیلی برای محمد شهر هنوز تعریف نشده، ساکنان این شهر درساخت و سازهایشان ناچار به اقدام غیرقانونی می‌شوند. این مسئول گفت: طبق طرح‌های جامع و هادی محمد شهر، ساکنان این منطقه تنها اجازه ساخت دو ونیم طبقه دارند این درحالی است که با قیمت‌های بالای زمین ساخت این تعداد واحد از نظر اقتصادی به صرفه نیست. وی افزود: گاه ضعف‌های قانونی مردم را وادار به انجام تخلفاتی می‌کند که کنترل آنها به سادگی امکانپذیر نیست. بابای یادآورشد: بدیهی است برای خانواده‌ای که تمام دارایی‌هایشان به 10 میلیون تومان نمی‌رسد ساخت ساختمانی دو طبقه منطقی به نظر نمی‌رسد. وی اضافه کرد: بیشتر خانواده‌هایی که خارج از حریم محمد شهر اقدام به ساخت واحدهای مسکونی می‌کنند از نظرمالی ضعیف بوده و با روی هم گذاشتن آجرها، خانه که نه اما یک آلونک مدرن برای خود می‌سازند. این مسئول گفت: سند زمین و خانه‌هایی که خارج از حریم محمد شهر ساخته می‌شوند قولنامه‌ای است و همین باعث بروز مشکلاتی برای صاحبان آنها می‌شود.وی یادآورشد: وقتی از ساکنان این واحدها سوال می‌شود که چرا واحدهای قولنامه‌ای خریداری می‌کنند می‌گویند با وضعیتی که داریم اگر تا آخر عمر هم کارکنیم توان خرید خانه‌ای با سند شش دانگ را نخواهیم داشت.
ساخت و ساز بالای چهارطبقه در محمد شهر به کمتر از 10 درصد رسیده است
رئیس شورای شهر محمد شهر ادامه داد: براین اساس با تمهیدات انجام شده درنهایت شرایطی فراهم شده که این افراد بتوانند ساختمان‌هایی درچهار طبقه بسازند. وی افزود: درست است که ساخت چهار طبقه درمحمد شهر غیرقانونی است ولی برای این که این چهارطبقه به شش طبقه تبدیل نشود شهرداری چاره‌ای جز همکاری با مردم ندارد. بابایی گفت: براین اساس در دو سال گذشته ساخت و ساز واحدهای غیر مجاز بالای چهار طبقه درمحمد شهر به کمتر از 10 درصد رسیده است. رئیس شورای شهر محمد شهرگفت: علی‌رغم اقدامات انجام شده برای کنترل ساخت و ساز های غیرمجاز، هنوز هم واحدهای غیرمجازبالای چهارطبقه دراین شهر ساخته می‌شود و نمی‌توان گفت این معضل به طور کامل مرتفع شده است. این مسئول افزود: برای ریشه کن کردن ساخت و سازهای غیرمجاز باید سازوکارهای لازم مهیا شود که از مهم‌ترین آنها تغییر شرایط اقتصادی مردم است. رئیس شورای شهر محمد شهر گفت: طبق قانون تمامی واحدهای غیرمجاز باید تخریب شوند ولی واقعیت این است که این کار به صورت عملی امکان پذیر نیست.
وجود بیش از 13 هزار پرونده تخریب دست نخورده درکرج
وی افزود: خراب کردن خانه‌هایی که تنها دارایی خانوارهای پرجمعیت است کار ساده‌ای نیست و تبعات اجتماعی زیادی درپی دارد. بابایی گفت: همین ملاحظات به اجبار باعث شده به عنوان مثال بیش از 13 هزار پرونده تخریب درکرج دست نخورده باقی بماند؛ چراکه گاه تخریب یک واحد مسیر زندگی چند نفر را عوض می‌کند.
خدمات‌رسانی به خانه‌های خارج از حریم محمد شهر قانونی نیست
وی درادامه درخصوص خدمات‌رسانی به کسانی که خانه‌هایشان را درخارج از حریم قانونی محمد شهر ساخته‌اند، توضیح داد: براساس قانون شهرداری نباید به کسانی که درخارج از حریم شهری اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کرده‌اند خدمات‌رسانی کند. رئیس شورای شهر محمد شهر یادآورشد: محدوده و حریم محمد شهر بسیار به هم نزدیک است و همین باعث شده افرادی اقدام به ساخت واحدهای مسکونی درخارج از حریم این شهر بکنند. وی ادامه داد: شهرداری درخارج از حریم شهری محمد شهر عملا اجازه هزینه کرد ندارد و نباید هیچ خدمات‌رسانی به ساکنان این مناطق داشته باشد ولی عملا این کار هم ممکن نیست. بابایی اضافه کرد: هم اکنون شهرداری به همه خانه‌های ساخته شده در محدوده خارج از حریم محمد شهر خدمات‌رسانی می‌کند؛ چراکه چاره‌‎ای جز این کار ندارد. وی گفت: شرکت‌های خدمات‌رسان می‌توانند آب، گاز، برق و سایر امکانات واحدهایی که از شهرداری پایان کارنگرفته‌اند را قطع کنند ولی وقتی خانواده در واحد مسکونی ساکن شد این کار به سختی انجام می‌گیرد. بابایی ادامه داد: قطع کردن گاز و آب و سایر امکانات واحدهای مسکونی که پایان کار ندارند کاری قانونی است ولی باید پذیرفت که با معیارهای انسانی مغایرت دارد.
رئیس شورای شهر محمد شهر افزود: زمستان سال گذشته اداره گاز، گاز برخی از واحدهای خارج از حریم محمد شهر را قطع کرد ولی درنهایت با وساطت شهرداری قرار شده درمهلتی سه ماهه ساکنان نسبت به دریافت پایان کار اقدام کنند. این مسئول گفت: محروم کردن مردم از خدماتی که حق طبیعی آنهاست کارساده‌ای نیست و مشکلات زیادی به همراه دارد.
ساخت بیمارستان و کمربندی محمد شهر پیگیری می‌شود
وی در ادامه به مهمترین برنامه‌های شورای شهر محمد شهر اشاره کرد و گفت: هم اکنون تکمیل بیمارستان امام حسین (ع) مهم‌ترین دغدغه اعضای شورای شهر محمد شهر است. بابایی گفت: درجلسه‌ای که هفته گذشته با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی استان برگزاری شد، مقرر شد دانشگاه اعتباری برای تکمیل این بیمارستان در نظر بگیرد. وی ادامه داد: علاوه براین، بناشده تامین باقی مانده اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بیمارستان را دولت به عهده بگیرد. رئیس شورای شهر محمد شهر افزود: اگر این اعتبارات تخصیص یابد، به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده این بیمارستان تکمیل شود. وی ساخت کمربندی اصلی محمد شهر را یکی دیگر از طرح‌هایی عنوان کرد که از سوی شورای شهر و شهرداری درحال پیگیری است. رئیس شواری شهر محمدشهر یادآورشد: کمربندی اصلی محمد شهر جزء طرح‌های ملی است و شهرداری اجازه دخالت در اجرای آن را ندارد. بابایی افزود: شهرداری هزینه مطالعاتی درخصوص فازهای 1 و 2 این پروژه را به عهده گرفته تا روند اجرای این پروژه سرعت بگیرد. وی ادامه داد: تا زمانی که این کمربندی اصلی محمد شهر ساخته شود، شهرداری و شورای شهر گذرهای محلی ای در این مسیر احداث می‌کنند تا بخشی از قفل ترافیکی این محدوده باز شود.
حاشیه‌نشینی چالش بزرگ شهرها است
محمد تقی ایرانی، فرماندار کرج نیز گفت: امروز حاشیه نشینی به یک چالش بزرگ در شهرها تبدیل شده زیرا گسترش حاشیه نشینی معضلات اجتماعی زیادی را به همراه دارد. وی افزود: برای تخریب خانه‌هایی که در حاشیه شهرها ساخته شده باید هزینه زیادی پرداخت کرد بنابراین می‌طلبد با نظارت‌های دقیق از ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه شهرها جلوگیری شود. ایرانی ادامه داد: هر جا که حاشیه نشینی شکل بگیرد چهره زشتی را به آن منطقه می‌دهد زیرا در کنار آن سایر معضلات اجتماعی و ناامنی را هم شاهد خواهیم بود.
سرانه‌ها در مناطق حاشیه‌ای پایین تر از حد استاندارد است
فرماندار کرج گفت: دستگاه‌های اجرایی باید از ارایه خدمات به مناطق حاشیه نشین خودداری کنند زیرا ارایه خدمات این تصرفات را قانونمند می‌کند. وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات حاشیه نشینی این است که در کنار ساخت و سازهای غیر مقاوم و آلونک شکل که هنگام زلزله آسیب پذیری بالایی دارد سایر سرانه‌های آموزشی و بهداشتی دیده نشده است. ایرانی تاکید کرد: دستگاه‌های خدماتی نظیر آب و برق باید قبل از ارایه انشعاب به متقاضیان استعلام های لازم را از راه و شهرسازی، منابع طبیعی و شهرداری انجام دهند. وی در پایان با بیان اینکه شکل گرفتن حاشیه نشینی به خاطر عملکرد ضعیف دستگاه‌های متولی در حوزه نظارت است گفت: اگر نظارت‌ها دقیق و مستمر باشد شاهد بروز پدیده حاشیه نشینی نخواهیم بود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود