13 مهر 1394
شماره خبر: 150363

جان تازه نوجان به جاده چالوس!

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جان تازه نوجان به جاده چالوس!


روستای نوجان در کیلومتر ۱۵ جاده کرج به چالوس قرار دارد. با عبور از پل آهنی و طی کردن مسافتی به طول پنج کیلومتر به روستای زیبای نوجان می‌رسید. این روستا به خاطر قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک منطقه‌ای که از سمت جنوب به روستای آتشگاه که به باغستان کرج منتهی می‌شود و از سمت شرق به جاده کرج چالوس می‌پیوندد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
حالا این روستا می‌خواهد پل ارتباطی جاده چالوس به کرج باشد و بخشی از ترافیک این جاده را به دوش بگیرد. نواقص جاده منتهی به چالوس رفع شده و عملیات آسفالت ریزی آن نیز به پایان رسیده است. با این وجود هنوز به صورت رسمی بازگشایی نشده و زمان دقیق افتتاح آن نیز اعلام نشده است. حالا سوالی که این روزها مطرح می‌شود آن است که آیا روستای نوجان می‌تواند به خوبی از این آزمون بزرگ خارج شود؟ ایسنا با مدیرساخت و توسعه راه‌های استان البرز و دهیار روستای نوجان در این خصوص گفت وگویی انجام داده است که با هم می‌خوانیم. جاده نوجان_ چالوس آماده بهره برداری است افشین پیرنون، مدیرساخت و توسعه راه‌های استان البرز ، گفت: محور آتشگاه – نوجان – چالوس به طول 11 کیلومتر که به موازات جاده چالوس دردست احداث است روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و در روزهای آینده آیین افتتاح آن انجام خواهد شد. وی ادامه داد: این محور کمکی از باغستان کرج آغاز و ازکیلومتر 17 جاده چالوس خارج می‌شود. پیرنون خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی این محورکه از پاییز 93 آغاز شده تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد و این مسیر به زیر بار ترافیک می‌رود.وی یادآورشد: دراین محور شاهد انجام حجم گسترده‌ای از عملیات عمرانی بودیم که درنهایت منجر به کاهش ترافیک محورکرج – چالوس به خصوص درتعطیلات آخر هفته خواهد شد.
99 درصد محور آتشگاه – نوجان – چالوس تکمیل شده است
معاون راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز گفت: تا کنون 99 درصد این پروژه تکمیل شده و به زودی شاهد افتتاح این مسیر باشیم. پیرنون افزود: بدون شک با بهره برداری از این پروژه شاهد کاهش مصرف سوخت و هدررفت زمان کسانی خواهیم بود که قصد عبور از محور کرج – چالوس را دارند.
محورآتشگاه – نوجان – چالوس از مسیرهای آفتاب‌گیر عبور کرده است
وی درپاسخ به این سوال که آیا امکان تردد خودروها از این محوردر فصل زمستان وجود دارد، گفت: با توجه به این که این مسیر کمکی در منطقه کوهستانی استان واقع شده، درصورت انجام اقدامات نگهداری راه و برف‌روبی مناسب هیچ مشکلی برای تردد خودروها به وجود نمی‌آید و درزمستان نیز می‌توان از این مسیر تردد کرد. این مسئول اظهار کرد: تلاش شده این محور از مسیرهای آفتاب‌گیر عبور کند تا نگهداری زمستانه آن با سهولت بیشتری انجام شود. پیرنون ادامه داد: درمسیر این محور کمکی یک چشمه طبیعی نیز احیاء شده تا این جاده صرفا عبوری نباشد و جذابیت‌های گردشگری خود را حفظ کند . مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفت: درمحدوده این محور پارکینگ‌های مناسبی نیز درنظرگرفته شده تا توقف خودروها به راحتی صورت گیرد.
امکان تردد روزانه سه هزار خودرو از محور آتشگاه – نوجان – چالوس
این مسئول درخصوص کیفیت آسفالت استفاده شده دراین محور افزود: هرچند آسفالت استفاده شده در این محور جزءآسفالت الیافی محسوب نمی‌شود ولی این آسفالت با قیر و مواد اصلاح شده تهیه شده است. وی ادامه داد: آسفالت این محور با تکنولوژی نوین تولید شده و اگر تمام لایه آن تکمیل شود بدون هیچ مشکلی تا پنج سال دوام می‌آورد. معاون ساخت و توسعه راه‌های استان البرز گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان تردد روزانه دوتا سه هزار خودرو از این محور وجود دارد. وی اضافه کرد: البته در زمان اوج ترافیک تا پنج هزار خودرو نیز می‌تواند از این مسیر عبور کند ولی واقعیت است که گنجایش و ظرفیت استاندارد این محور سه هزار خودرو است. پیرنون اظهار کرد: در زمان اوج ترافیک خواه نا خواه سرعت تردد خودروها کم می‌شود و همین باعث می‌شود ظرفیت تردد این محور افزایش پیدا کند.
نوجان از این آزمون سربلند خارج می شود
عباس شاهی، دهیار روستای نوجان گفت: در طول عملیات آماده سازی جاده نوجان- چالوس همکاری بسیار خوبی از سوی دهیاری نوجان صورت گرفت. وی با بیان آن که افتتاج این جاده در کنار معایب ، مزایای خوبی نیز برای نوجان خواهد داشت اظهار کرد: به شخصه اعتقاد دارم مزایای گشایش این جاده از معایب آن برتری دارد و با یک مدیریت درست و اصولی می‌توانیم از ظرفیت به وجود آمده برای آبادانی روستا استفاده کنیم. وی ادامه داد: برخی از اهالی روستا اعتقاد دارند با به بهره برداری رسیدن این جاده از بکر بودن روستای نوجان کاسته خواهد شد اما باید بپذیریم با یک مدیریت برنامه محور می شود این تهدید را به فرصتی بسیار عالی تبدیل کرد.
قرار است چهارشنبه هفته جاری این جاده افتتاح شود
دهیار روستای نوجان با بیان ان که طبق اعلام قبلی قرار است چهارشنبه هفته جاری ( 15 مهرماه) به بهره برداری برسد، گفت: اما آن چه از شواهد بر می‌آید این است که در این روز آیین افتتاح انجام نخواهد شد. هنوز برخی ریزه کاری‌های جاده مانند نصب گارد ریل ها باقی مانده که فکر می کنم این موضوع را کمی به تاخیر بیاندازد.
وی افزود: اغلب کارهای آماده سازی جاده نوجان – چالوس انجام شده و اگر در مدت باقی مانده کارهای ایمنی جاده در برخی بخش‌ها نیز انجام شود این جاده آماده بازگشایی خواهد بود.
جذب گردشگر یکی از اولویت‌های روستای نوجان
دهیار روستای نوجان با بیان آن که تردد روزانه سه تا پنج هزار خودرو از جاده نوجان – چالوس و بالعکس در ایام تعطیل می‌تواند بستر جذب گردشگر را نیز فراهم کند، اظهار کرد: در کنار تهدیدهایی که قاعدتا وجود دارد فرصت هایی نیز در اختیار روستای نوجان قرار می‌گیرد که به اعتقاد من یکی از مهمترین آنها جذب گردشگر داخلی و خارجی است. عباس شاهی گفت: در همین راستا صحبت‌های بسیار خوبی با یک گروه گردشگری انجام شده تا با ایجاد بسترهای مناسب در این زمینه بتوانیم اقدامات بسیار خوبی انجام دهیم. وی در پایان گفت: روستای نوجان یکی از منطق زیبای استان البرز به شمار می‌رود که می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی موفق باشد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود