28 آبان 1391
شماره خبر: 15211

تیغ کمبود امکانات بهداشتی و درمانی البرز بر گلوی بیماران

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

تیغ کمبود امکانات بهداشتی و درمانی البرز بر گلوی بیماران

استان البرز با جمعیت بالغ بر 3 میلیون نفر نیازمند مراکز بهداشتی و درمانی با امکانات به روز و تخصصی است تا شهروندان برای درمان خود ناچار به مراجعه به پایتخت نشوند زیرا در حال حاضر استان با کمبود بیش از هزار تخت بیمارستانی مواجه است.
تامین زیرساختهای بهداشتی از عوامل اصلی توسعه به شمار می رود حال آنکه در استان پرجمعیتی همچون البرز با نرخ رشد بالا و مهاجرت روزانه امکانات بهداشتی موجود کافی نیست و در اغلب موارد بیماران ناگزیر به مراجعه به پایتخت هستند و این در حالیست که دوری راه و ترافیک تهدیدی جدی برای بیماران بدحال است. امروزه کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی در سطح استان البرز به وضوح مشهود است و این ضعف و کمبود و همچنین گرانی و نوسان نرخ ارز سبب کاهش کیفیت ارائه خدمات درمانی در سطح استان البرز شده است. نبود بیمارستان و تخت کافی، شلوغی بیمارستان های موجود و کمبود متخصص در کاهش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بسیار موثر است. در اصول بیست و نهم و چهل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم و احکام دین مبین اسلام، بر ضرورت تامین بهداشت و درمان به عنوان نیازهای اساسی مردم تاکید شده است ودر واقع رشد کمی و کیفی شاخص های بهداشتی و درمانی در بیانگر وضعیت سلامت جامعه و ایمنی بهداشت افراد جامعه است. در سال 89 تعداد بیمارستان های استان البرز اعم از بخش خصوصی و دولتی 13 واحد بوده است که با افتتاح یک واحد بیمارستانی در سال 90 به 14 واحد رسید. بنابراین میزان رشد واحدهای بیمارستانی بعد از انتزاع استان البرز هفت و هفت دهم درصد بوده است. در سال 89 تعداد 2 هزار و 236 تخت ثابت و یک هزار و 613 تخت فعال در استان البرز بوده که همین سرفصل در سال 90 به 2 هزار و 290 تخت ثابت با رشد 2 و چهار درصد و یک هزار و 645 تخت فعال با رشد 2 درصد تحقق پیدا کرده است.
استان البرز با کمبود یک هزار تخت بیمارستانی مواجه است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اظهار داشت: در حال حاضر چیزی حدود 1 هزار و 100 تخت بیمارستان دولتی در البرز داریم و همین حدود تخت مصوب خصوصی داریم اگر این دو در کنار هم قرار گیرد بازهم حدود یک هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم. محمد حسن ناصری با بیان اینکه نظامی در سطح بندی بیمارستان ها وجود دارد که بر اساس آن تعداد تخت تعیین و توزیع می شود، اضافه کرد: در گذشته کرج به دلیل اینکه زیر پوشش غرب تهران بود، بیمارستان عمومی به معنی واقعی در کرج وجود نداشت. وی ادامه داد: در طول سال گذشته گروهی به عنوان بخش خصوصی آمدند که این خلا را پر کنند و در خواست تاسیس بیمارستان کردند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه این درخواست ها تقربیاً 90 درصد به نتیجه نرسید، اضافه کرد: این افراد مجوز گرفتند ولی شرایط برای تاسیس بیمارستان فراهم نشد. ناصری گفت: افرادی که مجوز گرفته بودند هیچ اقدامی در راستای ساخت بیمارستان انجام ندادند، مجوزشان در وزارتخانه لغو شد. وی افزود: نظام سطح بندی را اعلام کرده ایم و مناطقی که نیاز به تخت بیمارستانی داشتند را مشخص کردیم و بر اساس این نیازها مجوز صادر کردیم.
پزشکی که به دلیل ازدحام بیمار مجبور است تا 5 صبح کار کند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با بیان اینکه از ورود بخش خصوصی برای بیمارستان سازی استقبال می کنیم، اضافه کرد: بنده فوق تخصصی را سراغ دارم که به دلیل ازدحام بیماران مجبور است تا 5 صبح کار کند. کمبود متخصص در بخش های مختلف به ویژه مغز و اعصاب نیز یکی دیگر از مشکلات بهداشت و درمان استان است که باید مورد توجه قرار گیرد. استان البرز هم اکنون دارای 988 پزشک عمومی است که سال گذشته جمعیت پزشک عمومی استان 853 نفر بود و پزشک متخصص نیز 775 نفر که سال 90 تعداد متخصصان 587 نفر و پزشک فوق تخصص نیز در سال گذشته 61 نفر که تعداد آن در سال جاری با یک نفر افزایش به 62 نفر رسیده است این آماری است که از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام شده است. بنابراین این آمار نشان می دهد استان البرز خیلی از لحاظ پزشک عمومی دچار کمبود نیست بلکه مشکل اصلی پزشک متخصص و فوق تخصص است بنابراین باید فکری به توزیع عادلانه پزشک در رشته های مختلف شود اینگونه نباشد که پزشک عمومی بیش از حد و پزشک متخصص در یک رشته مانند مغز و اعصاب اصلاً در استان وجود نداشته باشد.
فعالیت 4 هزار پزشک در استان البرز
کُرد مدیر نظارت بر درمان معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر 4 هزار پزشک متخصص و عمومی در سطح استان البرز فعالیت می کنند که حدود 2 هزار 300 نفر آنها پزشک عمومی است. وی ادامه داد: برخی از پزشکان در بیمارستان های خصوصی و تعداد دیگری نیز در ادارات مشغول به فعالیت هستند. مدیر نظارت بر درمان معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تصریح کرد: سرانه پزشک متخصص در استان البرز از حد استاندار بالاتر است. کُرد گفت: تعداد پزشک های استان البرز از لحاظ شاخص جمعیتی نزدیک به جمیعت است. مدیر نظارت بر درمان معاونت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تاکید کرد: توزیع متخصص و رشته های تخصصی در استان خیلی مهم است، به عنوان مثال پزشک متخصص در بخش مغز و اعصاب و برخی از رشته ها کمبود وجود دارد.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود