9 آذر 1394
شماره خبر: 153837

«قوهه» کجاست؟

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

«قوهه» کجاست؟


البرز روستاهای زیادی دارد که نام آنها برای بسیاری از ما ناآشناست. روستاهایی که شناخته شده نیستند ولی بدون شک قطعه‌ای از بهشت گم شده ایران زمین محسوب می‌شوند. یکی از این روستاها «قوهه» است.
«قوهه» به معنای محل زندگی قوها دردل شهرستان ساوجبلاغ قرارگرفته و بیش از دو هزارو 500 نفر جمعیت ثابت دارد. این روستای بکر به خاطر ویژگی‌های خاص جغرافیایش درتمام فصول زیباست و گردشگران را به سوی خود می‌خواند.
قوهه» به معنای محل زندگی قوها است«
حمزه علی قره حسنلو، دهیار روستای «قوهه» درباره علت نام گذاری این روستا گفت: براساس شنیده‌ها، درگذشته در نزدیکی این روستا تپه‌ای وجود داشت که دورتا دورآن را گودالی پرازآب احاطه کرده بود. وی افزود: این گودال مقصد قوهای مهاجری شده بود که هرساله در فصل پاییز به این منطقه پرواز می‌کردند. قره حسنلو خاطرنشان کرد: به همین دلیل ازآن زمان تا کنون این روستا با عنوان «قوهه» به معنای محل زندگی قوها شناخته شده است. 570 خانوار در قوهه زندگی می‌کنند وی درخصوص تعداد خانوارهای این روستا گفت: درمجموع دراین روستا دو هزار و 100 نفر درقالب 570 خانوار زندگی می‌کنند. دهیار قوهه ادامه داد: البته به جز روستانشینان بومی و ایرانی حدود 125 خانوار از افاغنه نیز که از سال‌ها قبل به این منطقه مهاجرت کرده‌اند دراین روستا زندگی می‌کنند. وی یادآورشد: به جز جمعیت ثابت در فصل تابستان و اوقاتی که هوا برای گردش مناسب باشد جمعیت شناور این روستا به حدود سه هزار و 500 نفر نیز می‌رسد.
اهالی روستای «قوهه» کشاورز و باغدار هستند
قره حسنلو اضافه کرد: اکثر اهالی این روستا کشاورز و باغدار هستند و درزمین‌های خود محصولاتی همچون جو، گندم، انگور و صیفی جات می‌کارند.
از امام زاده برهان الدین قوهه دیدن کنید
این مسئول درخصوص جاذبه‌های گردشگری این روستا گفت: ‌در این روستا امام زاده‌ای به نام برهان الدین(ع) وجود دارد که اهالی این روستا و زائران روستای اطراف را برای گرفتن جاجت به سمت خود می‌کشاند. دهیار روستای «قوهه» ادامه داد: درروزهای تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) تعداد زائران این امام زاده به 20 هزار نفر نیز می‌رسد.
اطلاع‌رسانی برای معرفی این روستا ضعیف بوده است
وی اضافه کرد: علاوه براین ،قوهه به نسبت روستاهای اطراف از مناظر بکر و دست نخورده بیشتری برخوردار است و همین باعث می‌شود گردشگران رغبت زیادی به حضور درمحیط طبیعی این روستا داشته باشند. قره‌حسنلو یادآورشد: بیشتر گردشگرانی که به «قوهه» می‌آیند به نوعی با ساکنین این روستا آشنا و فامیل هستند و گروه‌های گردشگری به ندرت از این روستا بازدید می‌کنند. وی ادامه داد: عدم حضورگروه‌های گردشگری در این روستا بیشتر به ضعف اطلاع رسانی توسط دستگاههای متولی گردشگری مربوط می‌شود. وی گفت: وقتی از مردم درباره این روستا سوال می‌شود بسیاری از آنها حتی از وجود روستایی به این نام دراستان بی‌اطلاع هستند. قره حسنلو تصریح کرد: بدون شک اگر درهای گردشگری به روی این روستا بازشود اهالی با تمام امکانات و توانی که دارند از مهمانان ناخوانده خود پذیرایی می‌کنند. وی درادامه با اشاره به امکانات این روستا گفت: خوشبختانه اهالی این روستا سالها است از نعمت گاز، آب، برق و تلفن برخوردار هستند و دراین زمینه مشکلی ندارند.
برخی خانه‌های این روستا مشکل پایان کار دارند دهیار «قوهه» ادامه داد: حدود 20 خانوار از اهالی این روستا هشت سال پیش خانه‌های خود را بازسازی کردند ولی ازآن زمان تاکنون برای گرفتن پایان کار اقدام نکرده‌اند و این موضوع برای آنها دردسرساز شده است. وی گفت: حالا بخشداری برای این که آنها را تحت فشار قرار دهد دستور قطع گاز خانه‌هایشان را صادر کرده است.
ورودی روستای «قوهه» برای تردد مناسب نیست
قره حسنلو در ادامه به برخی از مشکلات این روستا اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسیر ورودی به این روستا بسیار باریک است و همین باعث بروز تصادفات رانندگی دراین محدوده می‌شود. وی توضیح داد: دهیاری برای تعریض این ورودی اقدام کرده ولی به دلیل وجود برخی معارضان این طرح به کندی پیش می‌رود.
معارضان و مالکان مشکل اصلی اجرای طرح تعریض ورودی روستا
دهیار«قوهه» افزود: به جز معارضان، برخی از اهالی که زمینشان در مسیر طرح تعریض ورودی روستا قرار دارد نیز حاضر نیستند حتی یک متر از زمینشان کم بشود تا این طرح به سرانجام برسد. وی توضیح داد: به جز مشکل ورودی این روستا، دیگر راه‌های اصلی که به «قوهه»ختم می‌شود همگی آسفالت هستند و مشکلی برای تردد درآنها وجود ندارد.
بافت روستای «قوهه» طی سالهای گذشته کاهش یافته است
دهیار «قوهه» درادامه از کاهش بافت روستایی به عنوان یکی دیگر از شکلات اهالی این روستا نام برد و خاطرنشان کرد: بافت این روستا درسال 80 حدود 30 هکتار بود ولی طی سال‌های گذشته به 23 هکتار کاهش پیدا کرده است. قره حسنلو توضیح داد: مسئولان وقتی صحبت از مهاجرت معکوس می‌کنند باید شرایط سکونت مردم در روستاها را نیز فراهم کنند. وی اضافه کرد: کاهش بافت روستایی بدون شک روند ساخت و ساز در روستاها را مشکل می‌کند و همین باعث می‌شود روستانشینان به شهرها مهاجرت کنند.
زیرساخت‌های سیستم آبیاری قطره‌ای در«قوهه» وجود ندارد
دهیار «قوهه» ادامه داد: نبود سیستم آبیاری قطره‌ای برای زمین‌های کشاورزی یکی دیگر از مشکلات اهالی «قوهه» است. وی توضیح داد: هنوز زیرساخت‌های لازم برای استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای دراین روستا فراهم نشده و زمین‌ها هنوز به شکل سنتی آبیاری می‌شوند که این باعث هدر رفت بخش زیادی از منابع آبی می‌شود. وی درادامه با اشاره به ویژگی‌های خاص «قوهه» گفت: «قوهه» یکی از روستاهای خوش آب و هوای استان است که درتمام فصول زیبایی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند پذیرایی گردشگران زیادی باشد. قره حسنلو اضافه کرد: از مسئولان و رسانه‌ها درخواست می‌شود برای شناساندن این روستا به مردم اقدامات بیشتری انجام دهند تا چرخ صنعت گردشگری این روستا نیز به حرکت بیفتد.
روستائیان نقش به سزایی درتوسعه گردشگری روستایی دارند
احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز نیز گفت: توسعه گردشگری روستایی در قدم اول نیازمند مشارکت خود روستاییان است. وی افزود: روستاییان برای عرضه خدمات گردشگری، باید با فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشند و نحوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند. ترکاشوند خاطرنشان کرد: ارائه و معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی و تاکید بر حفظ بافت روستایی از نیازهای اساسی در گردشگری روستایی است.
دولت یازدهم توجه زیادی به توسعه گردشگری روستایی دارد
معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز گفت: روستانشینان با حفظ بافت سنتی روستای خود می‌توانند باعث جذب گردشگران شوند. وی در پایان یادآورشد: توجه به گردشگری روستایی مورد تاکید دولت یازدهم است و برای توسعه آن برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته که به مرور اجرایی می‌شوند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود