13 دی 1394
شماره خبر: 155809

کانون‌های پرورش فکری، پایگاه‌هایی با ظرفیت‌های ناشناخته

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کانون‌های پرورش فکری، پایگاه‌هایی با ظرفیت‌های ناشناخته


کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بدو تاسیس تاکنون به عنوان یکی ازمهم‌ترین پایگاههای فرهنگی – هنری استان‌ها شناخته شده‌اند. این کانون‌ها به فراخور اعتبار و امکاناتی که در اختیار دارند طرح‌ها و نامه‌های مختلفی را درطول سال اجرا کرده و از این طریق نقش به سزایی در جهت‌دهی به آینده کودکان ونوجوانان ایفا می‌کنند.
کانون‌های پرورش فکری در برخی استان‌ها به خوبی توانسته‌اند جای خود را درمیان خانواده‌ها باز کنند ولی در برخی استان‌ها ازجمله البرز آن طور که بایدو شاید شناخته شده نیستند. بدون شک کمی تعداد این کانون‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی ضعیف درباره کیفیت و کمیت فعالیت‌های آنها ازمهم‌ترین دلایل مهجور ماندن این مراکز در البرز است. البرز با جمعیت سه میلیون نفری که درخود جای داده تنها شش کانون پرورش فکری دارد. با وضعیت اعتباری موجود به نظر نمی‌رسد تا سال‌های آینده شاهد افزایش تعداد کانون‌های پرورش فکری استان باشیم بنابراین در شرایط فعلی آنچه می‌تواند کورسوی امید را دردل مخاطبان این مراکز نگه دارد، چیزی جز ارتقای کیفیت خدمات رسانی آنها نیست.
مردم شناخت چندانی از کانون‌های پرورش فکری ندارند
یک شهروند کرجی که فرزندش درکلاس‌های کانون پرورش فکری ثبت نام کرده، گفت: اغلب شهروندان از کیفیت و کمیت فعالیت‌های کانون‌های پرورش فکری خبر ندارند. زهرا مومنی افزود: این عدم اطلاع رسانی مناسب باعث شده فعالیت‌های کانون‌های پرورش فکری درهاله‌ای از ابهام باقی بماند. وی ادامه داد: درکانون‌های پرورش فکری مربیان توانمندی وجود دارند که کودکان و نوجوانان را با مسائل فرهنگی و هنری آشنا می‌کنند و باعث رشد و شکوفایی استعدادهای آنها می‌شوند. وی یادآورشد: درکانون‌ها کودکان و نوجوانان با کتاب‌های و فیلم‌های به روز و متناسب با سن و سالشان آشنا می‌شوند که این امرباعث بالارفتن اطلاعات عمومی آنها می‌شود.
امکان ارتباط‌سازی سالم درکانون‌های پرورش فکری مهیا است
مومنی توضیح داد: دیگر زمان آن به پایان رسیده که کودکان درفضای سنتی و محدود به جمع خانواده خود بزرگ شوند؛ چراکه ارتباط با گروه همسالان امروزه به یکی از راههای رشد و تکامل شخصیتی کودکان تبدیل شده است. این شهروند کرجی گفت: درکانون‌های پرورش فکری فرصت مناسبی ایجاد می‌شود که کودکان و نوجوانان با گروه‌های همسن و سال خود ارتباط‌سازی کنند. وی ادامه داد: کانون‌های پرورش فکری ظرفیت‌های زیادی دارند که باید به مردم معرفی و شناسانده شوند.
البرز تنها شش کانون پرورش فکری دارد
علیرضا جلالی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز نیز گفت: استان البرز از لحاظ تعداد کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در وضعیت مناسبی قرار ندارد. وی افزود: طبق نرم کشوری درهرشهر حداقل باید یک کانون پرورش فکری وجود داشته باشد این درحالی است که استان البرز تنها شش کانون پرورش فکری دارد. تمرکز کانون‌های فعال در شهرستان کرج وی اضافه کرد: هم اکنون پنج مورداز این کانون‌ها در کرج و یک مورد نیز درشهرستان ساوجبلاغ فعال است. وی با توضیح درباره علت تمرکز کانون‌های پرورش فکری درکرج گفت: زمانی که کرج جزء استان تهران محسوب می‌شد براساس سیاست گذاری‌های مدیران وقت و طبق اولویت‌های جمعیتی تمرکز ساخت کانون‌های پرورش فکری درکرج گذاشته شد. این مسئول یادآورشد: واقعیت این است که تعداد کانون‌های پرورش فکری موجود البرز به هیچ وجه پاسخ گوی نیاز مخاطبان نیست.
البرز 25 کانون پرورش فکری کم دارد
وی ادامه داد: برای این تعداد کانون‌های استان به نرم کشوری برسد باید 25 کانون به تعداد کانون‌های موجود اضافه شود. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز گفت: ازآنجایی که بیشتر جمعیت استان درکرج متمرکز شده 15 مورد از کانون‌های مورد نیاز باید دراین شهرستان ساخته شود.
ساخت کانون مشکین دشت فردیس متوقف شده است
این مسئول درادامه به متوقف شدن پروژه ساخت کانون مشکین دشت فردیس اشاره کرد و افزود: هرچند ساخت اسکلت این کانون به اتمام رسیده ولی مشکلات مالی و عدم تخصیص اعتبار درنظرگرفته شده باعث شد این پروژه درمراحل اولیه متوقف شود. جلالی همچنین به عدم همکاری شهرداری‌ها برای ساخت کانون‌های پرورش فکری اشاره کرد و گفت: دراصفهان شهرداری‌ها با تصویب شورای شهر ساخت 30 کانون پرورش فکری را آغاز کردند و این پروژه‌ها کمتر از دوسال به اتمام رسید. وی ادامه داد: باتوجه به محدودیت‌های کانون‌های پرورشی، شهرداری‌های اصفهان پذیرفتند که تا دوسال نیرو و حقوق این کانون‌ها را نیز تامین کنند.
تخریب مرکز شماره 3 کانون پرورش فکری به دست شهرداری
این مسئول باگلایه از عملکرد شهرداری کرج گفت: شهرداری کرج چند سال پیش مرکز شماره3 کانون پرورش فکری کرج را به دلیل این که درحاشیه اتوبان قرار داشت تخریب کرد ولی از آن زمان تا کنون هیچ اقدامی برای ساخت مرکز جایگزین انجام نداده است. وی اضافه کرد: طی سه سال گذشته جلسات متعددی با شهرداری جهت پیگیری ساخت مرکز جایگزین انجام شده ولی این جلسات نتیجه بخش نبوده است. این مسئول تصریح کرد: هم اکنون شهرداری یک واحد مسکونی کوچک اجاره کرده و با عنوان مرکز شماره 3 دراختیار کانون پرورش فکری البرز قرار داده است. وی گفت: بدون شک توسعه فرهنگی یک استان با سخنرانی و هزینه‌های میلیاردی برای برگزاری همایش و نمایش ایجاد نمی‌شود بلکه تحقق این هدف نیازمند اقدام عملی همه دستگاه‌های مسئول است. خیرین البرزی در ساخت کانون پرورش فکری مشارکت نمی‌کنند وی اضافه کرد: تفاوت دیدگاه مسئولان رده بالای هراستان به مقوله فرهنگ باعث می‌شود اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی کشور و البرز به عنوان استانی فاقد هویت و ساختار مناسب فرهنگی شناخته شود. جلالی درادامه صحبت‌هایش به ضرورت مشارکت خیرین در امر ساخت کانون‌های پرورش فکری دراستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه اکثر خیرین شناخت کافی نسبت به کانون‌های پرورش فکری و فعالیت آنها ندارندو همین باعث می‌شود کمتر وارد مقوله ساخت کانون شوند. مدیرکل کانون پرورش فکری البرز ادامه داد: اکثر خیرین ترجیح می‌دهند پول خود را برای ساخت مدرسه یا مسجد هزینه کنند چون فکر می‌کنند مدرسه‌سازی بازخورد بهتری دارد. وی گفت: تا کنون جلساتی با چندین خیر برگزار شده تا شرایط ورود آنها به مقوله ساخت کانون پرورش فکری ایجاد شود ولی متاسفانه این جلسات خروجی مناسبی نداشته است. جلالی به تجربه خوب برخی شهرها در زمینه مشارکت خیری برای ساخت کانون پرورش فکری اشاره کرد وافزود: شهر میبد دراستان یزد وکانون پرورش فکری داردکه هردو را خیرین ساخته‌اند. جلالی ادامه داد: بدون شک جلب مشارکت خیرین برای ساخت کانون پرورش فکری درالبرز نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی مناسب است.
42 وظیفه برای کانون‌های پرورش فکری تعریف شده است
وی درادامه به اشاره به تعداد وظایف تعریف شده برای کانون‌های پرورش فکری اشاره کرد و گفت: برای هریک از این کانون‌ها 42 وظیفه تعریف شده که باید برحسب امکانات و اعتباری خود درراستای انجام آنها گام بردارند. وی اضافه کرد: یکی از مهمترین این وظایف آشتی دادن کودکان و نوجوانان با یار مهربان است؛ چراکه کتاب درحقیقت پایه فرهنگی جوامع را تشکیل می‌دهد. مدیرکل کانون پرورش فکری البرز تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته هریک ازکانون‌های فکری البرز به کتابخانه مناسبی تجهیز شده‌اند تا مراجعه کنندگان بتوانند به راحتی به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. وی برگزاری کلاس‌های مختلفی چون زبان های خارجی، نقاشی، موسیقی، عکاسی را به عنوان دیگر برنامه‌های این کانون‌ها نام برد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود