5 اسفند 1394
شماره خبر: 159256

یمارستان‌های البرز هوای تازه می‌خواهند!

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

یمارستان‌های البرز هوای تازه می‌خواهند!


بیماری مشکلات بسیاری را به دنبال دارد، وضعیت نامناسب جسمانی فردی که سلامتش به خطرافتاده، نحوه رسیدگی بیمارستانها و هزینه‌های سرسام‌آور درمانی از بزرگترین مشکلات بیماران است. اما این مشکلات زمانی غیرقابل تحمل می‌شوند که بیمار برای دریافت خدمات درمانی ناچارباشد از محل سکونت خود کیلومترها دورشود و در بیمارستان شهرستان و حتی استانی دیگر بستری شود.
کمبود بیمارستان و تخت بیمارستانی موضوع جدیدی در استان البرز نیست و البرزنشینان سال‌هاست با این معضل مواجه بوده و به نوعی با آن کنارآمده‌اند. بسیای از هم‌استانی‌های ما وقتی خبر بیمارشدن یکی از اعضای خانواده خود را می‌شنوند، اولین اقدامی که به ذهنشان می‌رسد این است که برای بیمارشان در یکی از بیمارستان‌های تهران پذیرش بگیرند. در چنین شرایطی، بستگان بیمارحاضرند هزینه انتقال بیمارشان را به تهران و خستگی رفت وآمد در اتوبان کرج – تهران را به جان بخرند ولی کسی که دوستش دارند را در بیمارستان‌های البرز بستری نکنند. وقتی دلیل این موضوع را از کسانی که تجربه بستری شدن دراین بیمارستان‌ها را دارند، پرس وجو می‌کنیم به یک جواب بیشتر نمی‌رسیم، بیماران از خدمات بیمارستان‌های استان رضایت ندارند. اکثر این بیماران معتقدند وقتی کسی می‌تواند هزینه کند، بهتراست در بیمارستانی بستری شود که نسبت به فضای بیمارستان، خدمات‌رسانی پرسنل و نتیجه اقدامات درمانی اطمینان بیشتری دارد. اکثرکسانی که تجربه بستری شدن دریکی از بیمارستان‌های استان را داشته‌اند، از ساعات طولانی برای دریافت پذیرش، امکانات محدود و نامناسب بیمارستان، خدمات‌رسانی نامناسب کادر درمانی و حتی از عدم برخورداری پزشکان بیمارستان از مهارت و تخصص کافی گلایه دارند. هرچند طی سال‌های گذشته اقداماتی برای بهبود شرایط موجود صورت گرفته ولی باید پذیرفت که البرز راه بس طولانی دارد تا بتواند مهر محروم‌ترین استان کشور از لحاظ سرانه‌های درمانی را از پیشانیش پاک کند. راهی که تا یک دهه آینده نیز هموار نخواهد شد ...
وقتی به خاطر تشخیص نادرست پزشکان آپاندیس بیمار عمل می شود
رقیه محمدی، همسر یکی از بیماران البرزی گفت: از وقتی همسرم در یکی از بیمارستان‌های کرج بستری شد تا زمانی که پزشکان بیماری او را تشخیص دادند 14 روز طول کشید. وی افزود: پزشکان این بیمارستان در اولین روزهای بستری شدن همسرم آپاندیسش را عمل کردند ولی بعد متوجه شدند که آپاندیس او هیچ مشکلی نداشته و تشخیصشان اشتباه بوده است. وی ادامه داد: طی این 14 روز همسرم چندین آزمایش انجام داد و درنهایت پزشکان به این نتیجه رسیدند که علت بیماری همسرم زخم روده کوچک است.
روزهای پراسترسی که هریک به اندازه یک سال می‌گذرد
محمدی خاطرنشان کرد: هر روز از این دوهفته‌ای که گذشت به اندازه یک سال برای من و خانواده‌ام سپری شد چون فکر می‌کردیم همسرم به بیماری لاعلاجی مبتلا شده که پزشکان قادر به تشخیص آن نیستند. محمدی توضیح داد: درآخر برای اطمینان یافتن از مشکل واقعی همسرم او را به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل کردیم. وی ادامه داد: هزینه بستری شدن همسرم دربیمارستان تهران در مقایسه با بیمارستان کرج بیشتر بود ولی واقعیت این است وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می‌شود سایرین حاضرند از هرچه دارند بگذرند تا سلامت به او بازگردد.
امید بیماران بعد از خدا به کادرپزشکی بیمارستان است
همسر بیمار البرزی اضافه کرد: وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می‌شود سایر اعضا نیز پابه پای او درد می‌کشند و استرس تحمل می‌کنند. وی یادآورشد: دراین شرایط امید خانواده فرد بیمار بعد از خدا به تخصص و تجربه پزشکان و پرسنل بیمارستان است به همین دلیل انتظار می‌رود بهترین خدمات‌رسانی به بیمار صورت بگیرد نه این که پزشکان با تشخیص نادرست دردی بر دردهای او بیفزایند.
وضعیت توزیع دارو در داروخانه‌های بیمارستان‌های البرز مناسب نیست
درادامه یکی دیگراز بیماران البرزی در گفت وگو با ایسنا با گلایه از وضعیت نامناسب توزیع دارو درداروخانه‌های بیمارستان‌های البرز گفت: متاسفانه داروخانه برخی از بیمارستان‌های استان شبانه‌روزی نیست و بعد از ساعتی مشخص تعطیل می‌شود که همین امر فرایند تهیه دارو برای بیماران را با مشکل مواجه می‌کند. مجید قاسمی افزود: علاوه براین ذخیره دارویی بسیاری از این داروخانه‌ها کافی نیست به همین دلیل خانواده بیماران ناچارند درهرساعت از شبانه روز که شده به داروخانه‌های سطح شهر مراجعه کنند و داروی مورد نیاز بیمارخود را با قیمتی گران‌تر تهیه کنند. وی ادامه داد: چرا باید داروخانه یک بیمارستان به مدت دو ماه به دلیل انجام عملیات تعمیر بسته باشد و هیچ مسئولی نیز دراین باره حاضر به پاسخ گویی نباشد؟
عدم تامین به موقع دارو آسیب جدی به بیمار وارد می‌کند
این بیمار البرزی توضیح داد: گاه عدم تامین به موقع دارو می‌تواند آسیبهای جدی به بیمار وارد کند و سلامت او را برای همیشه با مشکل مواجه سازد بنابراین مسئولان نیابد از موضوع تجهیز داروخانه‌های بیمارستان‌ها به سادگی بگذرند.
شهرستان 500 هزار نفری فردیس بیمارستان ندارد
یکی دیگر از بیماران البرزی که ساکن شهرستان فردیس است، باگلایه از کمبود تخت‌های بیمارستانی دراستان گفت: شهرستان فردیس علی‌رغم این که بیش از 500 هزار نفر را درخود جای داده هنوز یک بیمارستان ندارد و بیماران این شهرستان ناچارند برای درمان به کرج و یا شهرهای اطراف بروند. زهرا بیرانوند افزود: مسئولان استان طی سال‌های گذشته قول‌های زیادی برای افتتاح یک بیمارستان در این شهرستان داده‌اند ولی تاکنون این وعده‌ها عملیاتی نشده است. وی خاطرنشان کرد: بدون شک دود وعده‌های بی‌حساب مسئولان درباره ساخت بیمارستان فردیس که به بهانه عدم تامین اعتبار و ... عملی نمی‌شود تنها به چشم بیماران این شهرستان می‌رود.
کمبود تخت بیماران البرزی را روانه بیمارستان‌های تهران کرده است
این بیمار البرزی از کمبود تخت به عنوان یکی دیگر از مشکلاتی که بیماران البرزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اشاره کرد و گفت: متاسفانه در اکثر مواقع پذیرش بیماردربیمارستان‌های استان با مشکل مواجه می‌شود؛ چراکه اکثر این بیمارستان‌ها بیش از حد ظرفیت خود بیمار پذیرش کرده‌اند و با کمبود جدی تخت بیمارستانی رو برو هستند. وی اظهار کرد: دراین شرایط چاره‌ای نمی‌ماند جز این که خانواده فرد بیمار او را به بیمارستان‌های تهران منتقل کنند که این فرایند علاوه بر زمان بر بودن، هزینه زیادی به آنها تحمیل می‌کند.
بیماران از برخورد پرسنل بیمارستان‌های البرز رضایت ندارند
بیرانوند برخورد نامناسب پرسنل بیمارستان‌های البرز را به عنوان یکی از دغدغه‌های بیماران نام برد و ادامه داد: متاسفانه برخورد عجولانه و نامهربانانه برخی پرسنل بیمارستان‌های البرز باعث افزایش استرس بیماران و خانواده آنها می‌شود که این امر نتیجه‌ای جز دلسردی مراجعه کنندگان نخواهد داشت.
اهمیت سه حوزه بهداشت، درمان و دارو یکسان است
دکتر عبدالرسول صداقت، مؤسس مجتمع پزشکی مهر کرج با بیان این که استان البرز در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات زیرساختی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: برخی از این مشکلات به دلیل ضعف‌های ساختاری استان در حوزه بهداشت و درمان ایجاد شده و برخی دیگر نیز تابع سیاست‌های کلی وزارت بهداشت و درمان است. وی افزود: وزرای بهداشتی که بعد از پیروزی انقلاب منصوب شده‌اند عمدتا یا برحوزه بهداشت تمرکز داشته‌اند یا به طور ویژه طرح‌هایی برای ارتقای وضعیت درمانی مردم اجرایی کرده‌اند و یا صرفا به مساله تامین دارو تاکید داشته‌اند.
وزرای دولت‌های بعد انقلاب نگاه جامعی به حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداشته‌اند
این متخصص رادیولوژی ادامه داد: درطول 37 سال گذشته وزیر بهداشتی نداشتیم که نگاهی جامع به سه مقوله بهداشت، درمان و دارو داشته باشد. وی اضافه کرد: هر چند بخش درمان به دلیل تاثیر ملموسی که در جامعه می‌گذارد بسیار مهم تلقی می‌شود ولی مسئولان نباید با تمرکز بر روی این بخش حوزه بهداشت و دارو را فراموش کنند. وی ابراز کرد: وقتی فردی دچار عارضه و بیماری‌ای می‌شود به مراکز درمانی مراجعه می‌کند و می‌خواهد درکمترین زمان علایم بهبود را درخود احساس کند به همین دلیل است که برنامه‌ریزان و کسانی که برصندلی‌های مجلس تکیه زده‌اند برتدوین قوانینی که به ارتقای بخش درمان منجر می‌شود تاکید زیادی دارند چون می‌دانند رضایت عمومی مردم ازطریق خدمات‌رسانی مناسب این بخش حاصل می‌شود. موسس مرکز تصویربرداری پزشکی مرکزی کرج گفت: حوزه بهداشت علی‌رغم این که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است ولی دراکثر دولت‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ چرا که نتایج ارتقای این بخش درکوتاه مدت قابل مشاهده نیست و با گذشت زمان ملموس می‌شود.
وی ریشه‌کنی فلج اطفال و کنترل بیماری مالاریا در طول سال‌های گذشته را از اقدامات حوزه بهداشت دانست و اضافه کرد: بدون شک اگر اقداماتی پیشگیرانه در حوزه بهداشت صورت نمی‌گرفت ایران نیز مانند بسیاری از کشورها با این بیماری‌ها درگیر بود.
تمرکز وزیر بهداشت دولت یازدهم برحوزه درمان است
وی درادامه به سیاست وزارت بهداشت دردولت یازدهم اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت دراین دولت بر مساله درمان تاکید داشته و به همین منظور طرح تحول سلامت را درکشور اجرایی کرده است.
این متخصص رادیولوژی افزود: عدم توجه این وزارت به حوزه بهداشت بدون شک آسیب‌هایی در طول سال‌های آینده به همراه دارد که از میان آنها می‌توان به احتمال شیوع برخی بیماری‌های واگیردار اشاره کرد. صداقت ادامه داد: علاوه براین درمدتی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد سیاست‌های وزارت بهداشت به گونه‌ای بوده که توقعات عمومی درحیطه بهداشت و درمان را بیش از داشته‌های موجود بالابرده است.
بالا رفتن توقع عمومی از حوزه بهداشت و درمان دردسرساز می‌شود
وی توضیح داد: بالا بردن توقع عمومی در حوزه بهداشت و درمان مثل تصویب اختصاص یارانه به مردم در دولت قبل بودکه حالا امکان توقف آن وجود ندارد؛ چراکه این اقدام نارضایتی بخش عمده‌ای از جامعه را به همراه خواهد داشت. وی ابراز کرد: بدون شک اگر دولت در طول سال‌های آینده نتواند بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت را تامین کند آسیب‌های جدی به ماهیت این وزارتخانه وحتی نظام وارد می‌آید.
وضعیت زیرساخت‌های بهداشت و درمان البرز تعریف چندانی ندارد
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به معضلات استانی حوزه بهداشت و درمان درالبرز اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در استان البرز به دلایل مختلف رشد چندانی نداشته و مناسب نیست. صداقت توضیح داد: به دلیل تنوع قومیتی و آمار بالای مهاجرت دراستان البرز توزیع عادلانه و همگون زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی قدری دشوار به نظر می‌رسد. موسس مجتمع پزشکی مهر کرج یادآورشد: درحال حاضر وضعیت سرانه‌های بهداشت و درمان در اکثر مناطق استان به ویژه شهرستان کرج نامناسب بوده و تعریف چندانی ندارد. وی ادامه داد: تلاش برای ارتقای سرانه‌های بهداشت و درمان البرز درشرایط فعلی مانند ایجاد گچ بری‌های زیبا بر دیوارهای خانه‌ای است که استحکام ندارد و از پای بست درحال ریزش است. این پزشک متخصص ابراز کرد: بدون شک با توجه به روند افزایش جمعیت این استان، طی پنج سال آینده نیازها وکمبودهای حوزه بهداشت و درمان البرز بیشتر از حالا خودنمایی خواهد کرد. بین بخش دولتی و خصوصی در حوزه بهداشت و درمان شکافی عمیق وجود دارد وی با اشاره به عدم هماهنگی بخش دولتی و خصوصی حوزه بهداشت ودرمان افزود: متاسفانه بین بخش دولتی و خصوصی درحوزه بهداشت و درمان شکاف و فاصله زیادی وجود دارد و هریک ازاین بخش‌ها ساز خود را کوک می‌کنند. دکتر صداقت تصریح کرد: هرچند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نماینده بخش دولتی حوزه بهداشت و درمان طی سال‌های گذشته گام‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌های این بخش برداشته‌اند ولی واقعیت این است که گام‌هابه هیچ وجه جوابگوی نیاز جمعیت سه میلیونی البرز نیست.
بخش خصوصی بازوی توانمند بخش دولتی است
موسس مرکز تصویربرداری پزشکی مرکزی کرج گفت: هرچند بخش خصوصی می‌تواند به عنوان بازوی بخش دولتی عمل کرده و بخشی از کمبودهای حوزه بهداشت و درمان درالبرز را مرتفع کند ولی متاسفانه گویا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی علاقه‌ای چندانی به فشردن دست همکاری با بخش خصوصی ندارند.
بخش خصوصی از دانشگاه علوم پزشکی البرز آزرده خاطر است
وی خاطرنشان کرد: مسئولان بخش دولتی طی سه سال گذشته با استفاده از قدرت حاکمیتی خود در برخورد با بخش خصوصی نامهربان بوده‌اند که همین امر بخش خصوصی را آزرده خاطر کرده است. صداقت یادآورشد: بخش دولتی یا به توانمندی بخش خصوصی برای حل مشکلات این حوزه پی نبرده یا علاقه‌ای به تعامل جدی با این بخش ندارد. نادیده گرفتن بخش خصوصی بی‌توجهی به اصل 44 قانون اساسی است وی ادامه داد: وزیر بهداشت درسفر اخیر خود به البرز نوید اضافه شدن هزار تخت بیمارستانی تا پایان سال 95 را داد که همه این تخت‌ها دربخش دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی توضیح داد: نادیده گرفتن توانمندی‌های بخش خصوصی درحوزه بهداشت و درمان به نوعی نادیده گرفتن اصل 44 قانون اساسی تلقی می‌شود.
اکثر دولت‌ها حوزه درمان و دارو را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند
موسس مجتمع پزشکی مهر کرج افزود: درهمه جای دنیا دولت‌ها حوزه درمان و دارو را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند و خود علاوه بر این که به عنوان نهاد حاکمیتی نظارت بر عملکرد این بخش را به عهده می‌گیرند، به طور مستقیم برارتقای زیرساخت‌های بخش بهداشت متمرکز می‌شوند. وی اظهار کرد: بازدید محدود و انگشت شمار وزیربهداشت از مراکز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بخش خصوصی نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان وزارت بهداشت برتوسعه مراکز دولتی درحوزه بهداشت و درمان متمرکز است و توجه به بخش خصوصی جای زیادی دراین سیاست‌ها ندارد. وی گفت: بدون شک اگر می‌خواهیم کمبودهای حوزه بهداشت و درمان استان البرز درآینده نزدیک مرتفع شود باید زمینه آشتی بخش خصوصی و دولتی را فراهم کنیم.
البرز 2500 تخت بیمارستانی کم دارد
حمید درفشیف رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز گفت: البرز از لحاظ سرانه‌های درمانی ازمحرومیت‌های زیادی رنج می‌برد به طوری که امکانات بخش بهداشت و درمان آن به هیچ وجه با سه میلیون جمعیتی که درخود جای داده، تناسب ندارد. وی افزود: در البرز برای هر هزار نفر چهار دهم درصد تخت بیمارستانی وجود دارد، این درحالی است که این میانگین در کشوربه 4.2 درصد تخت می‌رسد.
این مسئول اضافه کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری حداقل باید دوهزارو 500 تخت به تعداد تخت‌های موجود استان اضافه شود. وی ادامه داد: واقعیت این است که رشد زیرساخت‌های بهداشت و درمان به پای رشد جمعیت استان نمی‌رسد و همین باعث شده عقب ماندگی‌های این حوزه هرروز زیادتر شود.
امکانات درمانی استان در کرج متمرکز شده است
درفشی گفت: علاوه براین، بیشتر تمرکز مراکز درمانی استان در کرج به عنوان مرکزیت استان قرارداده شده که همین امر خدمات‌رسانی به بیماران سایر شهرستان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. وی توضیح داد: ازابتدای سال تا کنون 90 تخت بستری و 50 تخت آی سی یودر بیمارستان مدنی اضافه شده ولی این تعداد پاسخگوی بیمارانی نیست که به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.
بیمارستان‌های استان بخش سوختگی و بیماران روانی ندارند
این مسئول با اشاره به عدم وجود برخی بخش‌های درمانی دربیمارستان‌های استان گفت: هم اکنون هیچ یک از بیمارستان‌های استان به بخش سوختگی و بیماران روانی مجهز نیستند و همین باعث شده بیماران این بخش‌ها برای درمان بین تهران و کرج دررفت و آمد باشند. درفشی یادآورشد: بدون شک این رفت و آمدها علاوه بر هزینه بربودن، خستگی و فشار روانی زیادی را به بیماران و همراهان آنها تحمیل می‌کند.
بخش خصوصی و خیرین وارد عمل شوند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: برای ارتقای زیرساخت‌های موجود نباید صرفا به خدمات بخش دولتی امیدوار باشیم؛ چراکه بودجه و امکانات دولت بسیار محدود است. این مسئول توضیح داد: برای تغییر درشرایط موجود خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی باید وارد عمل شده و به کمک دولت بیایند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز افزود: ساخت بیمارستان مانند یک ساختمان چند طبقه نیست و باید استانداردهای بسیاری در فرایند ساخت و بهره‌برداری آن لحاظ شود. وی تصریح کرد: به همین دلیل زمان ساخت یک مرکز درمانی گاه تا چند سال طول می‌کشد و مردم باید تا زمان بهره‌برداری صبر داشته باشند.
این مسئول درادامه با تاکید برضرورت تلاش مضاعف مسئولان برای رفع مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان می گوید :برای بهبود محرومیت‌های حوزه بهداشت و درمان استان مسئولان باید به صورت جهادی عمل کنند و مردم نیز صبور باشند واطمینان داشته باشند که وضعیت به این شکل باقی نمی‌ماند.
شهروندان البرزی از امکانات یکسان درمانی برخوردار نیستند
حمید طهایی، استاندارالبرز در گفت وگو با ایسنا گفت: البرز چهار درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اما به نسبت جمعیتی که دارد از خدمات بهداشت و درمان بهره‌مند نشده است.
وی افزود: محرومیت‌های این حوزه مشکلات بزرگی برای مردم ایجاد کرده و منجربه سردرگمی تعداد زیادی از بیماران استان شده است.
طهایی خاطرنشان کرد: متأسفانه تمامی شهروندان البرزی از امکانات یکسان درمانی برخوردار نیستند به طوری که بالا شهرنشین‌ها به راحتی به مراکز درمانی دسترسی دارند اما کسانی که درمناطق پایین دست زندگی می‌کنند از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی نیز محروم هستند. استاندارد البرز در پایان گفت: باید شرایط بهره‌مندی عادلانه و یکسان همه شهروندان از خدمات بهداشتی ودرمانی استان فراهم شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود