4 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 161596

میزبانی از گردشگران با دست خالی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

میزبانی از گردشگران با دست خالی


به هر گوشه البرز که سفر کنی، زیبایی‌های چشم‌نوازی از جلوه‌های طبیعت می‌بینی که مجموعه آنها را در کمتر استانی می‌توان مشاهده کرد. جنگل‌های انبوه البرز جنوبی، رودخانه خروشان کرج، کویر خشک اشتهارد و غارهای طبیعی شهرستان طالقان تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های طبیعت بکر استان البرز است.
جاذبه‌هایی که نه تنها گردشگران استان‌های دیگر بلکه البرزنشینان نیز از اغلب آنها بی‌اطلاعند. ناشناخته بودن این زیبایی‌ها باعث شده با نزدیک شدن به هر تعطیلی چند روزه، شاهد بستن ساک و چمدان خانواده‌های زیادی باشیم که چشم بر زیبایی‌های محل سکونت خود بسته و راهی استان‌های دیگر می‌شوند.شاید با خود فکر کنیم چرا البرزی‌ها این قدر با زیبایی طبیعت محل سکونت خود بیگانه‌اند و این جلوه‌های خدادادی را در مناطق دیگر کشور جستجو می‌کنند. بدون شک مهاجر پذیر بودن البرز دلیل موجهی برای این امر نیست و ریشه آن را باید در نبودن امکانات و زیرساخت‌های مناسب گردشگری، اطلاع‌رسانی نامناسب درخصوص این جاذبه‌ها و بی‌توجهی مسئولین برای عملی کردن طرح‌های ویژه گردشگری در این استان جستجو کرد.باید پذیرفت ضعف‌های حوزه گردشگری استان امروز به گرهی تبدیل شده که نه تنها با دست بلکه بدندان هم باز نمی‌شود .
البرز می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود
هیربد معصومی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز اظهار کرد: استان البرز به واسطه شرایط جغرافیایی و آب و هوایی مناسب می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود. وی ادامه داد: به جز ویژگی آب‌هایی این استان مکان‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی زیادی را نیز درخود جای داده که هر یک از آنها می‌توانند گردشگران زیادی را جذب کنند. معصومی خاطرنشان کرد: بدون شک رونق صنعت گردشگری درالبرز نتایج مثبت زیادی درپی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به توسعه اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری دراستان اشاره کرد.
مردم به البرز به عنوان استانی عبوری نگاه می‌کنند
وی افزود: متاسفانه نگاه عمومی به البرز به عنوان استانی عبوری باعث شده بسیاری از مسافران و گردشگران چشم بر جذابیت‌ها و زیبایی‌های این استان ببندند و به البرز صرفا به عنوان استانی که عبور از جاده‌های آن می‌تواند آنان را به مقصد سفرشان نزدیک کند، نگاه کنند. این مسئول توضیح داد: طبق آمارهای به دست آمده از 25 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین امسال، حدود 29 میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی البرز عبور کرده است. معصومی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها 600 هزار مسافر درطول نوروز از اماکن تاریخی و مناطق گردشگری استان بازدید کرده‌اند که این امر بیانگر این است که سهم این استان از حجم میلیونی تردد خودروها بسیار ناچیز است.
افرایش 200 هزار نفری گردشگران البرز در نوروز
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز اظهار کرد: هرچند تعداد گردشگران نوروزی امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد 200 هزار نفری مواجه بوده ولی باید پذیرفت این افزایش آمار در مقایسه با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان رضایت‌بخش نیست. وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری البرز به گونه‌ای نیست که بتواند به نیاز همه گردشگرانی که قصد توقف دراستان را دارند، پاسخ دهد به همین دلیل به نظر می‌رسد برای افزایش آمار تعداد گردشگران در مرحله اول باید به فکر ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های گردشگری استان بود.
معصومی با تاکید برساخت هتل و اقامتگاه‌های مناسب دراستان گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که همه سطوح و دهک‌هایی که قصد اقامت در البرز را دارند، بتوانند به امکانات مورد نیاز و مطلوب خود دسترسی داشته باشند. وی با اشاره به ساخت دو هتل دراستان افزود: درحال حاضر شاهد ساخت دو هتل چند ستاره در استان هستیم که تکمیل آنها می‌تواند بخشی از نیاز اقامت گردشگران را حل کند ولی باید به فکر ساخت هتل، مهمان پذیر و اقامتگاه‌های بیشتری دراستان باشیم.
ضرورت اعمال سیاست‌های تشویقی برای جذب سرمایه گذاران درحوزه گردشگری
این مسئول درادامه با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری استان گفت: بدون شک هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نمی‌شود اندوخته‌های مالی خود را صرف رپروژه‌ای کند که نسبت به بازگشت سرمایه‌ای که درآن هزینه می‌کند اطمینان ندارد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز توضیح داد: باید این اطمینان درسرمایه‌گذاران ایجاد شود که ساخت یک هتل یا مرکز گردشگری برای آنها منفعت مادی درپی دارد و ضرر نخواهند کرد . وی ادامه داد: علاوه براین برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری باید دست به اعمال برخی سیاست‌های تشویقی زد. معصومی ابراز کرد: به عنوان مثال اگر شهرداری عوارض تغییر کاربری برای ساخت هتل را از سرمایه گذار نگیرد و یا بعد از به بهره برداری رسیدن آن از صاحب آن مالیات دریافت کند، می‌توان امید داشت طی سال‌های آینده تعداد مراکز اقامتی استان افزایش پیدا کند. وی اضافه کرد: درتلاش هستیم برخی امتیازات ویژه برای کسانی که در حوزه گردشگری سرمایه گذاری می‌کنند درنظرگرفته شود. وی یادآورشد: درصورت تصویب این امتیازات در طول چند سال شاهد تغییرات مثبتی درحوزه زیرساخت‌های گردشگری استان خواهیم بود.
پای اطلاع رسانی در حوزه گردشگری استان می‌لنگد
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به ضعف موجود در زمینه اطلاع رسانی در خضوض جاذبه‌های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: چرا مردم باید از جاذبه‌های گردشگری البرز تنها جاده چالوس را بشناسند؟ وی ابراز کرد: چرا حتی البرز نشینانی که چندین سال است به این استان مهاجرت کرده‌اند از مکان‌های گردشگری این استان بی‌اطلاع هستند؟ این مسئول توضیح داد: برای رفع این مشکل رسانه‌ها، صدا وسیما و دستگاه‌های مرتبط به صنعت گردشگری باید پویاتر عمل کنند و با حساسیت بیشتری جاذبه‌های گردشگری البرز را معرفی کنند.
ضرورت تغییر نگاه مسئولان به البرز
وی با اشاره به گذشت چهار سال از استانی شدن البرز گفت: برخی هنوز تصور می‌کنند البرز به دلیل نزدیکی به تهران نیاز به توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم درحوزه‌های مختلف ندارد درحالی که این تصور کاملا اشتباه است. معصومی افزود: مسئولان باید بپذیرند البرز از سایه برادر بزرگ‌تر خود جدا شده و به عنوان استانی مستقل به امکانات و زیرساخت‌های خاص خود نیاز دارد. وی توضیح داد: این نگاه در مسئولان باید تعدیل شود که چون تهران هتل های خوبی دارد دیگر نیاز به ساخت هتل درالبرز نیست . معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در پایان گفت: توسعه در تمامی حوزه‌ها حق تمامی البرز نشینان است و مسئولان کلان باید برای به احقاق این حق تلاش کنند.
توسعه صنعت گردشگری یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی است
احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز با بیان این که توسعه صنعت گردشگری یکی از مصادیقی بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: دراقتصاد مقاومتی تکیه به منابع داخلی از اهمیت به سزایی برخوردار است که این فاکتور درصنعت گردشگری به خوبی لحاظ شده است. وی افزود: در توسعه گردشگری به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی، مذهب و فرهنگی هر استان تاکید شده و هیچ فاکتور بیرونی در این زمینه دخیل نیست. وی ادامه داد: کارکرد ایجابی و کم هزینه‌بر بودن از دیگر ویژگی‌های صنعت گردشگری است که در اقتصاد مقاومتی نیز لحاظ شده‌اند.
ترکاشوند توضیح داد :گردشران با سفر به هر استان از جمله البرز علاوه براین که می توانندبا کمترین هزینه بیشترین لذت را ببرند ، باعث درآمدزایی برای کسانی که به آنها خدمات رسانی می کنند نیز می شوند .
زمان شعار و سخنرانی به پایان رسیده است

این مسئول ابراز کرد: با توجه به این که افراد بنا بر اساس نیاز و به علاقه خود زمان سفر و مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند، می‌توان گفت گردشگری صنعتی ایجابی است. معاون گردشگری میراث فرهنگی البرزدر پایان یادآورشد: توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان بیش از شعار و سخنرانی به اقدام و عمل نیاز دارد به همین دلیل باید با برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های مختلف زمینه ارتقای کمی و کیفی امکانات گردشگری استان را فراهم کرد .

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود