12 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162137

انتظار براي تكميل بزرگراهي كه تردد به شمال كشور را روان مي كند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

انتظار براي تكميل بزرگراهي كه تردد به شمال كشور را روان مي كند


عمليات عمراني طرح اتصال بزرگراه شهيد همت كه از پنج سال پيش آغاز شد، گرچه مردم را به روان سازي ترافيك بين دو استان پرجمعيت و شمال كشور اميدوار كرد، اما ناتمام ماندن آن در ورودي كلانشهر كرج، اكنون به آرزويي براي البرزنشينان و رانندگان مبدل شده است.
عمليات عمراني اين طرح اواخر دهه 80 بين استان هاي تهران و البرز آغاز شد كه انتظار مي رفت در كمتر از 3 سال تكميل و ترافيك بين اين دو منطقه پرجمعيت روان سازي شود. مشكل از آنجا آغاز شد كه حدود 30 كيلومتر از بزرگراه بدون تكميل طرح در استان البرز، زيربار رفت و ترافيك آن به بزرگراه قديمي تهران - كرج سرازير شد. قرار بود اين بزرگراه با احداث دو بزرگراه جديد در شرق كرج به دو شاخه شمالي و جنوبي تقسيم شود، اما نه تنها اين بزرگراه ها احداث نشد، بلكه ترافيكي مضاعف بر البرز و كلانشهر كرج تحميل كرد، به گونه اي كه عصرها ترافيك سنگين چندكيلومتري در ورودي شرقي كرج مسافران را كلافه، هوا را آلوده و ترافيك را فشرده تر كرده كه آثار رواني بسيار بر شهروندان اين كلانشهر و مسافران شمال كشور دارد. افشين پيرنون مدير ساخت و توسعه راه هاي استان البرز مي گويد كه اين بزرگراه هفت كيلومتر مانده به كرج به علت مشكلات عديده نيمه كاره مانده و گره كور ترافيكي در شرق استان البرز به وجود آورده است. وي ادامه داد: بزرگراه شهيد همت داراي سه فاز است كه فاز اول آن 5.5كيلومتر و فاز دوم آن پنج كيلومتر و فاز سوم نيز چهاركيلومتر مسافت دارد. پيرنون اظهار كرد: عمليات اجرايي اين بزرگراه در حال انجام است، اما وجود معارضان و املاك شخصي ادامه كار را دشوار كرده است. مدير ساخت و توسعه راه هاي البرز افزود: فاز دوم بزرگراه شهيد همت در محدوده شهرك المهدي كرج قرار دارد كه قرار است به كمربند شمالي متصل مي شود. پيرنون بيان داشت: براي ادامه پروژه بزرگراه همت علاوه بر شرايط موجود و مشكلات اساسي مانند وجود معارضان، تملك اراضي طرح و تغييرات، نبود اعتبار كافي نيز نقش بزرگي در به سرانجام نرسيدن اين طرح بزرگ داشته است. وي گفت: در سال گذشته 700 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي پروژه بزرگراه همت اختصاص يافت كه تنها 300 ميليارد ريال آن تخصيص يافت. پيرنون افزود: اعتباري كه در سال جاري براي بزرگراه همت تخصيص يافته كمتر از سال گذشته است و اين مبلغ هم ممكن است تخصيص كامل پيدا نكند. حميدرضا ابوالحسني رئيس شوراي شهرستان كرج نيز در اين باره مي گويد: دولت سال گذشته اعتباري براي ساخت اين پروژه اختصاص داد اما به دلايلي اين اعتبار جذب نشد. وي بيان داشت: شركت پيمانكاري و مجري پروژه شهيد همت بايد طبق قراردادي كه با دولت بسته كار كند، اما علت كم كاري و ناتواني خود در جذب بودجه را به دولت نسبت مي دهد. وي با بيان اينكه اكنون دولت هيچ مشكلي در خصوص تامين اعتبار اين پروژه ندارد، گفت: دولت به تعهداتش عمل مي كند، اما علت ركود پروژه كم كاري پيمانكار است. وي خاطرنشان كرد: آنچه در مجلس مصوب مي شود، تعهدات دولت است كه آنها را اجرا مي كند، اما نمي تواند فراتر از مصوبه مجلس اعتباري را اختصاص دهد. وي گفت: مسافت بزرگراه شمالي كرج در امتداد بزرگراه شهيد همت 17كيلومتر است اما شهرداري كرج براي اجراي اين كمربنداعتبار ندارد. ابوالحسني، هزينه ساخت بزرگراه شمالي كرج (ادامه بزرگراه شهيدهمت) را 10 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: قرار است تا چند روز آينده عمليات اجراي كمربند شمالي كرج با مشاركت بخش خصوصي آغاز شود. گرچه كارگاه اين پروژه تجهيز و بخشي از كارها نيز آغاز شده اما مردم استان البرز اميد دارند كه اين پروژه نيز در ميانه راه به بن بست نرسيده و تكميل شود. ابوالحسني خاطر نشان كرد: قرار است 30 درصد اعتبار را شهرداري و 70 درصد را بخش خصوصي به صورت تهاتر تامين كنند. با توجه به قرار گرفتن استان البرز در مسير 14استان كشور به وِيژه استان هاي گردشگر پذير شمالي ضرورت دارد تا مسئولان استاني و كشوري در اسرع وقت نسبت به احداث دو بزرگراه شمالي و جنوبي در امتداد بزرگراه شهيد همت تلاش مضاعف داشته باشند. كم توجهي به معضل ترافيك در ورودي شرقي كلانشهر پيامد هاي فراواني اجتماعي به دنبال دارد كه آلودگي هوا و اتلاف وقت مردم در ترافيك سنگين و نارضايتي آنان از اين وضعيت از پيامد هاي آن است . استان البرز داراي يك هزارو 450 كيلومتر آزاد راه ، بزرگراه، راه اصلي و فرعي است ، راه هاي استان البرز يكي از راه هاي پرترافيك و پر حادثه كشور محسوب مي شوند . 18درصد ترافيك كشور درراه هاي استان البرز است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود