27 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 163091

داستان ناتمام ساماندهی سازه‌های تبلیغاتی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

داستان ناتمام ساماندهی سازه‌های تبلیغاتی در البرز


تبلیغات محیطی امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های معرفی کالا و خدمات مطرح است. در دنیای امروز شرکت‌ها و صاحبان کسب و کار حاضرند میلیونی و حتی میلیاردی هزینه کنند تا سازه‌های تبلیغاتی بیشتری را دراختیار بگیرند و از طریق آنها محصول خود را معرفی کنند؛ چرا که اکثر آنها به خوبی می‌دانند دوران تبلیغ از طریق روزنامه و تراکت به پایان رسیده است.
تحولات سریع در زندگی مردم باعث شده خواه ناخواه به تبلیغاتی علاقه‌مند شوند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیام مورد نظر را درذهن مخاطب القا کند. در واقع تبليغات محيطي پيام خود را به صورت ساده اما پر قدرت به مصرف كنندگاني كه در حال خرید، جابه جايي، مسافرت و ... هستند، مي‌رساند. بدون شک برای انجام تبلیغاتی محیطی سازه‌های نیاز است که تعداد آنها باید به فراخور نیاز هر شهر تعیین شود. بخشی از این سازه‌ها را کانون‌های تبلیغاتی و بخش دیگری را نیز برخی ادارات و دستگاه‌ها اداره می‌کنند. باید پذیرفت سود آور بودن خروجی این سازه‌ها باعث شده دربسیاری از استان‌ها از جمله البرز شاهد رشد قارچ گونه فضاهای تبلیغاتی باشیم. فضاهایی که طی سال‌های گذشته به شکل غیرقابل تصوری افزایش یافته‌اند که همین امر نظارت مسئولان برکیفیت و کمیت فعالیت آنها را دشوار کرده است. به راستی چه چیز باعث افزایش بی‌رویه سازه‌های تبلیغاتی درالبرز شده، نیاز مخاطبان یا علاقه برخی برای درآمدزایی بیشتر؟
فعالیت 200 کانون تبلیغاتی در البرز
محمدطاهری، معاون فرهنگی، مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره تعداد کانون‌های تبلیغاتی فعال دراستان گفت: درحال حاضر بیش از 200 کانون تبلیغاتی دراستان فعالیت دارند که همگی مجوز خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دریافت کرده‌اند. وی افزود: صدور این مجوزها با هدف ساماندهی و نظارت بر کیفیت و کمیت فعالیت این کانون‌ها صورت گرفته است.
طاهری خاطرنشان کرد: این کانون‌ها متولی اصلی امور تبلیغاتی بوده و عمده فضاهای تبلیغاتی استان را دراختیار دارند. وی با اشاره به قانونمند شدن فعالیت کانون‌های تبلیغاتی استان گفت: درسال‌های گذشته برخی کانون‌های تبلیغاتی فاقد مجوز بودند که همگی آنها شناسایی شده و دربازه زمانی مشخص از طریق ارشاد مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. طاهری ادامه داد: به جز این کانون‌ها، کانون‌هایی نیز وجود داشتند که مجوز فعالیت خود را از استان‌های دیگر دریافت کرده بودند که برای آنها نیز مهلت قانونی تعیین شد تا نسبت به دریافت مجوز از ادارات ارشاد استان اقدام کنند. این مسئول یادآورشد: درحال حاضر هیچ کانون تبلیغاتی فاقد مجوز دراستان وجود ندارد که در زمینه تبلیغات محیطی فعالیت کند.
سازه‌های تبلیغاتی استان صرفا در اختیار کانون‌های تبلیغاتی قرار ندارد
وی ابرازکرد: درکنار این کانون‌هایی که مجوز خود را از ارشاد دریافت کرده‌اند، شاهد فعالیت تعدادی سازه تبلیغاتی هستیم که دراختیار برخی ادارات و دستگاه‌ها قرار داشته و این ادارات از طریق آنها نسبت به اکران طرح‌های تبلیغاتی فرهنگی و تجاری اقدام می‌کنند. این مسئول توضیح داد: درحالت ایده‌آل همه فضاهای تبلیغاتی استان باید در اختیار کانون‌های تبلیغاتی قرار گیرد تا ادارات ارشاد بتوانند نظارت کافی بر طرح‌های تبلیغاتی که از طریق این سازه‌ها اکران می‌شود، داشته باشند ولی این امر نه تنها درالبرز بلکه درسایر استان‌ها نیز محقق نشده است. معاون فرهنگی، مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز توضیح داد: هرچند درراستای واگذاری سازه‌های و فضاهای تبلیغاتی ادارات و دستگاه‌ها به کانون‌های تبلیغاتی پیشنهاداتی ارائه شده ولی به دلایلی ازاین پیشنهادات نشده و این موضوع همچنان مسکوت مانده است.
برخی ادارات با ساز و کار تبلیغ در فضاهای تبلیغاتی آشنایی ندارند
طاهری یادآورشد: در طول سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی دستگاه‌ها با ساز و کار تبلیغات در فضاهایی که دراختیار دارند، آشنا نبوده و گاها تبلیغاتی را اکران می‌کردند که از لحاظ محتوایی و ظاهری با قوانین این بخش همخوانی نداشت.این مسئول گفت: ازآنجایی وظیفه نظارت بر سازه‌های تبلیغاتی استان به عهده ارشاد است، اکران این تبلیغات مشکلاتی را برای این نهاد به همراه داشت.
تشکیل کمتیه ساماندهی تبلیغات شهری درالبرز
وی ادامه داد: برای حل این مشکل کمیته ای با عنوان «کمیته ساماندهی تبلیغات شهری» دراستان تشکیل شد که درجلسات آن سازوکار تبلیغات مناسب در فضاهای شهری به دستگاه‌ها و اداراتی که دارای سازه‌های تبلیغاتی هستند اطلاع رسانی شد. معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل ارشاد درادامه به تشکیل کمیته شهرستانی ساماندهی تبلیغات شهری نیز اشاره کرد و گفت: بعد ازآموزش اسلوب تبلیغات اصولی درفضای شهری به دستگاه‌های مختلف استان، ساماندهی وضعیت تبلیغات شهری هرشهرستان به اداره ارشاد همان شهرستان واگذار شد. وی توضیح داد:رؤسای ادارات ارشاد هرشهرستان می‌بایست با تشکیل کارگروه ساماندهی تبلیغات شهری، بر فضاها و سازه‌های تبلیغاتی شهرستان محل خدمت خود نظارت کافی داشته باشند. طاهری افزود: ازسال گذشته تا کنون چند جلسه از این کارگروه درشهرستان‌های ساوجبلاغ و فردیس برگزار شده و به زودی شاهد برگزاری اولین جلسه از این کارگروه در کرج خواهیم بود.
نظارت بر محتوای طرح‌های تبلیغات به عهده ادارات ارشاد است
این مسئول خاطرنشان کرد: به طور کلی دربحث ساماندهی فضاهای تبلیغاتی استان نظارت بر محتوای طرح‌های تبلیغاتی و حفظ سیما و منظرزیبای شهری اهمیت به سزایی دارد. وی ادامه داد: ادارات ارشاد هرشهرستان وظیفه دارندبر محتوای طرح‌های تبلیغاتی نظارت کافی داشته باشند تا محتوای مندرج درآنها خلاف اخلاق و قوانین نباشد. ضرورت توجه به سیما و منظر شهری در تبلیغات وی اظهار کرد: دربحث حفظ سیما و منظر شهری نیز اداره کل ارشاد استان از دستگاه‌های مختلف ازجمله اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها درخواست دارد تا شرایطی فراهم کنند که طرح‌های تبلیغاتی که در گوشه و کنار شهر نصب می‌کنند به زیبایی بصری شهر آسیب نرساند. وی افزود: اداره کل ارشاد در خصوص مقابله با طرح‌های تبلیغاتی ادارات مختلف که زیبایی بصری شهر را به هم می‌ریزند قدرت اجرایی نداشته و تنها می‌تواند در حد درخواست و توصیه اقدام کند. وی توضیح داد: هرچند برخی دستگاه‌ها از اجاره سازه های تبلیغاتی خود در طول ایام سال درآمدزایی می‌کنند ولی نباید فراموش شود که این فرایند نباید باعث زشتی صورت شهری شود که درآن زندگی می‌کنیم. طاهری تصریح کرد: اگر دستگاه‌های مختلف در فرایند اجاره سازه‌های تبلیغاتی خود با کانون‌های تبلیغاتی استان تعامل و همکاری داشته باشند کیفیت و کمیت طرح‌های تبلیغاتی دراستان تغییر خواهد کرد.
قوانین درج آگهی مزایده و مناقصه هر دستگاه متفاوت است
وی به نصب بنرهای حاوی آگهی‌های مزاید ه و مناقصه در معابرو خیابان‌های شهر اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌ها و نهادها درکنار چاپ این آگهی‌ها در روزنامه‌ها و نشریات، اقدام به نصب بنر نیز می‌کنند تا اطلاع رسانی گسترده‌تری داشته باشند. وی ادامه داد: چاپ آگهی مزایده و مناقصه در روزنامه‌ها به قوانین هردستگاه باز می‌گردد و یکسان نیست بنابراین ممکن است یک دستگاه آگهی خود را تنها در یک نشریه چاپ کند و دیگری علاوه بر نشریه در یک روزنامه کثیرالانتشار نیز منتشر نماید. طاهری در پایان گفت: بنابراین اداره کل ارشاد نمی‌تواند دستگاه‌ها را موظف کند که آگهی مناقصه و مزایده خود را درنشریات مشخصی به چاپ برساند و از نصب بنر در شهر خودداری کنند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود