13 خرداد 1395
شماره خبر: 164189

تدوین منشور حقوق شهروندی در برنامه ششم توسعه بررسی می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

تدوین منشور حقوق شهروندی در برنامه ششم توسعه بررسی می‌شود


در نشست خبری هیئت ستاد حقوق بشر که در کرج برگزار شد به بررسی تدوین منشور حقوق شهروندی در برنامه ششم توسعه که منجر به شفاف سازی حقوق و تکالیف ارباب رجوعان می شود، اشاره شد.
نشست خبری هیئت ستاد حقوق بشر با حضور معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر، رئیس کل دادگستری استان البرز و دادستان مرکز استان البرز در محل دادگستری البرز با محوریت حقوق بشر و شهروندی به ویژه در حوزه زندانیان برگزار شد. در این جلسه حاجی رضا شاه کرمی دادستان مرکز استان البرز، در رابطه با چگونگی وضعیت متکدیان ایرانی و خارجی در استان البرز از جمله شهرستان کرج، اظهار کرد: متکدیان ایرانی را اغلب افراد معتاد تشکیل می دهند و در بخش متکدیان خارجی نیز شاهد حضور اتباع پاکستانی هستیم. وی با بیان اینکه برای ساماندهی متکدیان ایرانی محلی برای جمع آوری این اشخاص در منطقه کیانمهر کرج در نظر گرفته شده است، افزود: معتادین متکدی بر اساس ضوابط، تحویل ماده ۱۶ شورای مبارزه با مواد مخدر داده می شوند که طی دو هفته گذشته ۳۰ نفر معرفی شده اند. دادستان مرکز استان البرز بیان کرد: در راستای خروج متکدیان خارجی (اتباع پاکستانی)، که به مرز فرستاده می شوند، تاکنون ۴۰ نفر اخراج شده و ادامه این روند نیز در دستور کار قرار دارد. وی در مورد بحث اعزام زندانیان با پابند به مراجع قضایی، ادامه داد: اعزام زندانیان دارای آیین نامه ای است که بر اساس آن اقدامات لازم صورت می گیرد، فردی که در آستانه محاکمه قرار دارد، به راحتی حاضر به همکاری نیست و به همین سبب باید تحت الحفظ باشند. در ادامه این نشست خبری، احمد فاضلیان، رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه عمده اتباع پاکستای به صورت قانون تحت عنوان زائر و گردشگر وارد کشور می شوند اما به صورت غیر قانونی روند حضور آن ها در کشور ادامه پیدا می کند، گفت: از استان های مرزی انتظار کنترل این رویه را داریم.
خروج بانوان تبعه از مرز مشکل قانونی ندارد
وی افزود: علی رغم اینکه نمی توان مانع ورود اتباع خارجی به کشور شد، باید ساز و کار لازم به منظور ساماندهی آن ها ارائه شود که در این راستا می توان از صدور گذرنامه فردی جلوگیری کرد. رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به فرا رسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بیان کرد: علاقمندان زیادی از سراسر جهان برای شرکت در مراسم بزرگداشت ارتحال امام اعلام آمادگی می کنند، از طرفی این مسائل باید توسط سازمان های مربوطه نظیر ایرانگردی و حج و زیارت مورد بررسی قرار گیرد. وی تصریح کرد: در برخی موارد خروج بانوان تبعه بیگانه از مرز، مشکل قانونی به همراه ندارد، اما به سبب ملاحظات حقوق بشری خروج آنان صورت نمی گیرد. فاضلیان تاکید کرد: شهروندانی که به این متکدیان در سطح شهر کمک می کنند، در واقع زمینه حضور آنان را در سطح شهر گسترش می دهند.
بررسی نحوه برخورد متصدیان دستگاه های اجرایی با مجرمان و متهمان
کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در مورد نحوه برخورد و اقدام تمام متصدیان دستگاه های اجرایی با مجرمان و متهمان، گفت: در این زمینه قانون حاکم است و هیچ قانونی به کارکنان دولت و مجریان عدالت اجازه نمی دهد فراتر از قانون عمل کنند، چراکه حفظ شأن و کرامت افراد از جمله موارد مهمی است که در مواضع دینی و اسلامی مورد تاکید واقع شده است. وی با اشاره به اینکه گزارشات عملکرد دبیرخانه مرکزی همواره مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: ده ها هزار بازرسی توسط دبیرخانه استانی و مرکز حفظ حقوق شهروندی از مراکز مختلف صورت گرفته که در این راستا شاهد تخلفات اندکی بودیم. معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر با بیان اینکه مرکز رسیدگی به شکایات در ستاد حقوق بشر ساز و کار خوبی در زمینه رسیدگی به شکایات پیش بینی کرده، ادامه داد: در صورت نیاز می توان به این مرکز مراجعه کرد.
تبلیغات رسانه‌های غربی در خصوص وضعیت زندان رجایی‌شهر
وی در مورد تبلیغات رسانه های غربی نسبت به وضعیت زندان رجایی شهر کرج گفت: در زندان رجایی شهر کرج الگوی مشابهی همانند سایر زندان های کشور به کار رفته و گزارشات منفی غرب در این باره سبب شده مردم ذهنیت بدی نسبت به این موضوع داشته باشند، در حالی که این گونه نیست. غریب آبادی با اشاره به بازدید از زندان رجایی شهر، افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته، تمام زندانیانی که علاقمند به حضور در مراکز آموزشی و حرفه آموزی هستند می توانند از این امکانات استفاده کنند و در همین راستا در سال گذشته ۶۰ نفر از زندانیان این زندان در مقاطع تحصیلی مختلف فارغ التحصیل شدند. وی با بیان ایکه ملاقات های مختلف و تماس تلفنی برای تمامی زندانیان زندان رجایی شهر فراهم است، خاطرنشان کرد: همه زندانیان به وکلای خود دسترسی دارند و می توانند برای پگیری پرونده های خود بر اساس قانون و ضوابط حاضر شوند.
گفتگوی دوجانبه حقوق بشری ایران با ۱۱ کشور
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در رابطه با مباحث بهداشتی و درمانی، امکانات مناسبی برای آن دسته از افراد در نظر گرفته شده است، گفت: همه مجرمان از حقوق انسانی برخوردار هستند.
وی در مورد گفتگو دوجانبه حقوق بشری اظهار کرد: کشور ایران گفتگوی دوجانبه تخصصی حقوق بشر را با ۱۱ کشور نظیر ایتالیا، دانمارک و سوئیس برقرار کرده تا از این طریق بتوان با نظام قضایی مجازات و عدالت کیفری دو طرف آشنا شد. غریب آبادی با بیان اینکه در زمینه حقوق بشر اسلامی متاسفانه کشورهای اسلامی گام های موثری در این زمینه برنداشته اند و معتقد هستیم که باید حقوق بشر اسلامی را به جهان معرفی کنیم، افزود: سازمان کنفرانس اسلامی ۱۴ مرداد را سالروز حقوق بشر اسلامی نامگذاری کرده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته میزگرد بین المللی حقوق بشر اسلامی ۱۲ مرداد در استان قم برگزار می شود. وی گفت: جایزه حقوق بشر اسلامی نیز به مسلمانانی که حقوق آن ها تضییع شده و یا به مدافعان حقوق بشر مسلمان ارائه می شود که ۳۰ هزار یورو مبلغ تعیین شده این جایزه است که سه سال گذشته، جایزه حقوق بشر به بیمارستان «النص» غزه و سال گذشته این جایزه به مفتی اهل تسنن سوریه و عراق و یک سازمان حقوق بشر یمنی اعطا شد.
تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت در حال بررسی است
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در پاسخ به در رابطه با جایگاه حقوق بشر و حقوق شهروندی در برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: قبل از تدوین برنامه ششم توسعه احکامی در این باره ارائه شد و درخواست کردیم که در برنامه ششم توسعه به بحث مهم حقوق بشر توجه ویژه ای صورت گیرد و در این راستا کمیته ای در ستاد حقوق بشر تشکیل شده است. وی با اشاره به اینکه در مبحث مهم حقوق شهروندی تخصص های مختلفی وجود دارد که وزارتخانه های متعددی به این مهم پرداخته اند، بیان کرد: منشور حقوق بشر شهروندی توسط شورای شهر تهران برای شهروندان تهرانی تهیه شده و سایر ارگان ها نظیر پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت مسکن و شهرسازی نیز نسبت به تهیه منشور حقوق بشر شهروندی مربوط به حوزه های خود اقدام کرده اند. غریب آبادی در پایان با بیان اینکه تدوین منشور حقوق شهروندی توسط دولت در حال بررسی است و این امر در برنامه ششم توسعه نیز مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: با تحقق این مهم حقوق و تکالیف ارباب رجوعان شفاف سازی می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود