22 خرداد 1395
شماره خبر: 164373

رودخانه کرج جان می‌دهد یا جان می‌گیرد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رودخانه کرج جان می‌دهد یا جان می‌گیرد


جان باختن ۱۴ نفر از هموطنان در رودخانه کرج طی کمتر از سه ماه گذشته ضرورت استقرار یک تیم غواصی را بیش از گذشته یادآور می شود چرا که قرار نیست رودخانه جان بگیرد بلکه باید جان ببخشد.
صدای خروشان این روزهای رودخانه کرج، چهره چروکیده سال گذشته اش را از یادها برده است سال گذشته بود که بر اثر بی آبی بستر رودخانه خشکید و صدایی از آن به گوش نمی رسید ولی به شکرانه بارش های خوب سال جاری صدای خروشان این شریان بی بدیل دوباره در محور چالوس طنین شده است به طوری که روزهای تعطیل اگر از کنار رودخانه کرج عبور کنید خانواده های را خواهید دید که برای تفریح در کنار رودخانه اطراق کرده اند. اما رودخانه کرج پس از به خروش افتادن به جز جانی که به طبیعت محور چالوس داده بستر حوادث تلخی نیز بوده است به طوری که نیروهای امدادی هلال احمر، اورژانس و مدیریت بحران استانداری البرز روزهای پُرتلاطمی را پشت سر گذاشتند. طبق آمار ارائه شده از سوی متولیان امر، ۹ حادثه غرق شدگی در رودخانه کرج از ابتدای سال جاری تا کنون منجر به مرگ ۱۴ نفر از هموطنان شده است که البته دو مورد از حوادث یاد شده تصادف رانندگی بوده که به دلیل سرعت بالا، خودرو به درون دریاچه سد کرج سقوط کرده است. ۹ حادثه غرق شدگی در رودخانه کرج از ابتدای سال جاری تا کنون منجر به مرگ ۱۴ نفر شده استهفته گذشته یک دستگاه خودروی ال ۹۰ در اثر تخطی از سرعت مطمئنه به رودخانه کرج سقوط کرد؛ سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه استان البرز محل وقوع این حادثه را محدوده تونل های ۳ و ۴ کیلومتر ۵ محور کرج - چالوس اعلام کرد و گفت: متاسفانه دو نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. به همین منظور؛ بررسی وضعیت ایمنی در محدوده رودخانه کرج و همچنین محور کرج - چالوس ضرورای است انکار ناپذیر که باید از سوی مسئولان استان مورد توجه ویژه ای قرار گیرد، در این رهگذر مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با تاکید بر اینکه مدیریت و حفاظت از رودخانه های استان در حوزه اختیارات شرکت آب منطقه ای است، اظهار کرد: مدیریت سد کرج در اختیار آب منطقه ای استان تهران است. مهرور در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه ای استان تهران باید نسبت به ایجاد دیوار حائل و استقرار تیم غواص در حریم دریاچه سد کرج اقدام کنند، گفت: باید در حریم دریاچه سد کرج نقاط حادثه خیز شناسایی شود. ورود به حریم دریاچه سد کرج نیازمند اجازه شرکت آب منطقه ای استان تهران است حال متصور شوید حادثه ای رخ داده و غواصان باید بلافاصله وارد دریاچه شوند، این مشکل سال های سال است که تبدیل به دغدغه ای برای شهرندان کرجی و البته مسئولان استان شده است، مهرور در این خصوص و در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه مدیریت بحران برای این مشکل چه اقدامی انجام داده است به نشست شورای هماهنگی بحران استان در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه به شرکت آب منطقه ای استان تهران اعلام شده است که یک تیم غواص در محوطه سد کرج مستقر کنند.
ضرورت شناسایی نقاط عمیق دریاچه سد کرج
مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در پاسخ به این پرسش که تیم غواصی چه زمانی در محوطه دریاچه سد کرج مستقر می شود، گفت: طب درخواستی که از سوی استان البرز به شرکت آب منطقه ای استان تهران ارائه شده است این شرکت باید در اسرع وقت اقدام به استقرار یک تیم غواصی در محوطه دریاچه سد کرج کند. وی در ادامه بر گشت زنی گشت های های در محوطه دریاچه سد تاکید کرد و افزود: باید اطلاعات پیشگیرانه از طریق نصب بنر در حاشیه رودخانه ها و همچنین از طریق رسانه ها به مردم ارائه شود تا از سوی مردم شاهد اقدامات پیشگیرانه باشیم. مهرور با اشاره به ضرورت شناسایی نقاط عمیق دریاچه، در پاسخ به این پرسش که اداره راه و شهرسازی استان چه اقداماتی برای ایمنی محور انجام داده که تصادفات با سرعت بالا منجر به سقوط خودرو به درون سد نشود، گفت: به اداره کل راه و شهرسازی استان اخطارهای لازم در خصوص تقویت گاردریل های مستقر در محور کرج - چالوس داده شده است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز خاطرنشان کرد: وجود گاردریل و نیوجرسی در محور کرج - چالوس محدوده سد کرج باهث می شود تا خودروها پس از برخورد با دیواره های سد به درون سد سقوط نکنند. مهرور با اشاره به اینکه شهروندان باید از شنا کردن در دریاچه سد کرج خودداری کنند، گفت: بارش باران در سال جاری خوب بوده که باعث بالا آمدن حجم آب رودخانه شده است.
شهروندان در حاشیه رودخانه ها اطراق نکنند
وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید مراقبت های لازم را از کودکان خود داشته باشند، گفت: در استخرهای آب امکان حضور نجات غریق وجود دارد ولی در حاشیه رودخانه های استان امکان استقرار غواص و نجات غریق به تعداد زیاد نیست. وی در پایان با تاکید بر اینکه شهروندان نباید در حاشیه رودخانه ها اطراق کنند، گفت: پس از غرق شدن چندین نفر طی هفته گذشته در رودخانه کرج و دیگر رودخانه های استان شرکت آب منطقه ای تهران را متقاعد کرده ایم که یک تیم غواص را در محل دریاچه سد امیرکبیر در اسرع وقت مستقر کند. عبدالرحیمی مدیراطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تشریح اقدامات شرکت آب منطقه ای استان در خصوص فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص رعایت حریم رودخانه، گفت: هر ساله پیش از فرا رسیدن فصل تابستان به منظور اطلاع رسانی به شهروندان اطلاعیه ای از سوی شرکت آب منطقه ای استان البرز صادر می شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهروندان نباید در حریم رودخانه ها خودروی خود را پارک کنند، گفت: از ابتدای استقرار شرکت آب منطقه ای در استان البرز اطلاع رسانی نسبت به رعایت حریم رودخانه ها انچام شده است ولی متاسفانه برخی از شهروندان با برداشت نخاله و یا پارک خودروهای خود در حریم رودخانه باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.
نصب ۲۰۰ تابلو اطلاع رسانی در حاشیه رودخانه های البرز
مدیراطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای استان البرز ادامه داد: ۲۰۰ تابلو اطلاع رسانی در حاشیه رودخانه های استان نصب شده است که برخی از این تابلوها توسط برخی محلی ها بریده شده است.
عبدالرحیمی با تاکید بر اینکه آثار تابلوهای بریده شده در حاشیه رودخانه های استان قابل روئیت است، گفت: در ایام نوروز ۴۰ بنر اطلاع رسانی در حاشیه رودخانه های استان نصب می شود که در سال جاری ۳۶ بنر در حاشیه رودخانه کرج نصب شده است. وی با تاکید بر اینکه در تابلوها و بنرهای اطلاع رسانی اطلاعاتی از قبیل عدم اطراق خانواده ها در حریم رودخانه نوشته می شود، گفت: در این تابلوها نقاط عمیق رودخانه به شهروندان اطلاع رسانی می شود تا از شنا کردن در این نقاط خودداری کنند. وی در پایان به گشت های ویژه در حاشیه رودخانه های استان اشاره کرد و گفت: در پی این گشت زنی ها اخطارهای لازم صادر می شود. وجود رودخانه کرج و همچنین سد امیرکبیر در محور توریستی کرج - چالوس که جاذبه های طبیعی اش پای گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند نیازمند مدیریتی از نوع بحران است وقوع ۹ حادثه غرق شدگی در رودخانه کرج به فاصله کمتر از سه ماه و جان باختن ۱۴ نفر از هموطنان ضرورت مدیریتی حساب شده را یادآور می شود چرا که فصل گرما آغاز شده و تمایل شهروندان به شنا در رودخانه ها بیشتر می شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود