31 خرداد 1395
شماره خبر: 164969

دستاورد آزاد راه تهران ـ شمال نمايش توان مهندسي و فني كشور است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

دستاورد آزاد راه تهران ـ شمال نمايش توان مهندسي و فني كشور است


معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر افزايش توان مهندسي و فني كشور گفت: پيمانكاران و مهندسان ايراني مي توانند با حضور در كشورهاي مختلف نقش برجسته اي در صدور خدمات فني و مهندسي داشته باشند.
«دكتر اسحاق جهانگيري» با همراهی"سیدحمیدطهائی استاندار البرز"،"سید حسین هاشمی استاندار تهران" و" عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی" از طرح آزاد راه تهران ـ شمال بازدید دو ساعته داشت. وی در جریان بازدید خود از نزدیک در جریان پیشرفت‌های فاز اول این پروژه قرار گرفت و در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و رئیس بنیاد مستضعفین و تعدادی از کارفرمایان این پروژه موانع پیش روی پیشرفت آزادراه تهران- شمال را مورد بررسی قرار داد. احداث پروژه آزادراه تهران- شمال در چهار فاز مختلف از سال 76 آغاز به کار کرده است. فاز چهارم این پروژه حدفاصل مرزن‌آباد تا چالوس مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و عملیات اجرایی فازهای اول و دوم این پروژه در دست انجام است. تاکنون فاز اول این پروژه بیش از 59 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش‌بینی می‌شود که بهار سال آینده این بخش از آزادراه تهران- شمال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. فاز دوم پروژه آزادراه تهران- شمال 22 کیلومتر طول دارد که از ویژگی‌های برجسته آن احداث بزرگترین تونل راهی کشور به طول 6 هزارو 400 متر است. جهانگیری در پایان بازدید امروز گفت: بزرگترين دستاورد اين طرح نمايش توان مهندسي كشور است زيرا اين بخش نشان داد مي تواند با كيفيتي مناسب و قابل قبول در سطح بين المللي كارهاي مهمي انجام دهد. وي با اشاره به حضور هفت پيمانكار بزرگ داخلي در اين طرح و كاسته شدن از سهم شركت هاي خارجي اظهار داشت: خوشبختانه هيچ كمبودي در توان مديريتي و مهندسي پيمانكاران داخلي وجود ندارد و آن چيزي كه اجراي طرح هاي اينچنيني را به تعويق مي اندازد محدوديت ها و مسائل مالي است. وي با تاكيد براينكه نظام بانكي و مالي كشور بايد خود را براي تامين مالي طرح هاي بزرگ اينچنيني تجهيز كند گفت: وجود وقت در اين بخش باعث شده كه براي اجراي طرح هاي زيربنايي نيازمند فاينانس و حضور شركت هاي خارجي باشيم به طوري كه نياز مالي اتمام آزاد راه تهران ـ شمال 8 هزار ميليارد تومان است و در بودجه كشور تنها 20 ميليارد تومان در سال جاري به آن اختصاص يافته كه به طنز شباهت دارد. معاون اول رييس جمهور افزود: توان بودجه اي كشور به اندازه اي نيست كه بتوان مشكل طرح هاي بزرگ را برطرف كرد و نياز به ابتكارات جديد مالي و بانكي است و لازم است صاحبنظران اقتصادي در اين خصوص راهكار ارائه دهند. دكتر جهانگيري با بيان اينكه 70 تا 80 درصد كالاهايي كه از خارج از كشور وارد مي شود قابل توليد در داخل كشور است گفت: اين مهم در صورتي محقق خواهد شد كه تامين مالي طرح هاي بزرگ در داخل انجام شود. وي با اشاره به توانمندي بازار سرمايه و وجود نقدينگي در دست مردم گفت: سال گذشته وزارت نفت توانست ظرف يك ساعت 5 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت در بازارسرمايه را بفروشد و ظرفيت هايي اينچنيني در بازار بورس و جامعه وجود دارد كه بايد بيايد و در كارهاي توليدي و زيربنايي كشور هزينه شود. معاون اول رييس جمهور با اشاره به پيشرفت فيزيكي خوب طرح آزاد راه تهران ـ شمال گفت: بايد شرايط را فراهم كنيم تا مردم، دانشگاهيان و مسئولين بتوانند دردوران ساخت از اين توان مهندسي و فني داخلي بازديد كنند زيرا انجام چنين طرح هايي فقط جاده نيست و چندين تونل، پل و كارهاي زيربنايي در حال انجام است. دكتر جهانگيري ادامه داد: بايد شرايط را فراهم كنيم تا حتي خارجي هاي طرف قرارداد كشور نيز كه به ايران مي آيند از اين طرح بازديد كنند زيرا چنين طرح هايي بيانگر توانمندي هاي ايران است و مي تواند بستر را براي صدور خدمات فني و مهندسي، اشتغالزايي و ارز آوري فراهم كند. معاون اول رييس جمهور در ابتداي سخنان خود با اشاره به اينكه اين بازديد سومين حضورش در اين طرح از ابتداي دولت يازدهم است گفت: بار اول كه در اين محل حاضر شدم گفتم كه نبايد طرح آزاد راه تهران ـ شمال به نماد ناكارآمدي جمهوري اسلامي مبدل شود مردم اميدوارند كه چنين طرح هايي خيلي زود تكميل شود و بايد به عنوان طرحي اولويت دار در دستور كار قرار گيرد. دكتر جهانگيري با بيان اينكه ترافيك هاي چند ساعته براي سفر به شمال كشور باعث اتلاف زمان و انرژي شده و خاطره اي تلخ در ياد مردم بر جاي گذاشته است گفت: خوشبختانه در دو سه سال اخير اراده جدي ميان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي شكل گرفته تا طرح آزاد راه تهران ـ شمال در مدت زماني معقول به اتمام برسد. وي افزود: هركس كه مقداري به مسائل فني و اجرايي طرح هاي بزرگ سروكار داشته باشد با حضور چند باره در اين طرح متوجه تغييرات و انجام كار جدي مي شود به همين دليل پيشرفت فيزيكي طرح از ابتداي دولت يازدهم كه 29 درصد بود به 59 درصد رسيده است. معاون اول رييس جمهور در خاتمه ضمن عرض خسته نباشي به پيمانكاران، مهندسان و كارگران حاضر در طرح اظهار اميدواري كرد قطعه 1 اين آزاد راه كه قرار است تا بهار سال آينده راه اندازي شود با پشتكار و تلاش بيشتر متوليان طرح تا پايان امسال خاتمه يابد و مردم بتوانند در عيد نوروز از اين مسير استفاده كنند. در اين جلسه كه استانداران تهران و البرز نيز حضور داشتند آخوندي وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه كارگاه آزاد راه تهران ـ شمال بزرگترين كارگاه سازندگي در كشور است گفت: تلاش كرده ايم تا با كاستن از سهم پيمانكاران خارجي بستر لازم براي حضور پيمانكاران داخلي را فراهم كنيم. وي اجراي اين طرح با توجه به ملاحظات زيست محيطي، ايمني و زيباسازي را يادآور شد و گفت: تلاش كرده ايم تا با بكار گيري جديدترين امكانات و دستگاه هاي فني ضمن افزايش طول عمر جاده بتوانيم جاذبه هاي طبيعي منطقه را حفظ كرده و با معماري نوين در همه بخش ها شرايطي فراهم كنيم كه مسافران در هنگام عبور از اين آزاد راه بتوانند از چشم اندازهاي طبيعي بيشتري استفاده كنند. آخوندي با ابراز خرسندي از پايبندي دولت و بنياد مستضعفان در عمل به تعهدات مالي گزارشي از اجراي قطعه هاي مختلف طرح آزاد راه تهران ـ شمال ارائه كرد و گفت: اين پروژه مي تواند افتخاري براي مهندسي ايراني باشند تا بتوانند در رقابت هاي بين المللي شركت كنند. همچنين سعيدي كيا رييس بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي با تاكيد براينكه اراده مشترك ميان مسئولان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان كليد پيشرفت طرح آزاد راه تهران ـ شمال بوده است گفت: در اين پروژه همدلي ميان مسئولان وجود دارد و تبلور كار و اراده و توان مهندسي ايراني قابل مشاهده است. وي با اشاره به سرعت در تصميم گيري ها و رضايت پيمانكاران در اجراي طرح گفت: هدف مشترك ما اين است كه طرح با بهترين كيفيت در سريعترين زمان به پايان برسد. ر اين بازديد كه بيش از دو ساعت به طول انجاميد نورزاد معاون وزير و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گزارشي از مراحل پيشرفت كار ارائه كرد. استاندار البرز در این بازدید به همراه معاون اول رئیس جمهور و مسئولان دولت حضور داشتند. جهانگیری پیش از این در زمستان سال 93 و پاییز سال 94 نیز از پروژه آزادراه تهران- شمال بازدید داشت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود