انتخاب رشته تحصیلی اولین تصمیم مهم زندگی یک دانش آموز
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
انتخاب رشته تحصیلی مهمترین گام برای ورود به فعالیت های اجتماعی پس از پایان دوران کودکی و نوجوانی است که باید با گزینش مناسب آینده ای خوب برای آینده سازان رقم زد.
یکی از مهمترین انتخاب های هر فرد در زندگی انتخاب رشته تحصیلی است زیرا انسان با این انتخاب اولین گام را برای کسب مهارت های شغلی در یک زمینه خاص بر می دارد . انتحاب رشته تحصیلی دو مرحله مهم دارد، مرحله اول انتخاب رشته تحصیلی در دوره متوسطه و مرحله دوم آن در دانشگاه است که در هر دو انتخاب فرد باید با داشتن اطلاعات کامل، نگاه واقع بینانه به نیازهای شغلی جامعه ، استعداد یادگیری ، علاقه و توانمندی فردی دست به انتخاب رشته تحصیلی به ویژه در پایه نهم در دوره اول متوسطه دست بزند. مشاغل امروزی آنقدر پیچیده شده اند که بدون گذراندن دوره های آموزشی نمی توان موفقیت چشمگیری در آن ها به دست آورد . در گذشته افراد مهارت های شغلی را به صورت سنتی یاد می گرفتند در حالی که در دنیای امروز آموزش مقدم بر اشتغال است به گونه ای که بدون آموزش منظم و طی دوره های خاص نمی توان فعالیت های شغلی را به خوبی یاد گرفت. معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به ایرنا گفت: انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان یعنی فرد با انتخابی آگاهانه مسیر زندگی خود را مشخص می کند که اگر به این موضوع مهم و سرنوشت ساز کم توجهی شود شرایط نامناسب و حتی جبران ناپذیری را برای وی به همراه دارد. محمد مصطفوی اظهار کرد: در هدایت تحصیلی دانش آموزان سال نهم عواملی چون توانایی ، رغبت ، استعداد، شخصیت و ارزش های یک دانش آموز ، عملکرد تحصیلی سه ساله دانش آموز در دوره اول متوسطه ، نظر دانش اموز ، والدین و معلمان به ویژه نظر تخصصی مشاوران تاثیر گذار است. وی از هدایت تحصیلی بعنوان یک عامل سنجش برای دانش آموزان پایه نهم نام برد و افزود: در این سال مهم و سرنوشت ساز لازم است والدین فرزندانشان را بر اساس عوامل موثر در این انتخاب که همان استعداد، رغبت ، توانایی و عملکرد تحصیلی است بسنجند تا در آینده ای نه چندان دور فرزند دلبندشان که سرمایه زندگی آنان را تشکیل می دهد با مشکل افت تحصیلی ، بی انگیزگی در تحصیل و یا ترک تحصیل روبرو نشود. وی بیان کرد: والدین به دلیل آگاهی کامل از مهارت های فرزندانشان می توانند در هدایت صحیح دانش آموزان به سوی انتخاب رشته آگاهانه نقش داشته باشند و با نگاهی جامع و دقیق به موضوع مهم انتخاب رشته تحصیلی سبب کاهش اضطراب و نگرانی دانش آموزان در این تصمیم مهم در زندگی اشان شوند. معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پرهیز والدین از اجبار کردن فرزندان خود در انتخاب یکی از رشته های تحصیلی در زمان انتخاب رشته خاطر نشان شد: ما در هدایت تحصیلی پایه نهم دوره اول متوسطه اصل را به دانش آموز داده ایم چراکه دانش آموز انتخاب گر است ، البته انتخاب آگاهانه ای که همه جوانب را ببیند تا در نهایت رضایت مندی وی را به دنبال داشته باشد. وی در ادامه سخنانش به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و یادآور شد: این سند بر یادگیرنده تاکید دارد به این معنا که ببینیم خود دانش آموز چه چیزی را می خواهد انتخاب کند،زیرا می خواهیم دانش آموزی توانمند، شجاع ، خلاق و نوآور تربیت کنیم . مصطفوی گفت: دانش آموزان و والدین در مسیر انتخاب رشته تحصیلی باید به نیاز شغلی جامعه نگاه عمیقی داشته باشند به این دلیل که غفلت از این شاخص مهم در آینده برای شغلش دردسرهایی را ایجاد می کند. وی با اشاره به اینکه دانش آموز پایه نهم قبل از انتخاب رشته باید به صورت میدانی شناخت کاملی از مشاغل پیدا کند تا در کنار سایر عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی توانایی یک انتخاب صحیح را در فرآیند هدایت تحصیلی داشته باشد که خوشبختانه این مهم توسط مشاوران تحصیلی در قالب بازدید های شغلی ، انجام مصاحبه های شغلی در مورد رشته های مختلف تحصیلی ، برپایی نمایشگاه هفته مشاغل ، تهیه برشور های شغلی و بازدید از هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش در طول سال تحصیلی 95-94 در پایه نهم دوره اول متوسطه اجرایی شده است. وی اظهار کرد: در انتخاب رشته تحصیلی معدل بالا داشتن ملاک نیست بلکه نمره مطلوب برای ما ملاک است. معاون اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اینکه دانش آموزان در پایه نهم دوره اول متوسطه به نحو احسن هدایت شوند در استان های مختلف کشور برای مشاوران مدرسه و مدیران دوره آموزشی هدایت تحصیلی را در طول سال تحصیلی 95-94 برنامه ریزی و برگزار کردیم. مصطفوی تاکید کرد: شاخه کاردانش . فنی حرفه ای برای ما استعداد هستند آنهم یک استعداد خاص زیرا دانش آموز با توانایی و استعدادش دیده شده است. رئیس اداره تربیتی و مشاوره اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این زمینه به ایرنا گفت: انتخاب رشته اولین تصمیم مهم در زندگی است که هر فردی به آن دست می زند. فرزاد رستمی به اعتقاد روانشناسان بزرگ در زمینه سه انتخاب مهم ، بزرگ و مشترک بین انسان ها اشاره و خاطر نشان شد: آنان بر این باورند که سرنوشت هر انسانی به شدت تحت تاثیر انتخاب رشته تحصیلی ، شغل و همسر قرار می گیرد که اگر در انتخاب هر یک از آنها آگاهانه اقدام نشود در مسیر زندگی با مشکلات زیادی روبرو می شویم. وی اظهار کرد: دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه در شاخه نظری ( رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی ، علوم انسانی و معارف اسلامی ) آموزش های لازم را به منظور آمادگی برای ورود به دانشگاه کسب می کنند و در شاخه فنی حرفه ای و کاردانش مهارت های شغلی را برای انجام یک شغل یا یک حرفه فرا می گیرند تا جذب بازار کار شوند. وی از به هدر رفتن عمر انسان و پول و سرمایه افراد و جامعه، شکوفا نشدن استعدادها و توانایی های بالقوه افراد، احساس ناامیدی و سرخوردگی ، عدم موفقیت شغلی در آینده ، جلوگیری از رشد و پیشرفت شغلی و حرفه ای افراد، تولید کالا و خدمات نامرغوب و فاقد کیفیت، افت تحصیلی ، اشتغال در مشاغلی که با رشته فرد مطابقت ندارد، ترک تحصیل و عقب ماندگی کشور بعنوان پیامدهای اشتباه در انتخاب رشته تحصیلی در جامعه نام برد. رئیس اداره تربیتی و مشاوره اداره کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به آمار 31 هزار نفری دانش آموزان پایه نهم در این استان اشاره کرد و یادآور شد: به منظور آشنایی دانش آموزان این پایه و اولیای آنان دوره های آموزشی - کارگاهی در مدارس با عنوان انتخاب رشته آگاهانه و آشنایی با نحوه ارزشیابی ، رشته ها و شاخه های دوره متوسطه اول ،فرم انتخاب رشته و در انتخاب رشته تحصیلی باید به چه نکاتی توجه شود در طول سال تحصیلی 95-94 به اجرا درآمد. وی از شناخت توانایی ها و استعدادهای فردی، بررسی علایق و رغبت های فردی ، آگاهی از رشته ها و مشاغل مختلف و انتخاب رشته ای که با توانایی ها و علایق فرد مطابقت داشته باشد بعنوان چهار گام انتخاب رشته ای در فرآیند هدایت تحصیلی دانش اموزان پایه نهم در دوره اول متوسطه یاد کرد. رستمی در ادامه به فرم هدایت تحصیلی که در آخر سال برای دانش آموزان پایه نهم در دوره اول متوسطه صادر می شود پرداخت و بیان کرد: در این فرم عملکرد سه ساله دوره متوسطه اول دانش آموزان در دروس تخصصی هر رشته تحصیلی در قالب نمره درسی و معدل شاخه ثبت و جمع شده است. وی گفت: نمرات درج شده در فرم هدایت تحصیلی حاصل تلاش سه ساله دانش آموزان و سخت کوششی مشاوران مدارس جهت اجرا و تصحیح تست های سه گانه مشاوره ای در بین دانش آموزان پایه نهم ، برگزاری نشست آموزشی - توجیهی برای دانش آموزان و اولیاء ، بازدیدهای شغلی و ... است که در نهایت در فرم هدایت تحصیلی از آن بعنوان امتیاز بررسی های مشاوره ای یاد می شود. رئیس اداره تربیتی و مشاوره اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: فرم هدایت تحصیلی حاصل یک سال نگاه تخصصی مشاوران مدارس به روند تحصیلی ، ویژگی های شخصیتی ، علایق ، توانمندی ، استعداد و سوابق تحصیلی دانش آموزان است که بر اساس این شاخص های مهم ، رشته های تحصیلی در پایین فرم هدایت تحصیلی بر اساس اولویت بندی درج شده است. رستمی تاکید کرد: دانش آموزان و اولیای آنان باید به این نکته مهم دقت کنند که رشته انتخابی آنان به ترتیب بر اساس اولویت ها ی ذکر شده در فرم هدایت تحصیلی باشد تا در مسیر تحصیلی - شغلی با مشکل روبرو نشوند. البرز 430 هزار دانش آموز دارد.
منبع ایرنا