28 تیر 1395
شماره خبر: 166590

اقتصاد مقاومتی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

اقتصاد مقاومتی در البرز


پس از نامگذاری سال 95 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهوری بر ضرورت گام برداشتن در مسیر تحقق این اصل مهم در همه استان ها، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان البرز تشکیل شد.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار البرز تشکیل شده و تا کنون 10 نشست تخصصی برای بررسی شیوه های تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف برگزار کرده است.
تقسیم کار و تعریف وظایف، اختیارات و سهم هر یک از دستگاه های اجرایی در تحقق اقتصاد مقاومتی از جمله اقداماتی است که تا کنون صورت گرفته و مسئولان دستگاه ها نیز موظف شده اند که هر ماه گزارش اقدامات خود را در خصوص اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی ارائه کنند. سید حمید طهائی استاندار البرز با تاکید بر جدیت مسئولان استان در تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راهکار شکوفائی اقتصادی کشور، تاکید کرد که دستگاه های نظارتی عملکرد همه بخش های وظیفه مند در این زمینه را مورد ارزیابی قرار داده و گزارش های دوره ای از اقدامات صورت گرفته توسط هر بخش ارائه می کنند.
استاندار البرز این را نیز گفت که دستگاه هایی که در این مسیر دچار کم کاری باشند به طور قطع بازخواست شده و از بخش هایی که وظایف خود را انجام داده باشند تقدیر خواهد شد یافتن مسیرهای جذب سرمایه گذاری در کوتاه مدت و یافتن راهکارهای رفع موانع تولید و رونق کسب و کار از اولویت های مورد بحث در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز است. استاندار البرز در این باره می گوید: اقتصاد مقاومتی همان اشتغالزایی، تسهیل امور و راه اندازی چرخه تولیدی است که با تکیه بر منابع داخلی صورت می گیرد. همین کاری که امروز در واحدهای تولیدی با آن مواجه هستیم و چرخه تولید به واسطه آن توانسته ارتقا داشته باشد. طهائی گفت: امروز باید فضای اعتمادسازی را برای سرمایه گذاران و امنیت آنان فراهم کرد چراکه بخشی از سرمایه گذاری ها در حوزه خارجی پس از برجام بوجود آمده است.
** جلوگیری از تعطیلی 200 واحد صنعتی در البرز
استاندار البرز گفت: همراهی بانک ها و دستگاه های استان با ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از تعطیلی 200 واحد صنعتی جلوگیری کرد. سیدحمید طهائی افزود: یکی از نکات حیاتی کشور در شرایط کنونی مسئله اقتصاد مقاومتی است که در این رابطه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور تشکیل و به موازات آن در استان نیز نسبت به شکل گیری این ستاد اقدام شده است.وی با بیان اینکه رونق چرخه تولید در استان یکی از برنامه های اصلی این ستاد به شمار می رود، افزود: در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شناسایی واحدهای نیمه فعال در دستور کار قرار گرفته و اهم مسائل به ستاد اقتصاد مقاومتی راه یافته است. طهائی با اشاره به اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی، بازوی اقتصاد مقاومتی در استان است، افزود: سال گذشته این ستاد 322 مصوبه را عملیاتی و مشکلات واحدهای تولیدی متعددی را برطرف کرده است. وی بیان اینکه برنامه های اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال بصورت جدی و فعال مورد پیگیری قرار دارد، گفت: وظایف به دستگاه هایی که بصورت مستقیم روی برنامه های این ستاد تأثیرگذار هستند ابلاغ شده و سهم استان در تحقق این مهم با تعیین جدول زمان بندی مشخص گردیده است. فرمانده ستاد اقتصادمقاومتی در استان بدهی و معوقات بانکی را اصلی ترین عوامل در از رونق افتادن چرخ صنایع اعلام کرد استاندار البرز افزود: با تلاش هایی که ستاد تسهیل در استان داشته و هماهنگی هایی که با بانک ها و دستگاه های استانی بعمل آمده، تا کنون از تعطیلی 200 واحد صنعتی جلوگیری شده است. وی گفت: این در حالی بود که بانک ها به خاطر معوقات صنایع، امکان تملک واحدهای تولیدی را داشتند که ستاد تسهیل استان مانع این امر شد. طهائی در ادامه سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود اینکه سهمیه اعتباری سیستم بانکی کشور 417 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود در سفر اخیر دکتر سیف با تشریح شرایط ویژه این استان صنعتی، دستور برداشته شدن سقف تسهیلات به واحدهای تولیدی صادر و با اختیاری که به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان داده شد رقم تسهیلات به واحدهای مستعدتوسعه که نیازمند منابع مالی بیشتر هستند برای بازگشت به چرخه تولید کشور، با سقف بالاتر منابع مالی، بلامانع خواهدبود. وی افزود: علاوه بر 16 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی پیش تر برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته بود منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد داد. استاندار البرز همچنین تکمیل پروژه های نیمه تمام را یکی از راهبردهای اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و گفت: تا پیش از این الزامی برای واگذاری طرح های نیمه تمام وجود نداشت اما ستاد فرماندهی کشور این الزام را در منشور راهبردی مورد تأکید قرار داده و دستگاه ها باید طرح های با توجیه اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کنند، ما نیز در استان تمام تلاش را بکار گرفته ایم تا هیچ پروژه نیمه تمامی بلاتکلیف روی زمین باقی نماند. طهائی همچنین با اشاره به اینکه کشور تجربه حصر اقتصادی 30 ساله را داشته است،افزود: تمام تلاش دولت این است که کشور در تنگناهایی که دشمن طی این سالها ایجاد کرده بود قرار نگیرد.
** جذب 5 میلیون دلار سرمایه خارجی در سال جاری
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان البرز با اعلام اینکه برجام جهشی را در بخش سرمایه گذاری در کشور به وجود آورد، گفت: درسه ماهه اول سالجاری پنج میلیون دلار سرمایه خارجی وارد این استان شد.
ابوالفضل فلاح در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز، افزود: سرمایه مصوب دراین بخش 15میلیون دلار بوده که تلاش های ویژه ای دراین زمینه درحال انجام است.
وی ادامه داد: جذب، هدایت سرمایه گذاری خارجی با هدف پیشبرد برون گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی ) ،بهبود و ارتقاء محیط کسب و کار در البرز با هدف ارتقای توان تولیدی ملی ( درون زایی اقتصاد) از جمله پروژه های اقتصاد و دارایی در بخش اقتصاد مقاومتی است.
**جذب تسهیلات و ایجاد اشتغال روستائی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرزگفت: دستگاه های اجرایی استان ملزم به جذب تسهیلات و ایجاد اشتغال روستایی شده اند. ذبیح الله قائمی درنشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز افزود: در نشست قبلی این ستاد از سوی معاون امور زیربنایی معاونت مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، 560 میلیارد ریال اعتبار برای این امر مطرح شد که باید تمهیدات لازم هرچه سریعتر جذب شود.
** صعود 36 برابری سرمایه گذاری خارجی در البرز
استاندار البرز از حضور شرکت های سرمایه گذاری خارجی در استان خبر داد و گفت: استقبال به نحوی است که سال گذشته نسبت به کل سال های قبل شاهد 36 برابر رشد بوده ایم. سیدحمیدطهائی با اشاره به اینکه اقتصاد مسائله روز کشور بشمار می رود، از تلاش همگانی مسئولان استان جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل خبر داد و گفت: مباحث اقتصادی و اشتغال بطور مستقیم تأثیرگذار در رونق تولید است و برای همین امر نیز زمان زیادی را صرف می کنیم.
** اجرای 33مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از اجرایی شدن 33 مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی البرز در سالجاری خبر داد. ذبیح الله قائمی افزود: از این بین سی و یک عضو(دستگاه) پاسخگو داریم و دستگاه هایی که برنامه ملی آنها ابلاغ شده 22 دستگاه هستند که از بین آنها 17 دستگاه برنامه های خود را ارائه دادند که برنامه های 2 دستگاه قابل سنجش نیست. وی اضافه کرد: 9 دستگاه در استان نیز برنامه ملی ندارند که برنامه های ارائه داده آنها قابلیت سنجش ندارد. قائمی گفت: دستگاه های خارج از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 22 دستگاه هستند، 2 دستگاه برنامه ارائه داده اند.
وی افزود: تا کنون در ستاد اقتصاد مقاومتی استان 52 مصوبه مطرح شده که 33 مصوبه آن اقدام و 9 مصوبه در دست اقدام می باشد؛ در این بین 10 مصوبه نیزعلیرغم مکاتبات پاسخگو نبوده اندکه 6 مورد مربوط به تملک دارایی است.
** بررسی کاهش سرانه مصرف به عنوان راهکار مهم اقتصاد مقاومتی
رئیس پارک علم وفناوری استان البرزگفت: یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی کاهش سرانه های مصرف است.
عطاء الله ربانی درنشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز افزود: براساس آمار بیشترین سرانه مصرف آب و نان را در کشور در مقایسه با سایر کشورها شاهد هستیم که بسیاری از این سرانه ها را باید کاهش داد.
** ارزیابی عملکرد 52 دستگاه اجرایی البرز در زمینه اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز از ارزیابی عملکرد 52 دستگاه اجرایی دراین استان خبر داد. ذبیح الله قائمی افزود: بر اساس تصمیماتی که در شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز گرفته شده بود این موضوع مهم مورد توجه قرار گرفت. وی ادامه داد: با توجه به احتمال برگزاری جشنواره شهید رجایی این دستگاه های اجرایی پس از ارزیابی در جشنواره مذکور معرفی می شوند که شاخص های آنها برای ارزیابی نیز مد نظر قرار گرفته است. قائمی گفت: شناسه دستگاه های اجرایی استان البرز از وزارت خانه های مربوطه گرفته شده و تنها یک دستگاه اجرایی سامانه عملکرد در وزارتخانه خود نداشت که این موضوع نیز ازسوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان پیگیری شد . وی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی ،محورهای آموزشی و عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار می گیرد . دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز در ادامه افزود: نشست های این ستاد از اهمیت بالایی با توجه به قرار داشتن درسال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل برخوردار است بنابراین باید مدیران دستگاه های اجرایی مطالب این نشست ها را به لایه های پایین دستگاه های اجرایی استان انتقال دهند . وی یاد آورشد: اکنون کانال تلگرامی اطلاع رسانی دراین زمینه برای مدیران استان البرز فعال شده بنابراین به منظور توسعه هرچه بیشتر اطلاع رسانی دراین زمینه گروهی از کارشناسان و نمایندگان دستگاه های اجرایی برای تبادل نظر به منظور پیشبرد اهداف سیاست های اقتصادی مقاومتی باید تشکیل شود.
** کمک 4 هزار و 700 میلیارد ریالی دولت به واحدهای تولیدی البرز
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری البرز از اختصاص چهار هزار و 700میلیارد ریالی کمک دولت به واحدهای تولیدی این استان خبرداد که سبب شتاب هرچه بیشتر چرخ اقتصاد می شود. عبادالله کامکار افزود: تشکیل کارگروه های تسهیل رفع موانع تولید در استان البرز همراه با ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نوید سالی توام با اقدام و عمل برای رفع مشکلات تولیدی می دهد.
وی ادامه داد: اکنون تمام دغدغه حوزه تولید به راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیر فعال خلاصه می شود که دراین مسیر اقدامات خوبی از جمله شناسایی این نوع واحدها انجام شده است.
کامکار با اعلام اینکه اکنون 624واحد تولیدی نیمه فعال طی سالهای 93 و94 به چرخه تولید بازگشته اند، گفت: بنابراعلام سازمان صنعت و معدن وتجارت به واحدهای تولیدی کوچک 10میلیارد ریال و واحدهای تولیدی بزرگ 30میلیارد ریال تسهیلات ارائه می شود.
**شناسایی پروژه های قابل واگذاری به بخش خصوصی
با توجه به نگاه ویژه به بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی و ضرورت شکوفایی این بخش، مسئولان استان البرز در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان نیز توجه خاص به بخش خصوصی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته اند.در نشست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 87 طرح و پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی اعلام و در زمینه تقویت تولید ملی از طریق تجدید سازمان توزیع و افزایش فروش از مهمترین مباحث اقتصاد مقاومتی تبادل نظر قرار گرفته است.
**نظام یکپارچه سازی پروژه های اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی استان البرز از شکل گیری و اجرای نظام یکپارچه سازی پروژه های اقتصاد مقاومتی دراین استان خبرداد. ذبیح الله قائمی افزود: این نظام به منظور نظم بخشی به طرح های اقتصاد مقاومتی می باشد. فرم های چهارگانه برای تمام دستگاه های اجرایی استان در این زمینه طراحی شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود