11 مرداد 1395
شماره خبر: 167464

ورودی کرج زیبا نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ورودی کرج زیبا نیست


هوا که تاریک می‌شود معتادان از گوشه گوشه شهر برای دادو ستد اجناس کهنه و دست چندم به سمت میدان کرج حرکت می‌کنند. حضوراین افراد علاوه براین که چهره نازیبایی از کرج درذهن رهگذران حک می‌کند، باعث افزایش نگرانی و ایجادحس ناامنی درآنان می‌شود.البته مشکلات میدان کرج تنها به این مورد ختم نشده و داستانی دنباله‌دار است.
به جز افراد معتاد، مغازه های مرغ، ماهی، جگر و کله پاچه فروشی نیز با بوی نامطبوعی که درهوا می‌پراکنند عبور و مرور ازاین میدان را به کاری زجر آور تبدیل کرده‌اند.درحوالی میدان کرج هیچ چیز سرجایش نیست و با نگاهی گذارا می‌توان به وضعیت اسف بار این محدوده پی برد. وقتی از میدان کرج عبور می‌کنیم وجود مغازه‌های پرنده فروشی در کنارنانوایی و شیرینی فروشی علامت سوالی می شود که هیچ جوابی برای چرایی آنها نیست.اگر وجود گاری‌های کوچک و بزرگی که با چرا غ‌های کوچک و بزرگ جگر و میوه می‌فروشند را به این اوضاع بلبشو اضافه کنیم به خوبی به این نتیجه می‌رسیم که کار میدان کرج از کار گذشته است. گویا دیگر باید به خود بقبولانیم که مردم با نابه سامانی یکی از قدیمی‌ترین میدان های شهرمان خو گرفته‌اند و به این باور رسیده‌اند که طرح‌های گاه و بی‌گاه دراین محدوده اجرا می‌شود دردی از دردهای این میدان دوا نمی‌کند .انگار دیگرباید بپذیریم که میدان کرج یک میدان است با هزاران مشکل کهنه و تمام نشدنی. مشکلاتی که مثل کلاف به هم پیچیده‌اند و به دست هیچ کسی بازنخواهند شد .
میدانی که امن نیست
یکی از فروشندگان میدان کرج گفت: دستفروشان ، افراد متکدی و بیکار یکی از دلایل نا امنی محدوده میدان کرج هستند و مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند. ولی فراهانی ادامه داد: عدم وجود امنیت و بهداشت کافی باعث شده شهروندان به ویژه زنان پس از تاریک شدن هوا با ترس و لرز ازمحدوده این میدان عبور کنند. وی ابراز کرد: شب‌ها دستفروشان این منطقه هر چیزی که فکرش را کنیدبه فروش می‌رسانند و حتی با اندکی گشت و گذار می‌توان کسانی را دید که به فروش مواد مخدر نیز مشغول هستند. فراهانی افزود: به جز مشکلات نام برده معضل کمبود پارکینگ و ترافیک سرسام آور را نیز باید به مشکلات این میدان اضافه کنیم. این فروشنده باسابقه میدان کرج توضیح داد: امید است با افتتاح پل حامی بخشی از مشکلات این میدان مرتفع شود.
گذشته میدان کرج فراموش شده است
وی اظهار کردد: میدان کرج درگذشته برای خود ابهتی داشت ولی امروزه به دلیل بی‌توجهی مسئولان هیچ کس محدوده این میدان را دوست ندارد و همه از آن فراری هستند. وی خاطرنشان کرد: هویت شهر کرج را باید در میدان کرج جستجو کرد ولی چراغ این میدان مدت‌هاست خاموش شده است. فراهانی یادآورشد: میدان کرج در سایه کم توجهی مسئولان در حال تبدیل شدن به فضایی است که به راحتی می‌تواند رابطه سالم انسان و شهر را بر هم بزند. این کاسب قدیمی ادامه داد: اگر کم توجهی‌ها به این میدان ادامه داشته باشد باید منتظر شنیدن اخبار ناخوشایند از این مکان که روزگاری محل داد و ستد مردمانی زحمتکش بوده است باشیم.
برخوردهای مقطعی نتیجه بخش نیست
بخشعلی کامرانی صالح، فرمانده نیروی انتظامی البرز در خصوص ساماندهي وضعيت ورودي‌هاي استان البرز به ويژه کلان شهر کرج گفت: براي زيباتر کردن چهره ورودي‌هاي کلانشهر کرج بايد همه دستگاه‌هاي متولي ورود کنند و مردم نيز در اين زمينه مشارکت فعال داشته باشند تا بتوان دراين زمينه اقدام عملي و موثري انجام داد. وی افزود: بديهي است که براي حل ريشه‌اي مشکلات مربوط به اين حوزه، برخوردهاي مقطعي چاره اصلي نخواهند بود بلکه بايد زيرساخت‌هاي لازم را فراهم کرد تا بتوان به سمت ريشه کن کردن مشکلات گام‌هاي عملي و موثر برداشت. اين مقام انتظامي ادامه داد: پليس بنا به وظايف ذاتي خود با مخلان نظم و امنيت عمومي در چهارچوب قوانين برخورد مي‌کند اما براي اثربخشي بيشتر اقدامات پليس، مشارکت فعال و مستمر همه دستگاه ها و مردم ضروري است.
ضرورت ساماندهی دستفروشان میدان کرج
وي با اشاره به اينکه با توجه به اينکه تعداد قابل توجهي از افراد در برخي از نقاط کرج اجتماع مي‌کنند و به مشاغل کاذبي مانند دست فروشي مشغولند، اضافه کرد: ضرورت ساماندهي دستفروشان که از اين طريق امرار معاش و روزي خود و خانواده شان را کسب مي کنند کاملاً ضروري است؛ چراکه عدم توجه به اين امر باعث سوء استفاده افراد ديگري مي‌شود که در قالب دست فروشي به انجام کارهاي خلاف اقدام مي‌کنند. سردار کامراني صالح به اجراي هزاران طرح پاکسازي در طول سال اشاره کرد و گفت: پليس با اجراي طرح‌هاي مستمر و متعدد پاکسازي نقطه‌اي، منطقه اي و حجمي نسبت به جمع آوري معتادان و دستگيري خرده فروشان مواد مخدر اقدام مي‌کند تا شهر را از وجود مخلان نظم و امنيت پاک کند. کامرانی صالح ابرازکرد: بدون شک در مکانهایی که شغل‌های کاذب ایجاد می‌شود برخی افراد سودجو و خلاف کار از فرصت سوء استفاده می‌کنند تا بتوانند بدون دردسر فعالیت‌های غیر قانونی خود را انجام دهند. فرمانده انتظامی استان البرز اضافه کرد: باید در مناطق مختلف استان مکان‌هایی برای استقرار دستفروشان ایجاد شود تا فعالیت آنها در قالبی مشخص و ساماندهی شده انجام شود.
جمع آوری دستفروشان وظیفه شهرداری است
وی ابراز کرد: جمع آوری دستفروشان وظیفه نیروی انتظامی نیست و این کار باید توسط مجموعه شهرداری انجام شود. این مسئول گفت: برای ساماندهی وضعیت دستفروشان میدان کرج تمامی ارگان‌های مسئول باید با هم همکاری کرده و طرحی قابل قبول و کاربردی اجرایی کنند. فرمانده انتظامی البرزدر پایان اظهار کرد: یکی از میادین و معابر اصلی کرج میدان کرج است که متاسفانه شرایط خوبی ندارد.
وروی کرج زیبا نیست
محمد تقی ایرانی، فرماندار کرج در خصوص وضعیت این میدان گفت: وجود معتادان، متکدیان، کهنه فروشان و تجمع آنها در ساعات پایانی شب، موجب انتقادهای بسیاری از سوی شهروندان شده است.
وی اظهار کرد: این میدان در ورودی شهرستان کرج واقع شده و در حقیقت چهره شهر را به ویژه برای مسافران و میهمانان بسیار زشت و آلوده کرده است. ایرانی افزود: برای جلوگیری از ادامه ای وضعیت طرح‌هایی برای جمع آوری متکدیان و کهنه فروشان مستقر در این میدان به صورت دوره‌ای اجرایی می‌شود که و شهرداری دراجرای آنها نقش عمده‌ای ایفا می‌کند.این مسئول توضیح داد:درسه ماهه اول امسال 115 نفر از معتادان، متکدیان و کهنه فروشانی که در میدان کرج شب‌ها تجمع می‌کنند، جمع آوری شده‌اند. معاون استاندار البرز تاکید کرد: علی رغم طرح‌های اجرا شده دراین میدان مردم هنوز از وضعیت موجود این محدوده رضایت ندارند.
کمبود امکانات مشکل ساز شده است
ایرانی یادآورشد: علت این نارضایتی این است که که این طرح ها به صورت مقطعی انجام می‌شود و مستمر نیست. فرماندار کرج گفت: علاوه براین امکانات لازم برای نگهداری و بازپروری معتادان و همچنین ساماندهی کهنه فروشانی که از این میدان جمع آوری می‌شوند وجود ندارد به همین دلیل شاهد آن هستیم که این افراد پس از چند روز دوباره به این میدان باز می‌گردند.وی افزود: درنظرداریم با جمع آوری کامل کهنه فروشان مستقر در میدان کرج، وضعیت و شرایط این میدان اصلی و ورودی مرکز استان ساماندهی شود. وی در پایان گفت: برای اجرای صحیح طرح فوق، لازم است که دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله شهرداری، نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد و دیگر دستگاه‌های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود