24 مرداد 1395
شماره خبر: 168267

مبارزه با سرطان ساده می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

مبارزه با سرطان ساده می‌شود


امروزه استفاده از دستگاه پت اسکن به یکی از روش‌های متداول در تشخیص انواع سرطان در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است.
این دستگاه با استفاده از روش‌های نوین پزشکی هسته‌ای نقش به سزایی در تشخیص به موقع و پیشگیری از گسترش سرطان در بدن بیماران دارد. با توجه به این که طی سال‌های اخیر سونامی سرطان گروه‌های سنی مختلف را درکشور درگیر کرده، استفاده از این دستگاه می‌تواند از مرگ و میر بسیاری از بیماران جلوگیری کند. متاسفانه درحال حاضر اکثر بیماران سرطانی کشور زمانی از بیماری خود مطلع می‌شوند که تومور اندام‌های آنان را درگیر کرده و به نوعی کار ازکار گذشته است. با استفاده از روش پت می‌توان تومورهای سرطانی را در نطفه خفه کرد و امید زندگی را دوباره به بیماران بازگرداند. هم اکنون تنها سه دستگاه پت درکل کشور فعال است که این تعداد به هیچ وجه پاسخگوی نیاز بیماران نیست. چندی است زمزمه‌هایی درخصوص راه اندازی یک دستگاه پت اسکن درمنطقه آزاد اقتصادی پیام البرز به گوش می‌رسد که امید است به زودی این زمزمه‌ها با برطرف شدن موانع پیش رو به حقیقت تبدیل شود.
تشخیص سرطان با استفاده از دستگاه پت
عبدالرسول صداقت، موسس مرکز تصویربرداری پزشکی مرکزی کرج به خبرنگار ایسنا گفت: PET مخفف positron emission tomography به معنی توموگرافی انتشار پوزیترون است. وی افزود: از پت اسکن می‌توان برای تشخیص بیماری‌های چون سرطان و مراحل اولیه عفونت‌ها استفاده کرد. صداقت خاطرنشان کرد: این دستگاه علاوه براین که قادر است میزان پیشرفت بیماری در بدن بیمار را به خوبی نشان دهد، در بررسی چگونگی نتیجه بخش بودن مراحل پیشرفت درمان نیز نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. وی ادامه داد: این دستگاه با استفاده از داروهای مورد استفاده در پزشکی هسته‌ای که رادیو دارو نام دارند به تشخیص بیماری به خصوص در مراحل اولیه بروز می‌پردازد.
عملکرد پت اسکن بر مبنای پزشکی هسته‌ای استوار است
وی ابراز کرد: بنابراین می‌توان گفت مبنای عملکرد دستگاه پت اسکن بر پزشکی هسته‌ای استوار است. این متخصص رادیولوژی گفت: پت غالبا زمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد که سی تی اسکن،ام آرآی و سایر روش‌های معمولی در تشخیص تومورهای سرطانی کاربرد دقیقی ندارند. وی توضیح داد: امروزه در کشورهای توسعه یافته برای تشخیص بهتر تومورها دستگاه پت با دستگاه‌های سی تی اسکن و ام آرآی مرتبط شده و به پت سی اسکن و پت ام آرآی تبدیل می‌شود. این پزشک متخصص اظهار کرد: با استفاده از دستگاه پت محل دقیق ضایعه سرطانی، آناتومی و ماهیت تومور تشخیص داده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ارائه گزارش عملکرد دستگاه پت درخصوص بیماران به عهده تیمی متشکل از پزشکان متخصص رشته رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای است. وی توضیح داد: استفاده از دستگاه پت برای پزشکان این امکان را فراهم می‌کند که از نتیجه شیمی درمانی و رادیوتراپی‌های انجام شده بر روی بیمار اطلاعات دقیقی کسب کنند. این متخصص رادیولوژی ابراز کرد: علاوه براین، با روش‌های درمانی معمولی نمی‌توان فهمید که با طی مراحل درمانی چه میزان از تومور سرطانی در بدن بیمار باقی مانده ولی با استفاده از این دستگاه این امکان به راحتی فراهم می‌شود. وی یادآورشد: علاوه براین با استفاده از این دستگاه می‌توان تشخیص دادکه با استفاده از روش‌های درمانی تا چه اندازه از پیشرفت تومور سرطانی کم شده است. این پزشک متخصص ادامه داد: استفاده ازدستگاه پت این امکان را فراهم می‌کند که پزشک تشخصی دهد که تومورسرطانی بیمار در چند نقطه از بدن وی فعال است.
تنها سه دستگاه پت در کشور فعال است
وی اضافه کرد: متاسفانه دستگاه سی تی اسکن زمانی وجود تومورسرطانی را دربدن بیمار تشخیص می‌دهد که سرطان گسترش یافته باشد بنابراین اگر بیماران مشکوک به سرطان از دستگاه پت برای تشخیص بیماری خود استفاده کنند در زمان کوتاه تری می‌توانند درمان خود را آغاز و از شیوع بیماری خود جلوگیری کنند. وی ادامه داد: درحال حاضر تنها سه دستگاه پت درکشور فعال است که دومورد از آنها در تهران و دیگری در مشهد مورد استفاده قرار دارند.
بیماران برای استفاده از پت به کشورهای همجوار سفر می‌کنند
صداقت گفت:‌کمبود این دستگاه درکشور باعث شده بسیاری از بیماران به کشورهای همجوار از جمله ترکیه و امارات سفر کنند. وی اضافه کرد: بدون شک تعدادی از این بیماران در حین سفر خود به این کشورها گرفتار دلال‌ها شده و هم از لحاظ مالی و هم روانی آسیب می‌بینند. موسس مرکز تصویربرداری پزشکی مرکزی کرج افزود: هم اکنون حدود 100 دستگاه پت در کشور ترکیه فعال است که به هیچ وجه قابل مقایسه با دستگاه‌های فعال درایران نیست. صداقت گفت: سفر بیماران به کشورهای دیگر برای استفاده از دستگاه پت گاه برای آنها بسیار گران تمام می‌شود؛ چراکه گذشت زمان برای بیماران سرطانی اهمیت زیادی دارد. وی اظهار کرد: برای یک بیمار سرطانی و یا یک فرد مشکوک به سرطان گذشت هر روز اهمیت به سزایی دارد؛ چراکه سرطان بیماری است که اگر زود تشخیص داده نشود درمان آن دشوار می‌شود.
پزشکان ایرانی از پزشکان کشورهای اطراف تخصص و تجربه بیشتری دارند
وی خاطرنشان کرد: علاوه براین، تجربه و تخصص پزشکان کشورهای همجوار به هیچ وجه قابل مقایسه با پزشکان ایرانی نیست به همین دلیل باید شرایطی ایجاد شود که بیماران ایرانی بتوانند تحت نظر پزشکان کشور مراحل درمان خود را طی کنند. وی گفت: چرا نبود پت اسکن درکشور باید باعث شود بیماران از بهره مندی از توان و تخصص پزشکان ایرانی محروم شوند و برای درمان به کشورهای همجوار سفر کنند؟
البرز دستگاه پت ندارد
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از بی توجهی مسئولان حوزه بهداشت و درمان برای راه اندازی دستگاه پت درالبرز اضافه کرد: شهر کرج با جای دادن یک مرکز پژوهشی انرژی هسته ای بهترین کلانشهر برای راه اندازی چند دستگاه پت است. وی تصریح کرد: داروی دستگاه پت توسط دستگاهی پوزیترون ساخته می‌شود و عمر این دارو نهایت یک ساعت است . این پزشک متخصص گفت: از زمانی که داروی دستگاه پت تولید و به بیمار تزریق می‌شود نباید کمتر از یک ساعت طول بکشد؛ چراکه در غیر این صورت داروی تولید شده غیر قابل مصرف می‌شود. دکتر صداقت ادامه داد: با توجه به مجاورت این مرکز پژوهشی انرژی هسته ای به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی البرز، سرعت تولید و تزریق این دارو به بیماران افزایش می‌یابد بنابراین باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده کرد. وی اضافه کرد: از حدود هشت سال پیش پیشنهاد راه اندازی چند دستگاه پت درکلانشهر کرج داده شده ولی متاسفانه از آن زمان تا کنون این پیشنهاد مورد بی توجهی قرار گرفته است . وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر حتی یک دستگاه پت نیز دراستان البرز فعال نیست که این امر به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
قیمت دستگاه پت اسکن چندان گران نیست
این متخصص رادیولوژی در باره قیمت دستگاه پت اسکن توضیح داد: بیش از دو سوم قیمت دستگاه پت مربوط به دستگاه تولید داروپت است. وی اظهار کرد: در مجموع قیمت کلی این دستگاه حدود شش میلیون یورو است که در مقایسه با برخی دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده در کشور قیمت بالایی ندارد. دکتر صداقت گفت: باید سیاستی اتخاذ شود تاحداقل دانشگاه های علوم پزشکی مادر کشور به این دستگاه مجهز شوند تا بیماران ناچار نباشند برای استفاده از این دستگاه ها ماه ها در صف انتظار بمانند و یا به کشورهای دیگر سفر کنند . وی ادامه داد: به نظر می‌رسد برای این که به نیاز متقضایان استفاده از دستگاه پت پاسخ داده شود باید بیش از 30 مورد از این دستگاه در شهرهای مختلف کشور راه اندازی شود. صداقت افزود: امید است شرایطی ایجاد شود که هرچه سریعتر شاهد راه اندازی دستگاه پت درالبرز و سایر استان های کشور باشیم.
پت اسکن در منطقه آزاد اقتصادی پیام راه اندازی می‌شود
فرهاد بیاشاد، سرمایه گذار راه اندازی دستگاه پت اسکن درالبرز گفت: این دستگاه قرار است در مناطقه آزاد اقتصادی پیام راه اندازی شود. وی افزود: این دستگاه از سال پیش دراین منطقه مستقر شده ولی به دلیل برخی مشکلات در صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت و درمان هنوز راه اندازی نشده است . این متخصص پرتوشناسی ادامه داد: متاسفانه ایران با 80 میلیون نفر جمعیت تنها به سه دستگاه پت در بیمارستان‌های شریعتی و مسیح دانشوری تهران و رضوی مشهد مجهز است. وی ابراز کرد: بدون شک باراه اندازی این دستگاه درالبرز بخشی از مشکلات بیماران سرطانی در استان و سایر استان‌های کشور حل می‌شود.
راه اندازی پت درالبرز به رونق صنعت توریسم درمانی می‌انجامد
وی اضافه کرد: از آنجایی که این دستگاه در منطقه آزاد اقتصادی راه اندازی می‌شود، می‌تواند نقش به سزایی در رونق صنعت توریسم درمانی کشور داشته باشد. این پزشک متخصص گفت: از آنجایی که پزشکان ایرانی از تجربه و تخصص زیادی برخوردارند و در دنیا شناخته شده‌اند، اگر این دستگاه درالبرز راه اندازی شود شاهد حضور بیماران زیادی از کشورهای همسایه در استان خواهیم بود. وی گفت: بدون شک حضور این بیماران باعث ارز آوری و درنهایت رونق اقتصادی استان در شرایط فعلی می شود .
تحریم ها را کنار زدیم
بیاشاد اظهار کرد: علی رغم وجود تحریم ها تلاش زیادی برای وارد کردن این دستگاه به استان صورت گرفته به همین دلیل انتظار می رود مسئولان در فرایند صدور مجوز راه اندازی این دستگاه همکاری بیشتری داشته باشند. وی با اشاره به نقش این دستگاه در تشخیص بیماری سرطان ادامه داد: این دستگاه نقش به سزایی در تشخیص سرطان در مراحل اولیه شکل گیری دارد. سرمایه گذار دستگاه پت اسکن در منطقه آزاد اقتصادی پیام توضیح داد: بدون شک اگر برای تشخیص بیماری برخی هنرمندان از جمله عباس کیارستمی از دستگاه پت استفاده می شد، ضایعه به وجودآمده اتفاق نمی‌افتاد.
بیاشاد اظهار کرد: در روش های معمول تشخیص سرطان ازبخشی از توده نمونه برداری می شود که این کار گاه باعث گسترش توده در بدن بیمار می‌شود. وی گفت: در روش پت اسکن با تزریق یک آمپول تومور خوش خیم و بدخیم سرطانی تشخیص داده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: دستگاه پت سیتی مشخص می‌کند که وضعیت سرطان در بدن بیمار چگونه است وآیا بیماربه عمل جراحی نیاز دارد یا نه.
این متخصص پرتوشناسی تاکید می‌کند: درحال حاضر در کشورهای توسعه یافته انجام عمل جراحی برروی بدن بیمار سرطانی بدون انجام پت سیتی غیر قانونی بوده و با پزشک متخلف برخورد می‌شود ولی درکشور ما به دلیل تعداد کم این دستگاه ها هنوز این اتفاق نیفتاده است.
امید به همکاری وزارت بهداشت در راه اندازی دستگاه پت درالبرز
وی افزود: امید است با همکاری وزارت بهداشت امسال شاهد راه اندازی این دستگاه دراستان البرز باشیم.
پیگیری‌ها برای راه اندازی مرکز اسکن فرودگاه پیام درحال انجام است
حمید درفشی، رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص راه اندازی دستگاه پت در فرودگاه پیام به ایسنا گفت: پیگیری های لازم برای راه اندازی مرکز اسکن فرودگاه پیام که یک مرکز مخصوص بیماران سرطانی است درحال انجام است. وی ادامه داد: این مرکز مربوط به بیماران سرطانی است و کارهای مربوط به آنها که اعم از اسکن بیماران است را انجام می‌دهد. وی اضافه کرد: این مرکز توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده و حدود 30 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. درفشی با توجه به شرایط و حساسیت‌های این بخش توضیح داد: مرکز اسکن فرودگاه پیام یک مرکز درمانی بسیار جدید است که راه اندازی آن بخش عمده‌ای از نیازهای عمده‌ بیماران سرطانی را مرتفع می‌کند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود