25 مرداد 1395
شماره خبر: 168355

رونق نسبی بازار مسکن در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

رونق نسبی بازار مسکن در البرز


تحلیل های ارائه شده از سوی کارشناسان بخش مسکن در استان البرز از این حکایت دارد که بازار مسکن این استان با رونق نسبی در بخش خرید و فروش مواجه شده است.
از ابتدای سال جاری نیز کارشناسان اقتصادی در استان البرز پیش بینی می کردند که سال 95 سال رونق بخش مسکن به عنوان یکی از مولفه های مهم رونق اقتصادی در این استان خواهد بود. بررسی های به عمل آمده در استان البرز در 5 ماه گذشته نشان داده که بازار خرید و فروش مسکن در این استان تا حدودی رشد داشته است. بر اساس آمارها وضعیت خرید و فروش در پنج ماه سال جاری بهتر شده، هرچند هنوز تعداد فروشندگان مسکن بیشتر از خریداران است. اقدام دولت در ارائه وام های 60 و 80 میلیون تومانی به خریداران مسکن در شهرهای بزرگ، می تواند بازار مسکن را بهبود بخشد. حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور در خصوص آخرین معاملات بازار مسکن در مردادماه سال جاری، گفت: آمارهای کشوری حاکی از آن است که 37 هزار و 35 قرارداد خرید و فروش و 46 هزار و 267 قرارداد اجاره به ثبت رسیده است. وی با بیان اینکه وضعیت معاملات نشان می دهد که بازار مسکن در دوران پیش رونق قرار دارد، افزود: رشد آمار معاملات نشانگر فاز اول خروج از رکود است، اما هنوز تعداد معاملات به اندازه ای نیست که بگوییم به طور کامل از رکود خارج شده ایم، اما پیش بینی افزایش حجم معاملات را داریم. رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک بااشاره به اینکه پیش بینی افزایش قیمت تاپایان سال را هم نداریم، اظهار داشت: نقدینگی در بازار مسکن در حدی نیست که منجر به رشد قیمت ها شود، بنابراین خریداران با اطمینان خاطر نسبت به خرید مسکن اقدام کنند. عقبائی با اعلام اینکه در سه ماه پایانی سال 95 وضعیت معاملات بازار مسکن بهتر می شود، گفت: امیدواریم که بازار مسکن در سال 96 وضعیت بهتری پیدا کند و با توجه به افزایش حجم معاملات، پیش بینی وضعیت بهتری را در سال آینده داریم. وی افزود: البته اینکه به دوران رونق باز می گردیم یا نه، بستگی به سیاست های دولت، تزریق نقدینگی و سیاست های پولی وبانکی دارد. در نیمه دوم امسال حجم معاملات به طور قطع نسبت به نیمه اول رشد بیشتری خواهد داشت. رئیس اتحادیه املاک کرج نیز در این زمینه گفت: بازار مسکن دراین شهرستان نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است اما نمی توانیم بگوئیم که به طور کامل از رکود خارج شده اما پیش بینی ها رونق بیشتر این بازار در ماه های آینده است. محمد قمی افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال وضعیت بازارمسکن بهبود یابد تا چرخه اقتصاد مسکن نیز رونق گیرد.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری 29هزارو 407 مورد اجاره ثبت درسامانه اتحادیه املاک شده که این رقم درسال گذشته 45 هزار و 833مورد بوده است. وی افزود: همچنین دراین مدت نیز 50 هزارو 322مورد مبایعه نامه به ثبت رسیده که این رقم درسال گذشته 30 هزار و 682 مورد بوده است که حدود 40 درصد افزایش داشته است. یکی از مشاوران املاک در استان البرز براین عقیده است که بازار خرید وفروش درحال حاضر با توجه به ظرفیت های موجود بهتر نیز می تواند باشد. بشیرمنصوریار گفت: خریداران به نوعی بر این باورهستند که شاید با وجود تصویب وام مسکن درسال جاری به نوعی التهاب قیمت مسکن ازبین برود. وی گفت: اما باید گفت که وضعیت بازار مسکن در استان البرز با تغییراتی مواجه بوده و امیدواریم درآینده نزدیک شاهد بازار پررونق خرید وفروش مسکن باشیم. وی درخصوص وضعیت اجاره و رهن نیز خاطرنشان کرد: وضعیت رهن و اجاره بویژه درحال حاضر که فصل نقل وانتقالات است، از وضعیت خوبی برخوردار است. منصوریار افزود: مشاوران املاک درتلاش هستند با توافق بین موجر و مستاجر هیچ مبلغی در سررسید موعد افزایش نیابد و اگر هم افزایش یافت بین 10 الی 15 درصد بیشتر نباشد. محمد سفیدگری ازدیگر مشاوران املاک درمنطقه رجایی شهرکرج افزود: وضعیت خرید وفروش مسکن دراین منطقه دروضعیت رکود قراردارد. وی گفت : به رغم ثابت بودن قیمت مسکن ازسال گذشته بازهم استقبال خرید کم است و فروشندگان حتی به مبلغ زیرقیمت بازار قانع شده اند. سفیدگری درخصوص اختصاص وام مسکن به خریداران افزود: متاسفانه بازار وام مسکن نیز برای خریداران جذاب نیست وبازپرداخت مدت دار و با بهره بالا مقرون به صرفه نیست . وی گفت : با توجه به اینکه ماه های تیر ومرداد ماه فصل نقل وانتقالات رهن واجاره است امسال مقداری این وضعیت رو به نابسامانی رفته است . وی افزود: یکی ازدلایل مهم آن کاهش نرخ سودبانکی است که مالکان دیگر حاضر به ارائه رهن کامل ملک خود نیستند وازطرفی مستاجرنیزتوان پرداخت اجاره های بالا را ندارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود