10 بهمن 1395
شماره خبر: 173833

خطر آوار تقاطع فرسوده سرحدآباد فردیس را تهدید می کند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

خطر آوار تقاطع فرسوده سرحدآباد فردیس را تهدید می کند


تقاطع غیرهمسطح و پر رفت و آمد سرحدآباد فردیس این روزها به قدری دچار فرسودگی شده که هرآن ممکن است کل یا بخشی از آن فرو ریزد و به فاجعه ای غیرقابل جبران بینجامد.
قرائن و شواهد حکایت از آن دارد که عمر مفید این پل به پایان رسیده و اگر مسئولان دستگاه های ذیربط در اسرع وقت چاره ای برای آن نیندیشند، به احتمال شاهد اتفاق های ناگوار و چه بسا جبران ناپذیری خواهیم بود. پل سرحدآباد که به نام شهید کلانتری نامگذاری شده، 20 سال پیش بر روی خط آهن تهران- کرج - تبریز ساخته و به بهره برداری رسید، اما به گفته کارشناسان استفاده از مصالح غیراستاندارد و بی کیفیت، رعایت نکردن اصول فنی و عدم نگهداری مناسب، تاریخ انقضای این پیش از آنچه تصور می شد به سر رسیده است. این درحالی است که نامه نگاری و پیگیریهای مستمر ساکنان محدوده سرحدآباد فردیس و اطلاع رسانی مداوم آنان به مسئولان ارشد استان البرز و شهرستان فردیس و حتی آگاه سازی برخی مدیران و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.
مبادا پل سرحدآباد به سرنوشت ساختمان پلاسکو دچار شود
اکنون واقعیت این است که همه مسئولان و دست اندرکاران استان البرز و فردیس و وزارت راه و شهرسازی از شرایط به شدت نامناسب این پل با خبر هستند و با وجود اینکه از نزدیک آن را مورد بازدید قرار داده یا دستکم عکس های واضحی از روند رو به نابودی این پل را مشاهده کرده اند، آیا بازهم می توانند بی تفاوت باشند؟ یکی ازساکنان سرحدآباد که به گفته خودش از زمانی که هیچ ساختمانی در فردیس و حتی جاده ملارد ساخته نشده بود در این منطقه زندگی می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: این پل از همان ابتدای ساخت دچار مشکل بود. تورج خاکی فیروز تاکید کرد: در جریان ساخت پل سرحدآباد بسیاری از کارشناسان هشدار می دادند که این پل با مصالح نامرغوب و میلگرد با قطر پایین و بتن بی کیفیت ساخته شده است و رعایت نکردن اصول فنی، به زودی آنان را دچار مشکل خواهد شد که اینگونه هم شد. وی با یادآوری اینکه این پل توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده است، یادآور شد: پیمانکار این وزارتخانه به هیچ وجه به هشدارها و تذکرها و حتی اعتراض ها، توجهی نکرد و رفتار او همچون بساز و بفروش ها بود، تا جایی که شاهد بودم بتن ریزی برخی پایه های این پل با استفاده از چراغ قوه در شب تاریک صورت می گرفت. وی گفت: این پل در همان چند سال اول به علت نفوذ آب در بتن و یخ زدگی در فصل سرما دچار ترک ها، پوکیدگی و فرسودگی در قسمت های مختلف از جمله در برخی پایه و ستون ها شد، به نحوی که اکنون هنگام عبور از روی پل، لرزش آن احساس می شود. خاکی فیروز افزود: به رغم همه این نقص ها، این پل در نهایت به شهرداری کرج تحویل شد، اما تاسف بار این است که در سالها و بخصوص ماههای اخیر هیچ یک از مسئولان به اعتراض و نارضایتی ساکنان سرحدآباد که با تهیه و امضای تومار، نامه نگاری و حتی به صورت حضوری خواستار رسیدگی و رفع این مشکل شده اند، توجهی نمی کنند. وی تاکید کرد: اکثر قریب به اتفاق مسوولان و کارشناسانی که پل سرحدآباد را از نزدیک مورد بازدید و بررسی قرار داده اند، معتقدند نقایص و استهلاک سازه های این پل در حدی است که قابل ترمیم و بازسازی نیست و باید بطور کامل تخریب شده و از نو ساخته شود. وی با اشاره به اینکه مشاوران شرکت پیمانکاری رهاب نیز پس از بررسی، بر از نوسازی این پل صحه گذاشته اند، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته برخی مسئولان از جمله عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و دکتر میر ابراهیم صدیق عضو شورای شهر کرج نیز پس از بازدید از خرابی های این پل، برای رفع این مشکل قول مساعد دادند . خاکی فیروز گفت: اکنون پرونده قطوری از عریضه ها و نامه ها تشکیل شده است و با وجود اینکه این پل توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده است اما شهردار کرج در نامه ای برای رسیدگی به وضع اسفناک این پل اعلام آمادگی کرده است و حتی شنیده شده که یکی از مسئولان ساخت و نگهداری پل های غیرهمسطح در شهرداری کرج، از اختصاص اعتبار به این پل در بودجه سال آینده خبر داده است، هرچند مشخص نیست که این امر محقق خواهد شد یا نه. وی تاکید کرد: با توجه به حساسیت ها و خطرات ناشی از این پل در حال تخریب، نامه نگاری و عکس های بسیاری برای بیشتر مسئولان از جمله معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز، فرماندار فردیس، شورا و شهرداری کرج، وزارت راه و شهرسازی و ... ارسال شده است، بنابراین اگر حادثه ای رخ دهد و خدای ناکرده این پل فرو بریزد، هیچیک از مسوولان نمی توانند ادعا کنند که از این مشکل بی اطلاع بوده اند. اکنون عکس ها و مستندات فراوانی از خطر فرو ریختن پل سرحدآباد فردیس به عنوان یک واقعیت در دست هست که احتمال وقوع حادثه ای را برای همگان، بخصوص مسئولان ذیربط ملموس و آشکار ساخته است. اکنون تصور این نکته که اگر زمان ریزش چندین خودرو روی آن باشند چه حادثه ای رخ خواهد داد، باید آن را به قضاوت کارشناسان گذاشت . از طرفی پل سرحدآباد به عنوان مسیر اتصال شمال به جنوب و محل عبور حجم زیادی از خودروهای سبک و سنگین است که برروی خط راه آهن تهران – تبریز ساخته شده و این خط آهن مرز جغرافیایی بین شهرستانهای کرج و فردیس به شمار می رود، به عبارت دیگر نیمی از این پل در کرج و نیم دیگر در فردیس واقع است. البته طرح ملی ریل گذاری برای افزایش دو خط راه آهن به چهار خط نیز در محدوده سرحدآباد در دست اجرا است که مشکلات فراوانی را برای ساکنان واحدهای مسکونی واقع در حاشیه دو طرف این خط آهن ایجاد کرده است و موجب اعتراض آنان شده است.
با این ریل گذاری و چهار خطه شدن این مسیر، حریم و فاصله قانونی واحدهای مسکونی نسبت به خط آهن که باید 17 متر باشد از بین رفته و این امر علاوه بر ایجاد مزاحمت، زمینه بروز خطرهای احتمالی برای خانواده های ساکن در حاشیه خط آهن را افزایش داده است. سرپرست فرمانداری فردیس در این خصوص گفت: پل سرحدآباد در واقع در حوزه استحفاظی شهرستان کرج قرار دارد لیکن به دلیل مجاورت این پل به فردیس و رفت و آمد مردم منطقه به عنوان یک وظیفه آن را پیگیری می کنیم . حمید احدی افزود: طی مذاکره با دکتر محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج، فردیس و آسارا در مجلس شورای اسلامی ، وی قول پیگیری برای بازسازی این پل داده اند. شهردار منطقه 10 کرج نیز گفت: چندین مکاتبه با معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج صورت گرفته برنامه ای برای تخریب بازسازی این پل دارند. عباس کمالی روستا افزود: مسئولیت رسیدگی به پل سرحدآباد بر عهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج است که پیگیرآن هستند تا خرابی پل را برطرف کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود