5 اردیبهشت 1396
شماره خبر: 177236

البرز در مسیر انتخابات

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

البرز در مسیر انتخابات


جنب و جوش انتخاباتی در استان البرز با شکل گیری ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به نقل عطف خود رسیده و البرز رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است.
بر اساس ماده 66 فصل پنجم قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به طور رسمی از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا 24 ساعت قبل از شروع اخذ رای خاتمه می پذیرد. در ماده 68 این قانون نیز انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد ممنوع است. در استان البرز و به ویژه کرج مرکز این استان نیز تبلیغات انتخاباتی با شکل گیری ستادهای انتخاباتی آغاز شده اما هواداران برخی از نامزدها با انتخاب راه تخریب، توهین و افترا، سعی در سرکوبی رقیب دارند و به جای معرفی برنامه های نامزد انتخاباتی مورد حمایت خود به نقاط ضعف رقبا می پردازند. مسئولان ستادهای انتخاباتی دکتر حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی در استان البرز نیز تا کنون معرفی شده اند و مابقی نیز تا چند روز آینده معرفی خواهند شد. در فضای مجازی و گروه های تلگرامی استان نیز فعالیت های گسترده ای شکل گرفته و حامیان نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان با بحث و بررسی در خصوص سوابق و اقدامات فرد مورد نظر خود اقدامات تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند. هیات های اجرایی انتخابات ریاست جهموری در فرمانداری های 6 شهرستان البرز در موعد مقرر تشکیل شده و بر روند تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در نقاط مختلف استان نظارت داشته و تخلفات را گزارش می کنند. در این میان بازار رسانه های البرز نیز داغ شده و تمامی اخبار رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است، برخی از فعالان این عرصه انتخابات را شب عید رسانه ها می دانند و درصدد رسیدن به اهداف مالی هستند. از سوی دیگر دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با بیان اینکه اجازه تخریب انتخابات و کاندیداها در فضای مجازی را نمی‌دهیم، گفت:‌ دستگاه قضایی با رصد فعالیت‌ها و اشراف کامل به موضوعات مربوط به انتخابات، اجازه تخریب انتخابات و کاندیداها در فضای مجازی را نمی‌دهد. حاجی‌رضا شاکرمی می افزاید: برگزاری انتخاباتی باشکوه، مشارکتی، حداکثری و قانونمند نیازمند این است که همه دستگاه‌ها و نهادها، هیأ‌ت‌های نظارتی و اجرایی و گروه‌های مردمی و فعالان سیاسی و کاندیداها و هواداران آنها تعامل و همراهی مطلوبی داشته باشند. وی ادامه می دهد: یک شعبه ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در استان البرز راه‌اندازی شده که با به‌کارگیری قضات مجرب، در کمترین زمان به این پرونده‌ها با دقت بسیار رسیدگی خواهد شد، همچنین بخشی در دادستانی استان البرز با هدف رصد لحظه به لحظه فعالیت‌ها در فضای مجازی راه‌اندازی شده و به طور قطع اجازه تخریب فضای انتخابات، ایجاد تنش در استان و تخریب هیچ کاندیدایی را نخواهیم داد.
برخی کاندیداهای تایید نشده تبلیغات گسترده ای دارند
با نگاهی اجمالی به فعالیت برخی کانال های تلگرامی و فعالیت گروه های خاص می توان دریافت تعداد معدودی از کاندیداهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنها احراز نشده، دست از تبلیغات خود برنداشته و درصدد تحقق اهدافی مجهول هستند و برخلاف خروج از دور رقابت ها همچنان اعضای خود را افزایش می دهند. رییس ستاد انتخابات استان البرز نیز با بیان اینکه برگزاری انتخابات در استان البرز طی 11 مرحله آسیب شناسی شده، گفت: کمیته های ستاد انتخابات استان البرز از مدت ها پیش تشکیل شده و تاکنون 18 جلسه در این زمینه برگزار شده است. فتح الله حقیقی خاطرنشان کرد:‌ در جلساتی با اعضای ستاد و با برنامه ریزی های صورت گرفته درصدد برگزاری انتخاباتی سالم، امن و با شکوه هستیم و در چهارچوب قانون از هیچ اقدامی برای نیل به اهداف فروگذار نخواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه فعالیت های تبلیغاتی مدیران، مسئولان و کاندیداها رصد می شود، اضافه کرد:‌ با هر گونه اقدامی بر خلاف قانون برخورد می شود چراکه چهارچوب قانون در خصوص انتخابات مشخص و شفاف است. معاون استاندار البرز تاکید کرد: تخلف از احدی پذیرفتنی نیست به این دلیل که ما امانت دار مردم بوده و باید از آرا آنها محافظت کنیم و در این راه هیچ گونه ملاحظه سیاسی در خصوص افراد صورت نمی گیرد. حقیقی با تاکید بر اینکه مردم هوشیار و آگاه هستند و نمی توان از آنها سوء استفاده کرد می افزاید: میزان هزینه و نحوه تبلیغات کاندیداها بیانگر اهداف آنها بوده و مردم بصیر هرگز توجهی به این حواشی ندارند و این اقدامات تاثیری در تصمیم سرنوشت ساز آنها نخواهد داشت. وی با بیان اینکه هر گونه تبلیغات در موعد سکوت تبلیغاتی باید امحا شود خاطرنشان می کند: این کمیته متشکل از نمایندگان نیروی انتظامی، فرمانداران و شهرداری است و در موعد مقرر نسبت به امحا تبلیغات در نقاط مختلف اقدام می کند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود