19 شهریور 1397
شماره خبر: 201505

چاله هایی که خرج روی دست فردیسی ها گذاشته است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

چاله هایی که خرج روی دست فردیسی ها گذاشته است


فردیس به عنوان منطقه ای پرجمعیت حدود یکسالی از استقلال مدیریت شهری آن می گذرد، شهری که محرومیت های زیادی مانند خرابی گسترده آسفالت معابر می توان در آن دید.
کاستی های زیر ساختی فردیس تنها به محدودیت امکانات فرهنگی ، بهداشتی ، آموزشی ، خدماتی و سیمای بصری ختم نمی شود بلکه کافی است که با خودرو در خیابان های پرازدحام آن حرکت کرد و درمیان چاله ها و دست اندازها بالا و پائین شد تا آن وقت به عمق گلایه های شهروندان پی برد. ساکنان این منطقه مدت زیادی است که از سختی رفت وآمد در معابر پرچاله شهر در رنجش هستند، چاله هایی که با استقلال شهری فردیس ، امید ترمیم و بهسازی آنها می رفت. اکنون که فردیس 500 هزارنفری در قاموس یک شهر دیده شده لیکن از بسیاری جهات امکانات و زیر ساخت هایش به یک روستای طرح هادی ندیده شباهت دارد. شهروندان فردیس ماه ها نامه نگاری و تومار امضاء کردند تا این منطقه در قامت یک شهر خودنمایی کند لیکن با گذشت یکسال از شروع به کار مدیریت مستقل شهری، آنطور که شایسته و بایسته است ، طرح های عمرانی مانند بهسازی خیابان ها در این شهر جلوه گر نیست. این روزها رانندگان به ستوه آمده از خرابی آسفالت شهر این در و آن در می زنند تا شاید مدیریت شهری فردیس برای امحای این همه چاله خیابانی دست به کار شود لیکن شورا و شهرداری هم با ارائه دلایلی اجرای پروژه ها را به فردا و فرداهای دیگر موکول می کنند. آنطور که شهروندان فردیسی می گویند: خرابی و چاله های معابر اصلی و فرعی شهر برای رانندگان خودروها پرهزینه است و با چند بار حرکت در این معابر پرچاله می بایست راهی تعمیرگاه های جلوبندی خودرو شد. خرابی آسفالت تنها برای خودروها هزینه بر نیست بلکه معلولان و جانبازان ویلچری هم از این وضعیت در رنج و دشواری هستند. به گفته شهروندان، اگرچه شهرداری ، عملیات جدول گذاری برخی معابر را چند ماه پیش به اتمام رسانده اما هنوز کار این دستگاه اجرایی تکمیل نشده و مردم در معابر خاکی و چاله دار به سختی رفت وآمد می کنند. یک راننده تاکسی می گوید: تعداد چاله ها آنقدر زیاد است که نیازی به سرعت گیر نبوده و رانندگان برای فرار از آنها دائم به چپ و راست می پیچانند لیکن این فرار ناخواسته بدون تصادف تمام نمی شود. طبق گفته شهروندان ، تردد در معابری مانند خیابان 13 شرقی، جاده خوشنام، جاده شهریار و ملارد، بلوار شهدای اقتدار، گلستان 12، شهرک وحدت و ده ها معبر اصلی و فرعی دیگر آسان نیست . در این وضعیت نابسامان معابر شهری ، حفاری های متعدد دستگاه های خدمات رسان مانند آبفا، مخابرات و گازشهری بدون ترمیم مناسب دل شهر را می شکافند و بدون ترمیم مناسب رها می شوند. فردیسی ها می گویند که هرچند هدف تمام دستگاه های اجرایی خدمت رسانی به مردم است اما اگر این خدمات همسو و تکمیل شود مردم طعم خوش خدمت را بهتر خواهند چشید.
از دیگر سو رانندگان هزینه های تعمیر جلوبندی خودروها را سرسام آور می دانند و از مدیریت شهری تقاضای بررسی سریع دارند. شهردار فردیس با تائید مشکل خرابی آسفالت معابرمی گوید: تیم های لکه گیری و آسفالت را روانه شهر کرده ایم اما میراث خرابی گذشته آنقدر زیاد است که با بودجه قطره چکانی امروز حل و فصل نمی شود. منوچهر غفاری می افزاید: اجرای پروژه های عمرانی مانند حفاری ها هم مزید برعلت شده و کار شهرداری را سخت کرده است. شهردار فردیس گفت: امروز گرانی قیمت قیر یکی دیگر از مشکلات مدیریت شهری است، با این حال طرح و برنامه های اجرایی فراوانی برای جدول گذاری، لکه گیری، ترمیم و روکش آسفالت معابر و خیابانهای این شهر داریم که بی وقفه به انجام آنها اقدام خواهیم کرد. منوچهر غفاری تاکید کرد: اگر تاکنون تاخیری در بهسازی معابر به وجود آمده ، یکی از علت های آن، این است که ناگزیر شدیم بیش از نیمی از قراردادهای منعقده را تجدید کنیم، چرا که قیمت قیر به طور مستمر تغییر می کند. وی گفت: با اینکه یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار برای خرید قیر در سال جاری برای شهر فردیس پیش بینی شده بود به علت نوسان قیمت این اعتبار به یک میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش یافت. غفاری بیان داشت: نوسان قیمت قیر باعث شد تا چند بار قراردادها با پیمانکاران تغییر یا فسخ شود. وی علت برخی نارضایتی ها را مربوط به قبل از استقلال شورا و شهرداری فردیس دانست و بیان داشت: مدیریت شهری کنونی فردیس میراث دار مشکلات گذشته این منطقه شده است. شهردار فردیس اظهار کرد که این شهر که تا سال 96 بخشی از کلانشهر کرج محسوب می شد کارهای عمرانی مناسب در آن انجام نشده است. وی گفت: شهرداری فردیس تا پایان سال گذشته با انجام 2 پروژه آسفالت، توانست چند خیابان را روکش آسفالت کند که خیابان قریشی، بلوارسیلو، بخشی از جاده شهریار، جاده ملارد، بلوار شهرک ناز ، سرو ناز ، 2 خیابان در شهرک راه آهن، خیابان انتهای شهرک ارم از جمله فعالیت های شاخص شهرداری در زمینه آسفالت بوده است. وی ، چاله های سطح شهر فردیس را ناشی از فرسودگی معابر و بخشی نیز به برف سنگین سال قبل مربوط دانست . شهردار فردیس گفت: بخشی از آسفالت شهر به اصطلاح «پوست ماری» یا ترک خورده شده که یخ بندان از عوامل آن است . وی تاکید کرد که اکنون در مجموع 3 میلیارد تومان قرارداد آسفالت با پیمانکاران منعقد کرده ایم و در تلاش هستیم تا بخشی از خرابی آسفالت شهر ترمیم شود. غفاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان آسفالت خریداری شده که درحال پخش آن هستیم. وی گفت: برخی خیابان های شهر جدول گذاری شده که آسفالت آنها در اولویت است. شهردار فردیس از خیابان های 13 شرقی، فلکه سوم جاده ملارد، خیام و گلستان 12 به عنوان معابری نام برد که به زودی آسفالت می شود. شهر فردیس از مرداد ماه سال 96 پس از انتخابات شوراها ، مستقل شد که پیش از آن توسط شهرداری های مناطق 3 و 10 کرج خدمات شهری دریافت می کرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود