31 خرداد 1398
شماره خبر: 215884

نارضایتی ها از عکس های کارت ملی در البزر ادامه دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نارضایتی ها از عکس های کارت ملی در البزر ادامه دارد


عکس هایی که در دفاتر پیشخوان دولت و مدارس توسط برخی عکاسان گرفته می شود موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده که توجه به کیفیت تصاویر و رضایت افراد باید در رأس امور قرار گیرد.
عکاسی نوعی رابطه عاطفی هنرمندانه میان سوژه و عکاس است و با استفاده از ابزارهای به روز و تخصصی، تصویری خاص از موقعیتی خاص ثبت می شود و در واقع عکاس امکان ثبت لحظه ای را دارد که سوژه جهت بازیابی احساسات خود به آن‌ عکس رجوع می کند. داشتن تصاویر متفاوت از مناسبت های مختلف فرزندان برای والدین جذاب و شیرین است. عکس های دسته جمعی از دوران تحصیل، یادآور خاطرات دلپذیر دانش آموزان بوده اما عکس پرسنلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این عکس بر روی تمام مدارک شخصی در مراحل مختلف زندگی درج می شود. پیش از این، عکس های پرسنلی مخصوص مدارک، کارت ملی، شناسنامه و گواهی نامه رانندگی افراد در آتلیه ها و مراکز تخصصی عکاسی انجام می شد و انتخاب آتلیه بر عهده خود شخص بود اما با ظهور کارت های هوشمند، این ‌پدیده آرام آرام از جامعه رخت بربست و تصاویر به صورت زنده در دفاتر پیشخوان، اداره پست و پلیس + ۱۰ ثبت و در مدارک درج می شوند که این امر نارضایتی مردم و اتحادیه عکاسان البرز را به دنبال دارد. بنا بر قوانین اتحادیه عکاسان و تصویربردارن، واحدهای عکاسی سطح استان البرز درجه بندی شده و قیمت عکس با کیفیت آن ارتباط مستقیم دارد اما عکس های درج شده بر روی کارت های هوشمند ملی و عکس های پرسنلی که این روزها توسط عکاسان اداره کل آموزش و پرورش استان در مدارس ثبت می شود، گلایه عده زیادی از همشهریان را به دنبال دارد.
ورود ادارات دولتی به حرفه عکاسی قابل قبول نیست
سعید امیدوار، رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران کرج در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در البرز، ضمن گلایه از ورود ادارات دولتی به حرفه عکاسان گفت: مراکزی مانند پلیس + 10 و اداراتی مانند آموزش و پرورش و اداره پست و دفاتر پیشخوان دولت، با انجام فعالیت هایی در زمینه ثبت عکس از همشهریان، موجبات نارضایتی این اتحادیه و تعداد زیادی از شهروندان را فراهم کرده اند. رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران کرج بیان کرد: پیشرفت تکنولوژی چنان شتابی به خود گرفته و پدیده های جدیدی در حال ظهورهستند که هریک به شدت بر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی زندگی انسان ها تأثیر می گذارند. وی در بخش دیگری از سخنان خود گلایه خویش از اداره پست و دفاتر پیشخوان دولت بابت عکاسی کارت های ملی را اعلام کرد و توضیح داد: کیفیت پایین عکس های کارت ملی همشهریان موجب گلایه های فراوان آن ها شده است در حالی که اگر از عکاسان مورد تأئید این اتحادیه به همراه تجهیزات حرفه ای و رتوش مناسب استفاده شود، برازنده تر است. این در حالی است که بسیاری از همشهریان نیز از نحوه عکاسی و کیفیت تصاویر کارت هوشمند ملی خود ناراضی بوده و اذعان می کنند عکس درج شده بر روی مهمترین کارت شناسایی شباهت کمی با چهره واقعی آن ها دارد و برخی معتقدند صورت عادی خودشان بهتر از عکس روی مدرک شناسایی آن هاست که هر جا باید آن را به عنوان کارت شناسایی معتبر ارائه دهند. محمد علی رفیع پور، مدیر کل ثبت احوال استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: تمام مراکز ثبت نام کارت های هوشمند ملی در سطح استان دارای امکانات و تجهیزات حرفه ای عکاسی منطبق با استانداردهای بین المللی هستند و کاربران عکاس نیز آموزش های لازم را در حوزه کاری مرتبط فراگرفته اند.
افرادی که در ادارات عکاسی می کنند تخصص لازم را ندارند
مدیر کل ثبت احوال استان البرز ادامه داد: با توجه به زنده بودن عکس های اخذ شده و عدم امکان ویرایش عکس به جهت حفظ امنیت و شناسایی دقیق چهره ‌متقاضی، در مقایسه با عکس های پرسنلی در عکاسی ها تا حدودی از زیبایی تصویر ثبت شده بر روی این کارت ها کاسته می شود همچنین چاپ عکس روی کاغذهای مخصوص در لابراتوار بر کیفیت آن‌ می افزاید.

مشاهدات و گزارش های مردمی حاکی از آن است که نیروهایی که به عنوان عکاس کارت ملی هوشمند در برخی از این مراکز به کار گرفته شده اند از تخصص کافی برخوردار نیستند.

ناگفته نماند اگر بهترین ‌تجهیزات هم به دست افراد غیرمتخصص داده شود نمی تواند رضایت بخش باشد، ضمن اینکه با مشاهده اولیه اتاقک‌ ثبت عکس در این دفاتر توسط عکاسان حرفه ای عدم رعایت فاصله، تنظیم‌ نور، سرعت، دیاف و عدم‌ تنظیم ارتفاع سه پایه همه و همه نشان دهنده این ‌موضوع است که کاربر از تخصص لازم برخوردار نیست. بارها این موضوع توسط افراد متخصصی که جهت ثبت عکس به این مراکز مراجعه کرده اند مشاهده و گوشزد شده است و در نهایت جواب این بوده که «ما کارمند دفتری هستیم اما به ‌ما گفته اند اینجا عکاسی کنیم». با مشاهده مدارکی مانند گواهینامه رانندگی و کارت های رسانه ای به این نکته می رسیم که با وجود اینکه عکس مورد نیاز این نوع کارت ها در عکاسی ها گرفته می شود می توان تصاویر زیباتر، با کیفیت تر و با رتوش مناسب را بر روی کارت های شناسایی درج کرد اما این امر مستلزم زمان و هزینه از سوی متقاضی است که این موارد نسبت به کیفیت و نوع ویرایش عکس، در جایگاه دوم قرار دارند؛ ناگفته نماند ثبت احوال نیز در ازای ارائه خدمات کارت ملی هوشمند مبالغ مشخصی را از متقاضی دریافت می کند. رئیس اتحادیه عکاسان و تصویربرداران کرج اظهار کرد: در مدارس استان البرز نیز ثبت عکس از دانش آموزان با قیمت مناسب توسط برخی افراد صورت می گیرد که عوامل نارضایتی اولیاء و دانش آموزان را به دنبال دارد در صورتی که اگر این امر توسط عکاسان مورد تأئید اتحادیه عکاسان صورت گیرد عکس از کیفیت بالاتری برخوردار است زیرا بر فعالیت آن ها به صورت حرفه ای نظارت می شود.
تفاهم نامه همکاری بین آموزش و پرورش و اتحادیه عکاسان
سالار قاسمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: حدود دو سال است که اداره کل، به ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق تفویض کرده و تأکید شده که حساسیت بیشتری بر کیفیت و قیمت عکس های مدارس صورت گیرد و عکاسانی که به مدارس ورود می کنند باید مجوز عکاسی از اتحادیه عکاسان داشته باشند. مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز ضمن استقبال از انعقاد تفاهم نامه همکاری میان اداره کل آموزش و پرورش و اتحادیه عکاسان اذعان کرد: تلاش می کنیم تا عکس های دانش آموزان با کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر گرفته شود. هیچ اجباری در عکاسی مدارس برای دانش آموزان وجود ندارد و در صورت مشاهده این امر، به واحد ارزیابی عملکرد گزارش داده شده تا به سرعت موضوع ‌پیگیری شود. با وجود عکاسان مجاز حرفه ای در سطح استان که مشخصات آن ها در اتحادیه عکاسان ثبت شده و نظارت بر فعالیت های آنان صورت می گیرد شایسته است با استمداد از این مرکز، دفاتر پیشخوان دولت و مدارس، نیروهای حرفه ای را در اختیار بگیرند و با در نظر گرفتن ‌هزینه ای که برای کارت های هوشمند دریافت می شود، زمان لازم‌ جهت ویرایش عکس ها صرف شده تا موجبات رضایتمندی مردم نیز فراهم شود. با توجه به شدت نارضایتی همشهریان و اولیاء دانش آموزان از تصاویر کارت هوشمند ملی و عکس های پرسنلی دانش آموزان، زمان آن رسیده که کیفیت در رأس امور قرار گیرد و قربانی کمیت نشود تا شاهد عکس های زیبا و کارت های درخور شأن‌ مردم در جامعه باشیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود