10 مهر 1400
شماره خبر: 256994

طرحی امید بخش برای فعالان مشاغل خانگی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مدتی است که با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز، جهاد دانشگاهی استان و شهرداری کرج در حال انجام است تا امیدی برای رونق فعالیت فعالان مشاغل خانگی باشد.
به این ترتیب مرکز ساماندهی مشاغل خانگی برای اولین بار در کرج ایجاد شد تا علاوه بر ایجاد فضای نمایشگاهی و فروشگاهی برای رشته های مختلف مشاغل خانگی برای اولین بار خدماتی چون مشاوره تخصصی رایگان در حوزه مشاغل خانگی، ایجاد کمیته‌های تخصصی برای تجمیع توانمندی‌ها، اتصال فعالان به بازار و همچنین ایجاد کارگزاری‌هایی به عنوان حلقه اتصال فعالان رشته‌های مختلف مشاغل خانگی با کارفرمایان و صنایعی باشد که به برون سپاری فعالیت هایشان می پردازند. به نظر می رسد اجرای درست چنین طرحی می تواند مقدمه ای برای تبدیل شدن مشاغل خانگی به بنگاه های اقتصادی و کمک به اقتصاد جامعه باشد.
گشایش نمایشگاه مشاغل خانگی
ابوالحسن قاسمپور مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در استان البرز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه اولین دور نمایشگاه و فروشگاه مشاغل خانگی در البرز امروز گشایش یافته است، گفت: شکل ساختاری به گونه است که تعدادی غرفه های ثابت به عنوان مرکز پخش و فروش و غرفه هایی نیز به صورت چادری و نمایشگاهی ترتیب داده شده است که به صورت هفتگی و چرخشی به رایگان در اختیار افراد و اعضای مشاغل خانگی قرار می گیرد.قاسمپور ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ها قبل در صدد توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی برآمد و هم مجوزهای لازم صادر شد و هم در مواقع ضروری به افراد با اعطای تسهیلات و وام کمک شد. وی تصریح کرد: تاکنون مشاغل خانگی به صورت منسجم فعالیت نداشته اند و پایگاه خاص و متمرکزی برای تکمیل شبکه روابط آن ها وجود نداشت. سازمان های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی هر کدام به صورت خاصی در طرح ساماندهی مشاغل خانگی دخیل هستند اما با توجه به تفاوت های مدیریتی انسجام پایگاهی منسجم برای فعالان مشاغل خانگی وجود نداشت.قاسمپور با بیان اینکه آنچه در پژوهش ها تشخیص دادیم فراهم کردن مکانی برای فعالیت متمرکز فعالان مشاغل خانگی است، گفت: بنابراین با شهرداری کرج ارتباطاتی برقرار شد و در نهایت سازمان ساماندهی مشاغل شهری مکانی را به عنوان بازارچه در اختیار مشاغل خانگی قرار داد. به این صورت تمام اعضای مشاغل خانگی می توانند به صورت متمرکز با هم ارتباط برقرار کنند و همچنین دستاوردها و محصولات مشاغل خانگی را به بازار عرضه کنند.وی یکی از خدماتی که در مرکز ساماندهی مشاغل خانگی انجام می شود را مشاوره تخصصی مشاغل خانگی دانست که برای اولین بار در کشور انجام می شود. این مشاوره ها شامل راهنمایی روند دریافت تسهیلات، معرفی به بازار یا ارتباط دادن به مراکز آموزشی است. بخشی از مشاوره نیاز به ارتباط با پیشکسوتان مشاغل خانگی است.قاسمپور ایجاد کارگزاری برای ارتباط بین مشاغل خانگی و صنعت و کارفرمایانی که کار را برون سپاری می کنند را یکی از اقدامات خوب این طرح برشمرد که در حال انجام است.وی افزود: مدیریت کلان مرکز پخش و توزیع محصولات مشاغل خانگی در اختیار فعالان مشاغل خانگی است. پیشران ها در هر رشته ای شناسایی شده اند و کمیته هایی در حوزه های مختلف مشاغل خانگی چون کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و... ایجاد شده اند. کمیته ها برای تصمیم گیری های مدیریتی و اجرایی در این شورا حضور دارند. در واقع تجمیع توانمندی ها مهمترین بخش فعالیت هاست که بتواند بنگاه اقتصادی خوبی را ایجاد کند.به گفته قاسمپور اطلاع رسانی برای این طرح به دو صورت انجام شد و با بخش اعظم کسانی که در زمینه مشاغل خانگی فعال بودند بر اساس طرح پژوهشی فاز اول و بر طبق لیست تماس گرفته شد و اطلاع رسانی شد. از طرفی از طریق رسانه های صوتی، تصویری و میدانی تلاش شد تا اطلاع رسانی ها انجام شود. وی تعداد افرادی که در استان البرز در طرح ساماندهی مشاغل خانگی ثبت نام رسمی هستند را بیش از ۲۷۰۰ نفر برشمرد و تصریح کرد: قرار بود در البرز ۲۵۰۰ نفر ساماندهی شوند اما بیش از ۳۶۰۰ نفر شناسایی و ثبت نام شدند و در نهایت با ارزیابی ها تعدادی از افراد از لیست خارج و اکنون بیش از ۲۷۰۰ نفر ثبت نام رسمی داریم.
امیدواری فعالان مشاغل خانگی با اجرای طرح ساماندهی مشاغل خانگی
فاطمه مروارید نژاد یکی از غرفه داران و صنعتگر رشته قلمرنی که حدود ۱۸ سال است در این زمینه فعالیت می کند و به آموزش هنرجویان می‌پردازد، گفت: از طریق ثبت نام مشاغل خانگی وارد این طرح شدم، دوره های آموزشی را گذرانده و در ارتباط با این مجموعه در نمایشگاه شرکت کردم. وی در گفت و گو با ایسنا افزود: بسیار امیدوارکننده است که این اولین اقدام در زمینه توانمند سازی فعالان مشاغل خانگی و ارائه مکانی رایگان برای عرضه محصولاتشان در استان و کشور ایجاد شده است. امیدواریم بتوانیم از طریق همین طرح به کشورهای مختلف نیز صادرات داشته باشم.وی ادامه داد: چند سالیست به دلیل بیماری کرونا نمایشگاه ها تعطیل و فروش تولیدات صنعتگران به مشکل برخورده و بسیاری بیکار شده اند ولی این طرح نقطه امیدواری برای ارتباط بیشتر و فروش بهتر ایجاد کرده است و تولید کننده می تواند بدون واسطه محصولات خود را عرضه کند.
تبلیغات لازمه پیشبرد اهداف طرح
لیلا سلمانی کارشناس حرفه ای طراحی فرش که به عنوان پیشران فعالیت می کند نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: چنین فضاهایی به خصوص در صورتی که تبلیغات خوبی انجام شود بسیار می تواند برای فروش و رونق کار فعالان مشاغل خانگی موثر باشد.وی افزود: در طول نزدیک به یک دهه فعالیتی که انجام داده ام با چنین اقدامی مواجه نشده بودم و احساس می کنم در یکسال اخیر اهمیت ویژه ای به مشاغل خانگی داده می شود تا فعالان را در کنار یکدیگر جمع کنند که این اقدامی بسیار خوب و موثر است.گفتنی است این بازارچه در کرج، حد فاصل ۴۵ متری گلشهر و کلینیک تامین اجتماعی شعبه ۲ کرج (حصارک) ، خیابان برزنت، مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی قرار دارد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود