25 آبان 1400
شماره خبر: 259098

معادله چندوجهی انتزاع فردیس جوابی ندارد!

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



موضوع انتزاع اموال و املاک فردیس از کرج و تعیین حدود مرزی از جمله مهمترین مشکلات شهر فردیس است که هر بارمسئله جدیدی را برای این شهر نوپا طرح می کند و وجوه مجهول این معادله بیشتر می شود. حالا این موضوع سد راه طرح جامع فردیس شده و برنامه‌ریزی آینده این شهر را تهدید می‌کند.
مطالعات مشاوران طرح جامع فردیس نشان می‌دهد که این شهر به دلیل کمبود سرانه‌ها در حوزه‌های مختلف خدماتی، آموزشی، درمانی واشتغال به تهران و کرج وابسته است و شرایط یک شهر مستقل را ندارد. اما مسکن ارزانتر نسبت به کرج و تهران، ویژگی اصلی شهر فردیس برای افزایش مهاجر پذیری بوده به طوریکه بار اصلی جمعیت مهاجر استان را، فردیس به دوش می‌کشد. کمبود سرانه‌های خدماتی در منطقه ۲ به ویژه شهرک ارم بیش از سایر مناطق است.
فردیس جای سوزن انداختن نیست
طبق آمارهای غیر رسمی تعداد جمعیت شهر فردیس حدود ۶۰۰ هزار نفر است که با احتساب جمعیت مشکین دشت، جمعیت شهرستان فردیس به ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد. مطالعات مشاوران هم جمعیتی معادل ۵۵۷ هزار نفر را برای شهر فردیس تخمین می زند. طبق این بررسی‌ها جمعیت شهر فردیس جوان است و ۷۵ درصد ازجمعیت این شهر از طریق مهاجرت به فردیس آمدند. اما در ۵ سال اخیر میزان مهاجرپذیری مناطق به شدت کاهش یافته است.‌ نرخ رشد طبیعی جمعیت در فردیس ۲.۵۳ است و ۴۱ درصد از جمعیت شهر مستاجرند. به گفته مشاوران، فردیس دیگر جای سوزن انداختن نیست و جایی برای بارگذاری جمعیت ندارد.
عوامل محدود کننده توسعه شهر فردیس
به گفته مشاوران طرح جامع فردیس، گسل های اشتهارد و مُشا تا فردیس کشیده شده و این شهر را جزو شهرهای زلزله خیز استان قرار داده است. علاوه بر این فردیس شهری است که حریم ندارد و امکان توسعه شهر جزاندکی در بخش غرب و جنوب غربی نیست و برنامه ریزی ها برای آینده شهر فردیس باید بر اساس توسعه درون زای شهری صورت بگیرد.
ترافیک
بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ جاده ملارد به عنوان مسیر مواصلاتی شهرهای جنوب فردیس به کرج، فردیس را به یک شهر عبوری تبدیل و ترافیک سنگینی را به آن تحمیل کرده است. بنابراین کنارگذر شرقی به عنوان مسیر جایگزین می‌تواند بار ترافیکی را از بافت درونی شهر حذف کند که تملکات و اجرای آن به اعتبار بالایی نیاز دارد. اجرای کمربندی شرقی(جاده کشتارگاه) هم می‌تواند بخشی از ترافیک درون شهر را کاهش دهد. اما ادامه خط ۲ مترو در جاده ملارد باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد که آیا اجرای آن به نفع فردیس هست یا خیر؟
سد تکمیل طرح جامع فردیس
و اما باز هم انتزاع و عدم تعیین تکلیف حدود مرزی؛ موضوعی که فردیس از زمان شهرستان شدن و پس از جداشدن از شورا و شهرداری کرج با آن درگیر است؛ حالا گلوی طرح جامع را هم گرفته و دست و پای مشاوران را برای تکمیل طرح بسته است.به گفته مشاوران، موضوع انتزاع موجب شده مطالعات طرح جامع که تا کنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، متوقف شود.
ضرورت تعیین حدود مرزی فردیس
بهزاد پرویزی، معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری فردیس، در این خصوص گفت: طرح جامع سند راهبردی و چشم انداز ۱۰ساله فردیس و طرح تفصیلی خدمات و فضاهای شهری را به صورت دقیق در مناطق مختلف تعیین می‌کند و همراه با طرح جامع انجام می‌شود. وی با بیان اینکه طرح جامع شهر فردیس برای اولین بار به صورت مستقل تهیه می‌شود، افزود: تهیه طرح جامع فردیس بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تنها موضوع باقیمانده، در محل اختلافات مرزی شهر فردیس و موضوع انتزاع است.پرویزی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف حدود مرزی فردیس، اظهار کرد: اختلافات تقسیمات کشوری و تعیین حریم مرزی بین شهرهای فردیس و مشکین دشت باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شود تا بتوانیم نسبت به تکمیل طرح‌های جامع و تفضیلی فردیس اقدام کنیم. وی افزود: برای فرمانداری فرقی ندارد که مناطق مورد اختلاف به کدام یک از دو شهر فردیس و مشکین دشت الحاق شود، اما عدم تعیین تکلیف حدود مرزی بین دو شهر، مشکلاتی را ایجاد کرده که معوق شدن اولین طرح جامع مستقل فردیس یکی از مهمترین آنهاست.‌ در این راستا از مسؤولان استان درخواست داریم نسبت به تعیین تکلیف حدود مرزی اقدام کنند.
انتزاع فردیس از کرج باید به نتیجه برسد
وحید بهادران معاون شهرسازی شهرداری فردیس نیز پیشرفت ۹۰ درصدی طرح جامع را تایید کرد و گفت: در واقع کلیات طرح جامع انجام و برای طرح تفصیلی ارائه شده است. اما بحث هایی در خصوص جزییات طرح وجود دارد که باید در خصوص آن با راه وشهرسازی به همفکری و توافق برسیم.وی با بیان اینکه تکمیل طرح جامع تا زمان تعیین دقیق حدود مرزی شهر فردیس امکانپذیر نیست، بیان کرد: تا حدود جغرافیایی شهر فردیس به صورت دقیق مشخص نشود، نمی‌توانیم طرح جامع را تکمیل کنیم. چرا که امکان برنامه ریزی برای بخش‌های محل اختلاف با سایر شهرها از جمله شهرک شهید رستمی و لوکوموتیوسازی مپنا وجود ندارد. بهادران یادآور شد: از سوی دیگر موضوع انتزاع اموال فردیس از شهرداری کرج و عدم تعیین تکلیف اموال و املاک فردیس نیزموجب شده نتوانیم برای املاکی که مالکیت آن نامعلوم است، برنامه ریزی کنیم وخدماتی را برای اموالی که به نام شهرداری فردیس نشده در طرح های جامع و تفصیلی شهر فردیس در نظر بگیریم. از مسوولان امر تقاضا داریم دو موضوع انتزاع و تعیین حدود مرزی شهر فردیس را در اسرع وقت به نتیجه برسانند.
سرپوش گذاشتن روی اختلافات مرزی مشکلی را حل نمی‌کند
طی سال‌های گذشته بارها شورا و شهرداری فردیس برای تعیین تکلیف املاک و اموال فردیس پیشقدم شده، اما شهرداری کرج هر بار به بهانه‌ای پای کار نیامده است. تقاضای مکرر مدیران شهری و سایر مسؤولان فردیس در مورد مداخله جدی استانداری و نمایندگان مجلس و الزام شهرداری کرج برای تعیین تکلیف موضوع انتزاع هنوز هم به نتیجه نرسیده است. از سوی دیگر تکلیف حدود مرزی فردیس که از ابتدای شهرستان شدنش بارها دچار تغییر شده و به قولی آب رفته، هنوز مشخص نیست. به ویژه در بخش شهرک شهید رستمی و لوکوموتیوسازی مپنا که مجموعه بزرگ تجاری اکومال را شامل می‌شود، هر بار موضوع متوقف مانده وگویا مسؤولان امر ترجیح می‌دهند روی این اختلافات بین دو شهر فردیس و مشکین دشت سرپوش بگذارند و بار مسؤولیت این الحاق به گردنشان نیافتد! اما دیگر وقت سرپوش گذاشتن روی این اختلافات نیست. حالا بعد از ۴ سال از مستقل شدن فردیس از کرج و گذشت حدود ۱۵ سال از آخرین طرح جامع که توسط شهرداری کرج برای مناطق ۳ و ۱۰ مشخص شده بود، تدوین طرح جامع مستقل فردیس، ضرورتی غیرقابل انکار است که نیاز به کمی همت و جدیت مسؤولان استانداری در هر دو موضوع و شهرداری کرج در موضوع انتزاع دارد.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود