27 فروردین 1401
شماره خبر: 266164

حکایت سفره‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



چند روزی از آغاز سال جدید نگذشته بود که رکوردشکنی قیمت گوجه فرنگی به صدر جدول اخبار رسید و بخش مهمی از مکالمات مردم در باقی مانده دید و بازدیدهای نوروزی را به خود اختصاص داد. در کنار کورس روز به روز قیمت گوجه، شاهد بالا رفتن نامحسوس نرخ محصولات دیگری مثل سیب زمینی، پیاز، بادمجان و ... هم بودیم ولی روند افزایش قیمت هیچ کدام از آنها به اندازه گوجه‌ای که تا دیروز عضو ثابت اغلب وعده‌های غذایی خانواده‌ها بود، دود از کله مردم بلند نکرد.
در ۱۳ – ۱۴ فروردین، در برخی شهرها، قیمت این قرمز دوست داشتنی که از اواخر قرن نوزدهم و در پی سفرهای مکرر خاندان قاجار به اروپا، پایش به ایران باز شده، به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید و کار به جایی رسید که مردم بی خیال خرید کیلویی آن شدند و به سبک و سیاق اروپایی‌ها به فکر خرید دانه‌ای آن افتادند. هر چند طی چند سال گذشته، مردم به تورم روزانه عادت کرده‌اند و با افزایش فضایی و افسارگسیخته قیمت‌ها از مسکن و خودرو گرفته تا خوراک، پوشاک، دارو و ... کنار آمده‌اند ولی باور نمی‌کردند؛ روزی دعا کنند که قیمت گوجه به قبل بازگردد تا شاهد پر کشیدن این میوه یا صیفی محبوب از سفره‌هایشان نباشند!
بی برنامگی در تولید محصولات کشاورزی
علی ضیایی با اشاره به اینکه گرانی اخیر گوجه منطقی نیست اظهار کرد: هر چند وضعیت درآمدی من به گونه‌ای است که در میوه فروشی کمتر به قیمت اجناس توجه می‌کنم و کیفیت برایم مهمتر است ولی از چند برابر شدن قیمت گوجه فرنگی آن هم در کمتر از ۱۰ روز تعجب کردم.این کرجی ساکن مهرشهر اضافه کرد: با بالا رفتن قیمت گوجه و گلایه مردم، مسئولان مربوطه به ناچار توضیحاتی ارایه دادند ولی این توجهیات دردی از ما دوا نمی‌کند. چرا هیچ چیزی در این کشور برنامه ریزی شده پیش نمی‌رود؟ یک سال قیمت سیب زمینی به دلیل کاهش تولید، فضایی بالا می‌رود ‌و سال بعدش به دلیل مازاد تولید، کشاورزان باید التماس کنند که محصولشان را بفروشند.وی ادامه داد: بالا رفتن قیمت دلار هم باعث شده دلال‌ها در زمان برداشت، محصولات کشاورزی را به کمترین قیمت بخرند و به چند برابر قیمت خرید صادر و جیب‌های خود را پرپول کنند.وی تاکید کرد: صادرات بیش از اندازه باعث می‌شود تعادل بین عرضه و تقاضای یک محصول در بازار به هم بخورد که نتیجه آن همین گوجه‌ای کیلویی ۴۰ هزار تومان است.وی ابراز کرد: گرانی افسارگسیخته به گوجه، سیب زمینی و پیاز، این ذهنیت را در مردم تقویت می‌کند که مسئولان از کوچکترین هوش مدیریتی برخوردار نیستند و همین باعث بلندتر شدن دیوار بی اعتمادی آنها نسبت به تصمیم گیرندگان می‌شود.
گوجه کیلویی ۲۰ هزار تومان هم برای ما گران است
شهروند دیگر کرجی هم با بیان اینکه اغلب خانواده‌ها در تامین هزینه‌های زندگی خود مشکل دارند، گفت: همسرم کارگر است و درآمدش با هزار صرفه جویی جوابگوی نیاز خانواده پنج نفری ماست.
زهرا عباسی ادامه داد: من می‌توانم فرزندانم را توجیه کنم که فکر خوردن توت فرنگی، موز، چغاله بادام و ... را از سر بیرون کنند ولی واقعا دردآور است که قیمت یک کیلو گوجه از موز بیشتر شده و با این اوصاف، خانواده‌هایی در سطح ما ناچارند برای درست کردن یک املت ساده هم دو دوتا چهارتا کنند.وی تاکید کرد: البته طی روزهای گذشته قیمت گوجه تقریبا نصف شده ولی جیب ما کفاف خرید گوجه کیلویی ۲۰ هزار تومان را هم به سختی می‌دهد و در این شرایطی که قیمت همه چیز از لبنیات گرفته تا برنج و ... روز به روز بالا می‌رود، سفره ما هر روز کوچکتر و حسرت‌ها بزرگتر می‌شود.
وی تاکید کرد: تجربه نشان داده هر چیزی که در این مملکت گران می‌شود دیگر باید قید ارزان شدنش را زد ولی هنوز امید داریم که مسئولان لااقل فکری به حال گرانی اقلام اساسی و آنچه با خورد و خوراک مردم سروکار دارد بکنند تا دغدغه خرید مرغ، سبزی و نان و ... هم به غصه‌های بزرگتر ما در خصوص آینده‌ای که معلوم نیست چه در انتظار ماست، اضافه نشود.
چرا گوجه گران شده؟
رئیس اتحادیه میوه فروشان کرج با اشاره به علت گرانی گوجه در روزهای ابتدایی سال گفت: با توجه به اینکه زمان برداشت گوجه در کرج و شهرهای اطراف استان البرز نرسیده، این محصول از شهرهای جنوبی کشور تامین و در بازار توزیع می‌شود.محمدرضا فلاح توضیح داد: با توجه به هزینه بالای سوخت و استهلاک کامیون‌های حمل میوه و سبزی، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی‌ای که از جنوب به البرز و شهرهای مرکزی کشور ارسال می‌شوند، بالا می‌رود.وی اضافه کرد: البته در روزهای پایانی تعطیلات نوروز، برخی کامیون‌ها هم به خاطر برخی مسائل از آوردن بار به برخی شهرها امتناع کردند که همین هم در بالا رفتن قیمت گوجه موثر بود.رییس اتحادیه میوه فروشان کرج با بیان اینکه صادرات بی رویه گوجه هم نقش به سزایی در گران شدن این محصول داشته، افزود: در روزهای ابتدایی امسال حجم زیادی گوجه به کشورهای اطراف از جمله عراق صادر شد که این صادرات باعث برهم خوردن تعادل میزان عرضه و تقاضای این محصول در داخل کشور و در نتیجه گرانی آن شد.
گوجه در تیر و مرداد ارزان می‌شود
این مسئول گفت: در حال حاضر قیمت گوجه فرنگی درجه یک به کیلویی ۲۰ هزار تومان در واحدهای خرده فروشی رسیده که انتظار می‌رود با رسیدن موعد برداشت گوجه شهرستان کازرون، قیمت آن باز هم سرشکن شود.فلاح افزود: البته وقتی به ماه‌های تیر و مرداد یعنی فصل برداشت گوجه‌های کرج و شهرهای اطراف البرز برسیم، به طور طبیعی قیمت گوجه افت زیادی می‌کند و اگر در آن زمان باز هم این محصول با قیمت ۲۰ هزارتومان عرضه شود می‌توانیم بگوییم گران است.وی ابراز کرد: با احتساب هزیه حمل و نقل، سوخت، کارگر، توزیع و ... قیمت ۲۰ هزار تومانی هر کیلو گوجه غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.وی گفت: به عنوان بخشی از زنجیره توزیع، دلمان می‌خواهد قیمت میوه، سبزی و ... به گونه‌ای باشد که مردم با هر سطح درآمدی بتوانند بدون دغدغه اقلام مورد نیاز برای سبد روزانه خود را خریداری کنند ولی واقعیت این است در شرایط موجود این امکان وجود ندارد و برخی خانواده‌ها واقعا تحت فشار هستند.رییس اتحادیه میوه فروشان کرج ادامه داد: البته کسانی که میخواهند میوه و سبزی مورد نیاز خود را با قیمت مناسبتری تهیه کنند می‌توانند به بازارروزهای سطح شهر مراجعه و خرید خود را از غرفه‌های این مراکز انجام دهند.
وقتی کار به اجرای طرح تنظیم بازار می‌کشد
در ادامه؛ رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج با اشاره به اینکه طی چند روز اخیر گوجه فرنگی به قیمت بالایی به فروش می‌رسید که موجب نگرانی شهروندان شده بود، اظهار کرد: با هدف تامین نیاز شهروندان از چند روز گذشته طرح تنظیم بازار این محصول در بازارروزهای شهرداری اجرایی شده است.حمید دانشی کهن توضیح داد: با اجرای این طرح شاهد روند کاهش قیمت این محصول در بازار روزهای سطح شهر هستیم به گونه ای که هم اکنون هر کیلو گوجه به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در غرفه‌های این مراکز به فروش می‌رسد.این مسئول تاکید کرد: شهرداری در تلاش است تا اقلام پرمصرفی چون میوه، صیفی و سبزیجات را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به فروش برساند.دانشی کهن با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند با حضور در بازار روزهای شهر اقلام مورد نیاز خود را خریدار کنند، گفت: تمامی اجناس در بازارهای روز با نرخ نامه مصوب فروخته می شود و هرگونه فروشی خارج از نرخ نامه مصوب تخلف است.وی ادامه داد: با هرگونه گرانفروشی برخورد می‌شود و بازرسان ما در تمامی بازار روز های شهرداری کرج مستقر و در حال بازدید ‌و بازرسی هستند.وی گفت: روزانه بازرسی ها بر روی قیمت اجناس در بازار های روز انجام می شود و شهروندان می توانند در همان محل هرگونه گرانفروشی را به بازرسان مستقر در محل اطلاع دهند.رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرج افزود: شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف و گرانفروشی را به سامانه ۱۳۷شهرداری کرج اطلاع دهند.این مسئول افزود: علاوه براین، دو بازرس در محل بازارهای روز مستقر و به صورت روزانه نرخ نامه مصوب اجناس را در غرفه ها بررسی می‌کنند تا در صورت مشاهده تخلف برخورد قانونی مقتضی را صورت دهند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود