27 اردیبهشت 1401
شماره خبر: 267531

فردیس به توسعه فضای کتابخانه نیاز دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



شهرستان فردیس با جمعیت ۷۰۰ هزار نفری با کمبود سرانه‌های مختلف از جمله کمبود کتابخانه‌ها مواجه است؛ در این میان چندین اراضی از سوی شهرداری‌ها برای ساخت کتابخانه واگذار شده است که متاسفانه بنا به دلایل متعددی هنوز به نتیجه نرسیده است.
فردیس با جمعیتی بیش از ۷۰۰ هزار نفر از کمبود سرانه‌ها به ویژه سرانه کتابخانه رنج می‌برد. در سال‌های اخیر پس از ۲۰ سال با راه اندازی دو کتابخانه و توسعه یک کتابخانه ۵۰۵ متر مربع به فضای کتابخانه‌های عمونی فردیس افزوده شد. رسیدن به استاندارد به توسعه فضای کتابخانه نیاز دارد که این در نشست کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس پیگیری می‌شود.در این نشست که امروز در محل فرمانداری برگزار شد؛ سید عباس طباطبائی، مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس با اشاره به کمبود کتابخانه در شهرستان و عدم دسترسی بیشتر مناطق حاشیه‌‍ای و پرجمعیت به کتابخانه، برلزوم راه اندازی کتابخانه سیار در شهرستان با کمک شهرداری‌ها تاکید کرد.وی افزود: با توجه به انتزاع سازمان حمل و نقل شهرداری فردیس، تقاضا داریم مدیریت شهری در اختصاص یک اتوبوس برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در شهر فردیس به اداره کتابخانه‌ها کمک کند. رنگ آمیزی و تجهیز این اتوبوس توسط نهاد کتابخانه‌های عمونی انجام می‌شود و می‌توانیم حداقل ۵ ایستگاه در شهرک‌های فاقد کتابخانه ایجاد کنیم.این مقام مسؤول همچنین با اشاره به مخالفت شورای اسلامی شهر فردیس با لایحه واگذاری حق انتفاع کتابخانه شهرک وحدت به کتابخانه‌های عمومی، با توجه به نیاز شهرک وحدت به کتابخانه و آماده بودن بستر لازم برای ایجاد کتابخانه، از شهرداری فردیس خواست تا بار دیگر این لایحه را در شورا مطرح کند.وی همچنین از شورا و شهرداری فردیس خواست تا دو قطعه زمین در مناطق یک و دو برای احداث کتابخانه در اختیار اداره کتابخانه های عمومی قرار دهد.طباطبائی با اشاره به جمعیت ۸۰ هزار نفری مشکین دشت و وجود یک کتابخانه، افزود: در حالیکه شهرهای دیگر با جمعیتی مشابه مشکین دشت، ۱۴ کتابخانه دارند؛ این شهر فقط یک کتابخانه با درجه ۵ دارد که آن را در سطح کتابخانه‌ها درجه ۲ تجهیز کردیم تا امکان خدمات دهی بهتر داشته باشد.وی با اشاره به همکاری شورای مشکین دشت برای تخصیص دو قطعه زمین به احداث کتابخانه در این شهر، بیان کرد: قرار بود مجری ساخت کتابخانه در زمین شهرک بعثت شهرداری باشد که در این راستا بودجه ای به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در قالب اوراق طی ۳ سال تا سال ۹۸ در اختیار شهرداری مشکین دشت قرار گرفت اما متاسفانه موفق به جذب پیمانکار و در نهایت جذب بودجه تخصیص یافته نشدند.‌مدیر کتابخانه‌های عمومی فردیس گفت: برای قطعه زمین خیابان شیرودی هم خیر برای ساخت پروژه پای کار آمد تا مرحله سقف هم پیش آمد اما متاسفانه با بروز اختلاف بین شهرداری و خیر، ادامه پروژه مسکوت ماند.وی با اشاره به اینکه متاسفانه مذاکرات با شهرداری مشکین دشت سال‌هاست به نتیجه نرسیده است، افزود: با توجه به اینکه سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از بودجه عمرانی شهرداری‌ها تنها بودجه نهاد کتابخانه‌هاست و شهرداری اقدام به ساخت کتابخانه را منوط به احتساب سهم نیم درصد می‌کند، توافقات با شهرداری تا کنون مورد تایید نهاد کتابخانه‌های عمونی نبوده و به نتیجه نرسیده است.
زمین‌های شهرداری مشکین دشت را پس بدهید
احمد کریمی پور رئیس شورای اسلامی شهر مشکین دشت، با اشاره به همکاری مدیریت شهری مشکین دشت برای توسعه فضای کتابخانه در این شهر، گفت: سال هاست شهرداری زمین های ارزشمندی را در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار داده و پس از ۱۱ سال هنوز هیچ اقدامی برای ساخت آن توسط نهاد انجام نشده و توافقات هم به نتیجه نرسیده است.وی افزود: با توجه به اینکه نهاد کتابخانه ها به هیچ عنوان امکان ساخت کتابخانه را ندارد، در آخرین صورتجلسه قرار شده هر دو قطعه زمین به شهرداری برگردد و به جای آن شهرداری زمین شیرودی را کامل بسازد و و در اختیار نهاد قرار دهد. اما متاسفانه نهاد کتابخانه ها نپذیرفته و سال ها همچنان می گذرد و دو قطعه هزارمتری زمین از اموال شهر همچنان بلا استفاده در اختیار نهاد کتابخانه هاست. رئیس شورای مشکین دشت گفت: ما پای کار هستیم و می خواهیم تصمیمات در این خصوص به نفع مردم تمام شود‌ اما برای اجرای کار تعامل دو طرفه نیاز است. ما پیشنهاد می کنیم نهاد کتابخانه ها موانع قانونی را رفع کند تا زمین ها تحویل شهرداری شود و به جای آن یک کتابخانه کامل و مجهز تحویل بگیرد.کریمی پور در بخش دیگری از سخنانش وجود شریف آباد حسن آباد و ابراهیم آباد جمعیت زیادی دارد و بدون کتابخانه است. راه اندازی کتابخانه سیار در این مناطق یک ضرورت است.
زمین بدون کتابخانه به درد مردم نمی خورد
وحید اکبری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری فردیس با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی جزو سرانه‌های عقب مانده شهر است؛ بر ضرورت توجه همگانی به حوزه فرهنگ به ویژه توسعه سرانه کتابخانه تاکید کرد و گفت: تقاضا داریم مجموعه مدیریت شهری به عنوان متولی شهر در خصوص توسعه سرانه کتابخانه‌ها کمک کند. همچنین باید از ظرفیت‌های موجود به ویژه کمک خیرین برای توسعه سرانه کتابخانه‌ها استفاده شود.وی افزود: شهرداری فردیس یک دستگاه اتوبوس که در مدار حوزه حمل و نقل قابل استفاده نیست را برای تجهیز و راه اندازی کتابخانه سیار در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار دهد. شهرداری مشکین دشت هم در صورت امکان یک خودروی ون به کتابخانه سیار اختصاص دهد و در غیر اینصورت از ظرفیت کتابخانه سیار فردیس به مشکین دشت هم کمک شود.اکبری با اشاره به وجود جمعیت جوان در مشکین دشت و ضرورت تامین فضای مناسب برای مطالعه و اوقات فراغت جوانان، گفت: مردم مشکین دشت باید از کتابخانه منتفع شوند و وجود زمین های بی استفاده در اختیار نهاد کتابخانه‌ها نفعی برای مردم ندارد.وی افزود: فرمانداری کمک می‌کند تا دو قطعه به شهرداری برگردد و شهرداری متعهد شود در بازه زمانی مشخصی یک کتابخانه احداث و در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمونی قرار دهد که مالکیت برای شهرداری و انتفاع برای کتابخانه‌ها باشد. معاون فرماندار فردیس گفت: در خصوص تأمین زمین برای ساخت کتابخانه در فردیس، نهاد کتابخانه‌ها در خصوص تخصیص زمین به فرمانداری مکاتبه کند تاپیگیری آن از اداره راه و شهرسازی انجام شود.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود