7 تیر 1401
شماره خبر: 269448

اما و اگرهای انتخاب شهردار فردیس

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



«بومی بودن» شرطی که اغلب برای برقراری ارتباط بهتر با مردم و ایجاد حس اعتماد دوطرفه، در کنار شایستگی در تعهد و کارآمدی، به عنوان لازمه انتخاب شهرداران مد نظر قرار می گیرد، در فردیس معمولا این شرط فدای ارتباطات یا انتخاب های اجباری و فرمایشی می شود.
با نگاهی به ۷ کاندیدای منتخب تصدی سمت شهردار فردیس، می‌توان دریافت که شورای دوم این شهر به بومی گزینی ور انتخاب شهردار کمتر توجه داشته است.
تعهد و شناخت نیازها همپای کارآمدی
در حالیکه تجربه نشان داده هر گاه برای احراز پست شهرداری به ویژگی‌های فنی و تخصصی نیروهای بومی توجه شده، افراد با حس تعهد بیشتری نسبت به اموال و دارایی‌های شهر و با انگیزه بیشتر برای توسعه و عمران شهر خود گام برداشته اند. از سوی دیگر آشنایی شهردار با مشکلات، نیازها، مسائل جاری شهر و حساسیت‌های جامعه تحت مدیریت، اولویت بندی در طرح‌ها و برنامه‌ها را به دنبال دارد. بنابراین بومی بودن در کنار کارآمدی و تخصص شرطی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.این امر را حتی با مروری بر عملکرد سرپرست ها و شهرداران فردیس در دوره اول و دوم شورا می توان دریافت. منوچهر غفاری اولین شهردار فردیس که ساکن این شهر و از مدیران سابق شهرداری مناطق کرج در فردیس بود، اگرچه نتوانست در زیر سایه سنگین فشارها و حاشیه‌های داخلی و خارجی شورا در حوزه اجرا موفقیت چشمگیری داشته باشد اما از انصاف نگذریم بسیاری از طرح‌ها از جمله ایجاد کمربندی اطراف شهر، احداث بلوار کشتارگاه و امتداد و اتصال آن تا اتوبان‌های تهران، افزایش مسیرهای دسترسی شهر و برخی دیگر پروژه ها که هم اکنون در شهر فردیس در مسیر مطالعات یا اجرا قرار گرفته، از طرح‌ها و ایده‌های دوره غفاری است که از نیارهای فردیس کاملا باخبربود.
پایه ریزی برای توسعه مسیرهای ارتباطی در اولین شورا شکل گرفت و این نشان داد علیرغم حاشیه‌های عجیب و غریب مدیریت شهری فردیس در دوره اول، شهردار بومی با شناخت کافی از مسائل شهر به ویژه ترافیک به عنوان بزرگترین مشکل شهروندان، با همراهی نمایندگان مردم در دوره اول شورای فردیس توانست بسیاری از طرح ها را پایه گذاری کند.
دلسوزی و تعهد برای خدمت به همشهریان
و اما مسعود نجفی سرپرستی که شاید به جرات بتوان دوره مدیریت او را دوره درخشان مدیریت شهری فردیس در شورای اول دانست، فرزند همین شهر بود. با دل و جانش مشکلات را لمس کرده بود و برای شهرش دل می سوزاند؛ حتی میدانست در کدام دور برگردان شهر، مردم بیشتر در ترافیک معطل می مانند. باخبر بود که مردم کم توقع فردیس شاید به کوچکترین اقدامات در شهر خوشحال می شوند و با تغییر اندکی در زیباسازی میادین شهر، حجمی از تقدیر مردمی که بخاطر حواشی تا حدودی از شورا و شهرداری ناامید شده بودند، را برای خود رقم زد. و مهمتر از همه او با همین اقدامات کوچک در گوشه و کنار شهر در عمر کوتاه دوره سرپرستی اش توانست خاطره خوبی از حلاوت داشتن شورا و شهرداری مستقل را در اذهان عمومی به یادگار بگذارد و به همه یادآوری کند، کسی که مشتاق خدمت باشد به مدت زمان آن فکر نمی کند.
بومی بودن مکمل تخصص
البته واضح است که مهم‌ترین شاخص انتخاب یک مدیر، شایستگی اوست نه «بومی» بودن؛ اما نکته اینجاست که شهرداری به عنوان نهادی که در تمامی اقداماتش، مستقیم و غیر مستقیم با شهر و شهروندان سرو کار دارد، مدیر متخصص بومی می‌تواند کارآیی بیشتری نسبت به مدیر غیربومی داشته باشد.همچنین مدیر غیربومی حتی در صورت شایستگی کامل در تخصص، تعهد و کارآمدی برای خدمت به شهر و شهروندان، برای شناسایی وضعیت موجود شهر، نیازسنجی امکانات و خدمات، آشنایی با مشکلات و غیره به فرصت نیاز دارد و نمی توان از مدیری که ۳ ماه یا بیشتر از قرار گرفتنش در مسند شهرداری گذشته، انتظار معجزه داشت و با مدیران غیر بومی عملا باید به دوره گذار تن داد. این امر را در زمان خسروزاده شهردار دیگر در دوره اول شورای فردیس تجربه کردیم. شهرداری که علیرغم تخصص، دانش و تجربه بالایش در شهرداری تهران و علیرغم همجواری محل تولدش با فردیس، پس از چندماه هنوز نسبت به مشکلات فردیس ناآشنا بود و شاید آمدنش به این شهر، نتوانست نقطه مثبتی در کارنامه کاری اش باشد.‌
شهرداران فراری از سکونت در فردیس
و اما نکته ای که در فردیس باید به آن توجه داشت عدم تمایل سکونت شهرداران غیر بومی در این شهر است که تا کنون توانسته ۳ بار دستاویز شورا و یا عوامل خارجی شود و ۳ شهردار را قربانی خود کند. همه می‌دانیم دوره خدمت کوتاه است، اما با توجه به عملکرد شورا در دو دوره، ترس شهرداران غیربومی از اینکه دوره خدمت در سمت شهردار فردیس کوتاه تر از حد قابل تصور باشد و فقط هزینه گزاف سکونت را روی دستشان بگذارد، به فردیس نمی‌آیند.‌
مدیریت و نگرش بومی
بومی بودن درخصوص انتخاب شهردار فقط به سابقه تولد و سکونت و احساس عُلقه فرد به شهر ختم نمی شود. کسی که سال ها در بدنه شهرداری فردیس خدمت کرده و با ریز و درشت مشکلات آشناست، هم می‌تواند با «مدیریت بومی» و برنامه‌ ریزی متناسب با اقتضائات بومی‌، در راستای توسعه و عمران شهر حرکت کند.‌ شناخت مدیر از سیستم تحت مدیریتش و برنامه ریزی متناسب با نیازها، اولویت‌ها، ارزش‌ها و فرهنگ‌های شهر هم می‌تواند شرط لازم برای شهردار یک شهر بودن در نظر گرفته شود. محمدرضا آژیر شهردار دوره دوم شورا در این دسته جای می‌گیرد. اگرچه انتقاداتی بر عملکرد او در خصوص انتخاب غیربومی مدیران، معاونت‌ها و سایر حوزه‌های عملکردی از سوی اعضای شورا وجود داشت.‌ اما او که از نیروهای وارداتی زمان غفاری به شهرداری فردیس بود پس از سال‌ها کار در این شهر، از نیازها و خواسته های مردم و کاستی‌های شهر مطلع بود و در راستای آن اقدام کرد. پیگیری و جداسازی سرحدآباد شمالی ازکرج، پیگیری موضوع آرامستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم فردیس و تدوین دفترچه بودجه به شیوه ای منحصر به فرد و به صورت محله محور، بر مبنای توزیع عادلانه امکانات و خدمات در تمامی مناطق فردیس، گوشه ای از اقدامات اوست که نمی‌توان نادیده گرفت.‌
۷ کاندیدای تصدی سمت شهردار فردیس
محمدرضا احمدی نژاد، علیرضا قربانی، حسن مدیر روستا، حمید شهسواری، مهدی ناصری، سعید صفری و ظهوری منش کاندیداهای تصدی سمت شهردار هستند که ظاهرا ظهوری منش ساکن فردیس است و حمید شهسواری نیز سال ها به عنوان معاون شهرسازی در شهرداری فردیس خدمت کرده است. سعید صفری اخیرا در سمت قائم مقام شهردار فردیس منصوب شده و حسن مدیر روستا و محمدرضا احمدی نژاد از چهره های نام آشنا، پرطمطراق و با سابقه در شهرداری کرج هستند. مهدی ناصری، علیرضا قربانی و ظهوری منش را هم امروز باید در نشست علنی شورا بشناسیم.‌
لزوم توجه به شرایط احراز سمت شهردار
امیدواریم شورا که در معرفی کاندیداهای بومی چندان موفقیتی نداشته، بتواند در انتخاب شهردار شهر ۷۰۰ هزار نفری فردیس گزینه بومی و یا حداقل مدیریت بومی و نگرش بومی شهردار آینده فردیس را مد نظر قرار دهد.‌ همچنین در انتخاب شهردار به شرایط لازم برای احراز سمت شهردار مطابق قانون و دستورالعمل موجود توجه کند، تا مثل گذشته به دردسرهای عدم تایید احتمالی توسط وزارت کشور و انتخاب مجدد شهردار دچار نشویم.
انتزاع فردیس فراموش نشود
شورای فردیس که در دوره همه شهردارانش به نیروهای وارداتی و غیر بومی‌معترض بوده، در خصوص انتخاب شهردار به این نکته توجه کند. ضمن اینکه در انتخاب شهردار فردیس علاوه بر شایستگی در تعهد و کار آمدی به عنوان شرط لازم، با توجه به لزوم پیگیری موضوع انتزاع از کرج، بومی بودن یا حداقل بومی نگری می تواند شرط کافی باشد تا حقوق سال‌ها مانده فردیس که در دوره آژیر با جدیت بیشتر و همکاری بهتری از سوی شهرداری کرج پیگیری شد، محقق شود.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود