15 شهریور 1401
شماره خبر: 272782

حقی که جاماند/ جدایی کامل فردیس از کرج را دریابید

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



غفلت ۵ ساله مدیران البرزی در خصوص حق املاک و مستغلات مربوط به شهرستان فردیس و عدم تعامل شهرداری کرج سبب شده تاکنون وضعیت شهری با جمعیتی بیش از نیم میلیون نفر، بلاتکلیف باقی بماند.
فردیس که قرار بود شهرکی در جنوب غربی کرج و در اراضی سرحدآباد باشد و زیرساخت ها از جمله معابر آن برای یک شهرک بنا شده بود، بخش عظیمی از بار مجاورت با پایتخت را به جان خرید و موج جمعیت مهاجر را پذیرا شد تا جاییکه این جمعیت سیلی شد و هزاران مشکل از حاشیه نشینی گرفته تا محرومیت از سرانه ها به ویژه در حوزه‌های درمانی، آموزشی و ورزشی را بر سر شهر فرود آورد. شهرداری کرج هم در سال‌های مدیریتش در فردیس، از تمایل مهاجرت اقوام مختلف به این شهر استفاده کرد و با فروش تراکم، آن هم بدون برنامه، زمینه انفجار جمعیت در فردیس را فراهم کرد؛ بدون آنکه به تناسب رشد جمعیت، برای توسعه شهرگام مهمی بردارد. پس از شهرستان شدن فردیس در سال ۹۲، موضوع استقلال شورا و شهرداری های کرج و فردیس مطرح شد اما تا سال ۹۶ به تحقق نرسید. استقلال مدیریت شهری فردیس از کرج که نتیجه آن تفکیک اموال و املاک فردیس بود و موجب قطع درآمدهای حاصل از شهرفروشی و ساخت و سازهای بی رویه در فردیس برای شهرداری کرج می شد، به مذاق خیلی ها خوش نیامد. اغلب مخالفان این طرح، تداخل بیش از حد امکانات و خدمات در دو شهر را بهانه کرده و جدایی از کرج را به نفع فردیس نمی دانستند. میر ابراهیم صدیق، عضو چهارمین دوره شورای شهرکرج گفت: جدایی فردیس از کرج سبب توسعه عمرانی و شهری آن نشده و جدا شدن از شهر مادر بیشتر سبب عقب‌ماندگی شهر می‌شود.
علیرغم مخالفت ها با پیگیری مسؤولان شهرستان و مردم، استقلال مدیریت شهری فردیس از کرج در سال ۹۶ شکل گرفت؛ اما هنوز با گذشت ۵ سال، انتزاع شهر، اسمی و روی کاغذ است و شهرداری فردیس هنوز موفق نشده حتی اسناد املاک خودش را به نام فردیس انتقال دهد.
مشکلات عدم انتزاع برای فردیس
این موضوع برای اولین طرح جامع مستقل فردیس که پس از ۱۵ سال در حال تدوین است نیز مشکل ساز شده به طوریکه سال گذشته بهادران معاون شهرسازی شهرداری فردیس، گفت: موضوع انتزاع اموال فردیس از شهرداری کرج و عدم تعیین تکلیف اموال و املاک فردیس موجب شده نتوانیم برای املاکی که مالکیت آن نامعلوم است، برنامه ریزی کنیم وخدماتی را برای اموالی که به نام شهرداری فردیس نشده در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر فردیس در نظر بگیریم. این درحالی است که به گفته مدیران، ۹۰ درصد طرح جامع شهر فردیس انجام شده و مابقی معطل تعیین حدود مرزی و موضوع انتزاع است. محمدرضا احمدی نژاد، سرپرست شهرداری فردیس، نیز موضوع انتقال املاک شهر را یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در حوزه انتزاع شهرداری‌های فردیس و کرج دانست و افزود: اسناد باید در اسرع وقت به نام فردیس منتقل شود. با توجه به اینکه این اسناد هنوز به نام شهرداری کرج است، گاهی معوض‌های شهرداری کرج بعد از سال ۹۶ و مستقل شدن شورا و شهرداری فردیس، از املاک فردیس و اراضی ۱۱۰ این شهر انجام می‌شود. وی اضافه کرد: اگرچه فردیس با کمبود ماشین‌آلات مواجه است و هنوز سهم فردیس در این حوزه مشخص نیست ؛ اما عمر مفید ماشین آلات معمولاً ۱۰ سال است و اکنون پنج سال از عمر ماشین‌آلات و دعوای میان دو شهر گذشته و نتیجه‌ای برای فردیس حاصل نشده، بنابراین مهمترین موضوع املاک فردیس است.
به نام شهرداری فردیس و به کام کرج
نیروی انسانی از دیگر موضوعاتی است که در حوزه انتزاع، سرپرست شهرداری فردیس به آن تاکید می کند او که خود سال‌ها از مدیران ارشد شهرداری کرج بوده و بر موضوعات اشراف کامل دارد ، در این خصوص گفت: پیش از سال ۹۶ شهرداری کرج با برگزاری آزمون استخدامی، نسبت به جذب نیرو برای شهرداری فردیس در مجموعه شهرداری اقدام کرد. درحالیکه ما در شهرداری فردیس فقر نیروی انسانی متخصص داریم، افرادی که برای شهرداری فردیس جذب شدند، اکنون در شهرداری کرج مشغول به کار هستند و حاضر نیستند به فردیس بیایند.
وعده‌های مکرر و بی نتیجه در حوزه انتزاع
علیرغم مشکلات مختلف فردیس در حوزه انتزاع، هنوز اقدام عاجلی در این خصوص انجام نشده است. در سال های گذشته مسؤولان شهرستان و مدیران شهری فردیس برای اینکه شهرداری کرج را به پای میز مذاکره بیاورند به استانداری البرز متوسل شدند تا شاید بالاترین نهاد حاکمیتی استان بتواند به فردیس کمک کند.مدیران وقت استانداری البرز و فرمانداری فردیس هم تا پیش از این، بارها از تعیین تکلیف و انتزاع کامل دو شهر کرج و فردیس گفتند. اما علیرغم وعده های مکرر، تا کنون نتیجه قابل توجهی حاصل نشده است. حتی عزیزالله شهبازی، استاندار سابق البرز برای جدایی کامل فردیس از کرج ضرب‌الاجل ۱۰ روزه تعیین کرد اما با گذشت چند روز از زمان صدور این دستور و غافل از همه مشکلات فردیس، همه چیز به دست فراموشی سپرده شد. عدم قاطعیت مدیران گذشته نسبت به انتزاع کامل فردیس از کرج و معوق ماندن برخی امور، صدای مردم را درآورد و حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه فردیس هم بارها از تریبون نمازجمعه خواستار تعیین تکلیف موضوع انتزاع از استاندار جدید البرز شد. فرماندار جدید فردیس، هم با شناسایی نظام مسائل و مشکلات شهرستان، تعیین تکلیف موضوع انتزاع را از استاندار البرز درخواست کرد.
عزم استاندار البرز برای تعیین تکلیف انتزاع فردیس
اخیرا مجتبی عبداللهی استاندار البرز با حضور در فردیس هفته ای یک روز را به بررسی مشکلات این شهر از جمله موضوع انتزاع اختصاص داد و گفت: در خصوص انتزاع، امکانات و تجهیزات مشترکی در اختیار کرج بوده و تعیین تکلیف نشده است و مدیریت شهری کرج باید با نگاه مثبت در جهت مساعدت به ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی شهرستان فردیس با مطالعه از پیش تعیین شده، اقدام کند. فرمانداران و شهرداران این دو شهرستان نیز به توافق لازم برسند تا با تجمیع موارد و مصوبات برای انتزاع کامل در حوزه‌های مختلف، موافقت وزارت محترم کشور را نیز پیگیری و دریافت کنیم. وی همچنین بر لزوم انتقال اسناد مالکیتی فردیس توسط شهرداری کرج تاکید کرد و افزود: یک نفر حسابرس توسط شهرداری‌های فردیس و کرج انتخاب می‌شود و ظرف مدت ۲ ماه تمامی اموال شهرهای فردیس و کرج را احصا می‌کند. عبداللهی همچنین مصوباتی که پیش از این در حوزه انتزاع بوده را مبنای پیگیری کار اعلام کرد و برای بررسی مصوبات گذشته و موانع موجود به تشکیل کارگروه های مختلفی در حوزه انتزاع بین کرج و فردیس و تعیین حدود مرزی شهر و شهرستان فردیس دستور داد. استاندار البرز ۳ هفته با همه مدیران مربوط در حوزه مشکلات فردیس به ویژه انتزاع در شهرستان فردیس حضور پیدا کرد.
فرصت تمام شد؛ املاک فردیس را سند بزنید
خداداد کاشفی فرماندار فردیس در خصوص نتیجه این جلسات به خبرنگار فارس، گفت: نتیجه نشست هایی که با حضور استاندار محترم و مدیران مربوطه انجام شده،۷۰ مصوبه مختلف بوده که موضوع انتزاع از کرج و تعیین حریم شهر فردیس از آن جمله است.‌ وی افزود: طی این جلسات، شهرداری کرج موظف شد ظرف یکماه برای انتقال اسناد املاک مربوطه به نام شهرداری فردیس اقدام کند. همچنین قرار شد ظرف ۲ ماه اموال شهرداری توسط ذی حساب حسابرسی و نتیجه آن اعلام شود. کاشفی گفت: فرصت یکماهه تمام شده و امروز صبح طی مکاتبه ای از شهرداری های فردیس و کرج درخواست کردیم نتیجه اقدامات در این خصوص را اعلام کنند، رونوشت مکاتبه هم جهت استحضار به استانداری البرز ارسال شد. وی اضافه کرد: موضوع انتزاع فردیس از کرج با توجه به اینکه طرح تفصیلی و جامع شهر که برنامه توسعه آینده شهر است، معوق مانده از جمله اولویت های این نشست هاست که تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.
بازهم بهانه ای برای شهرداری کرج
در این خصوص محمدرضا احمدی نژاد سرپرست شهردار فردیس نیز گفت: موضوع انتزاع با محوریت فرمانداری در حال انجام است. برای انتقال املاک به نام شهرداری فردیس، مقدمات کار انجام شده اما در بخشی از املاک تولیت مدیریت شهری کرج تعیین تکلیف نشده است که باید بین دو شهرداری مورد مذاکره قرارگیرد. در حوزه های دیگر هنوز حسابرسی اموال هنوز تمام نشده است.
اگر عبدالهی استاندار البرز و کاشفی فرماندار فردیس بتوانند با اِن قُلت های شهرداری کرج مقابله کنند و موضوع انتزاع فردیس و کرج را به نتیجه برسانند و اموال و املاک شهر را تعیین تکلیف کنند، شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین مشکلات شهر را حل و فصل و مردم را به کارگزاران دولت مردمی امیدوار کرده‌اند.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود