20 آبان 1402
شماره خبر: 295470

گره کور مجتمع مسکونی محک البرز؛ مالکان قربانی دعوای چندساله پیمانکار و راه‌وشهرسازی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



مجبور شده‌اند اثباب و اثاثیه‌شان را از خانه‌های اجاره‌ای جمع کنند و به خانه‌هایی بروند که به نام خودشان سند خورده؛ خانه‌هایی که اگرچه اجاره‌بها ندارد، اما امکاناتی هم ندارد و زندگی در آنها غصه‌ای شده برای ساکنانش؛ برای اهالی مجتمع محک در شهرک ابریشم.
اهالی مجتمع محک در شهرک ابریشمِ کرج مانده‌اند بین دو انتخاب سخت؛ اجاره‌نشینی با اجاره‌بهای سنگین که این روزها دیگر کمتر کسی از قشر متوسط توان پرداخت آن را دارد، یا زندگی زیر سقف‌هایی که با هزار و یک امید برای رسیدن به آن لحظه‌شماری کرده بودند، اما حالا که به آن رسیده‌اند؛ امیدشان برای ادامه یک زندگی آرام و بی دغدغه کم‌رنگ شده است.
آن روزها که اهالی مجتمع محک با هر سختی و زحمتی، ذره ذره پولِ ساخت این چهاردیواری‌های کوچک را روی هم می‌گذاشتند تا یکجا به حساب پیمانکار واریز کنند و با هر واریز برقی در نگاه و گل لبخندی روی لبانشان می‌نشست که به آرزوی چندین و چند ساله‌شان یک گام نزدیک‌تر شده‌اند، فکرش را هم نمی‌کردند که روزی حسرت اجاره‌نشینی‌های کمرشکن گذشته را بخورند؛ فکرش را هم نمی‌کردند بی سروسامان‌تر از گذشته شوند و ساکن خانه‌ای که نه درونش آباد است و نه بیرونش؛ نه در و کابینت و آسانسور دارد و نه آسفالت و مسجد و مدرسه و فروشگاهی در اطرافش.
اینها را اهالی محک به ما گفته‌اند؛ پیشتر به هر دری زده بودند تا مشکلشان حل شود؛ تا سروسامان بگیرند، اما نشد، اصلا گوشی برای شنیدن دردهایشان نبود؛ گویا در آن منطقه بی درو پیکر و بی‌امکانات رها شده‌اند.مجتمع محک یکی از چندین مجتمع تازه احداث شهرک ابریشم کرج است؛ شهرک بزرگی که برای پروژه مسکن مهر انتخاب و 12 هزار واحد در آن احداث شده است؛ 12هزار واحدی که برای نجات 12 هزار خانوار از اجاره‌نشینی آجرهایش روی هم چیده شده و بالا رفته است. هرچند نبود دلسوزی و نظارت و حس مسئولیت در ساخت این سازه‌ها و آنطور که گفته می‌شود وجود اختلافات درازمدت بین پیمانکاران و اداره راه و شهرسازی البرز، مانع از سروسامان یافتن این شهرک بزرگ شده است، آنقدر که ساکنان برخی مجتمع‌های آن مثل مجتمع محک نتوانند حتی یک روز خوش و آرام زیر سقف‌هایش را تجربه کنند.
محک؛ مجتمعی بدون امکانات خدماتی_رفاهی
حسین احمدی یکی از همین ساکنان ناراضی محک است که از شرایط سخت زندگی در این مجتمع گلایه کرد و به خبرنگار تسنیم گفت: همه واحدهای این مجتمع خودمالکیتی است و آنطور که شنیده‌ایم وجود برخی اختلافات بین پیمانکار و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز یکی از عوامل کامل نشدن این پروژه بزرگ و محروم ماندن مجتمع از امکانات خدماتی و رفاهی است.
زهرا ملک محمدی از دیگر ساکنان مجتمع است که به نبود مدرسه، مسجد و حتی فروشگاه‌ برای تهیه مایحتاج روزانه در نزدیکی واحدهای مسکونی اشاره کرد و افزود: می‌گویند مشکلات حقوقی پیمانکار با اداره کل راه و شهرسازی استان البرز بیش از یک سال است که تقریباً حل شده، با این حال اهالی این منطقه همچنان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.
ناامیدی محکی‌ها از وعده‌های بی‌سرانجام
حسین عسگری هم به خبرنگار تسنیم گفت که برخی ساکنان این مجتمع سالهاست واحدهای خود را از شهرک ابریشم تحویل گرفته‌اند، اما این واحدها همچنان تجهیزات لازم را ندارد، این درحالی است که بسیاری از مشکلات سایر مجتمع‌های شهرک ابریشم در سال‌های گذشته حل و فصل شده، اما مشکلات محک همچنان به قوت خود باقی است و مردم را به ستوه آورده است.
رضا عبدالملکی از اولین کسانی است که واحد خود را در مجتمع محک تحویل گرفته و از وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان برای تکمیل واحدها خسته و ناامید شده است:" هر بار مسئولان به این منطقه و مجتمع می‌آیند و با کلی وعده و وعید برای ساماندهی محک برمی‌گردند، بدون آنکه هیچ یک از وعده‌های آنها محقق شود. مقرر شده بود واحدهای این مجتمع در سال 1398 تکمیل و تحویل متقاضیان شود، درحالی که چنین نشد و بسیاری از واحدها نیمه‌تمام به مردم تحویل داده شد و هنوز هم تکمیل نشده است."
واحدهایی که نه درون زیبایی دارند و نه بیرون امیدوارکننده‌ای
وقتی در مجتمع محک صحبت از واحدهای نیمه‌تمام می‌شود، یعنی واحدهایی که بدون سیستم تهویه، بدون آسانسور و بدون کپسول مهار آتش تحویل مردم داه شده است. یعنی برخی واحدها هنوز گچکاری هم نشده و برخی واحدها درب ورودی ندارند. یعنی واحدها چه تکمیل باشند و چه نباشند، پارکینگ مجتمع، محل انباشت نخاله‌ها شده است، یعنی محوطه بیرونی، زیرسازی و آسفالت مناسبی ندارد و خبری از امکانات خدماتی بهداشتی در محوطه نیست.زهرا احمدی از ساکنان محک به خبرنگار تسنیم گفت: اهالی این مجتمع که بیشترشان از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند، دیگر توان پرداخت اجاره‌های سرسام‌آور را ندارند و مجبور شده‌اند واحدهای خود را در محک باوجود آماده نبودن تحویل بگیرند، با این امید که همزمان با سکونت، واحدها هم تکمیل شود، اما پس از گذشت حدود چهار سال همچنان خبری از تکمیل این واحدها نیست.احمدی افزود: مشکل فقط تکمیل نشدن واحدها نیست، بلکه کمبود و نبود فضای سبز، نبود امکانات فرهنگی، بهداشتی و خدماتی در منطقه هم باعث رنجش اهالی شده است.فصل پاییز است و هرچه بیشتر می‌گذرد به روزهای بارانی این فصل نزدیکتر می‌شویم، روزهایی که برکت است و مایه شادی و خرسندی؛ روزهایی که می‌تواند باعث شادی بسیاری از مردم شود، الا محکی‌ها. باران برای آنها یعنی خسارت، یعنی ترس از نم‌کشیدن سقف و دیوار خانه‌ها. این را احمدرضا قطب‌الدینی به ما گفت و افزود: بارش‌های سال گذشته نه تنها به واحدهای خالی خسارت زد و باعث نم‌کشیدگی و تخریب بخش‌هایی از آنها شد، که بسیاری از خانه‌هایی که چراغشان سالهاست روشن شده هم از گزند آن درامان نبودند.
قطب‌الدینی گفت که هنوز باران نیامده اهالی محک نگران از تکرار خسارات‌های ناشی از بارندگی شده‌اند:" یکی از مشکلات عمده ساکنان این محوطه، آسفالت نصف و نیمه آن است که همان هم به دلیل نبود رسیدگی مناسب، تقریبا از بین رفته و به مسیری خاکی تبدیل شده که با اندک بارشی، مشکلات فراوانی را برای تردد اهالی این مجتمع و حتی شهرک ابریشم ایجاد خواهد کرد."
از اهالی مجتمع محک پرسیدیم که تاکنون سراغ مسئولان مربوط رفته و وجود این مشکلات و کمبودها را به گوش آنها رسانده‌اند یا نه؟ اصلا مسئولان از حال و نگرانی اهالی این مجتمع باخبرند یا بی‌خبر؟حسین عسگری که پیشتر هم مشکلات مجتمع را با ما درمیان گذاشته بود، خودش را مخاطب این پرسش دانست و گفت: نه یک‌بار که بارها این مشکلات به مسئولان منتقل شده و به گوش آنها رسیده است. به طور مثال در دو ماه اخیر در نشست‌های مختلف با فرماندار شهرستان چهارباغ، معاونت راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی و حتی استاندار البرز، مشکلات مطرح و منتقل شده است، بدون آنکه هیچ نتیجه‌ای در برداشته باشد و هیچ اقدام مناسبی در خصوص رفع آنها صورت بگیرد.عسگری افزود: در جلسه‌ای که ماه گذشته در فرمانداری چهارباغ برگزار شد، نماینده راه و شهرسازی استان البرز به پیمانکار پروژه ضرب الاجل داد که تا پایان مهرماه تمام آسانسورهای پروژه محک نصب و تحویل داده شود، ولی متاسفانه از آن روز به بعد پیمانکار دیگر در مجتمع حاضر نشد. علاوه بر این، چند هفته پیش فرماندار چهارباغ در سامانه «سامد» ریاست جمهوری در پاسخ به گلایه سه نفر از ساکنان محک وعده داد که مشکلات مجتمع تا آخر مهرماه حل خواهد شد، که این وعده هم تاکنون محقق نشده است.
شنیده‌های ما وقتی که مسئولی پاسخگو نیست
ما در خبرگزاری تسنیم دلمان می خواست همانطور که پای درد دل اهالی محک نشستیم، حرف مسئولان و پیمانکار پروژه را هم بشنویم و پلی شویم میان دو طرف دعوا تا شاید گره‌ای از کار فروبسته اهالی شهرک ابریشم و مجتمع محک باز شود. اما تلاش‌مان برای ارتباط گرفتن با آنها بویژه مسئولان اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری شهرستان چهارباغ به جایی نرسید.بررسی‌های میدانی ما هم فقط توانست تاریخچه‌ای از ساخت واحدهای این پروژه مسکن مهری و احوالات گذشته آن را آشکار کند که بیشتر از زبان اهالی مجتمع محک بیان شده بود. مثل این اطلاعات که کلنگ مجتمع محک اسفند سال 1391 بر زمین زده شد و بر اساس توافقات صورت گرفته بین خریداران و پیمانکار، پیمانکار می‌بایست واحدهای مسکونی را تکمیل‌شده به خریداران تحویل دهد. با این حال پیمانکار به وعده‌های خود عمل نکرده و واحدهایی بدون درب‌های ورودی برای ساختمان‌ها، بدون آسانسور، در برخی موارد بدون کابینت به خریداران تحویل داده است. بارش‌های سال گذشته هم تخریب‌هایی به دنبال داشته که قرار بوده پیمانکار بخش‌های تخریب شده واحدها را مجددا بازسازی کند که این اتفاق هم نیفتاده است. محوطه‌سازی نامناسب و آسفالت نصف و نیمه هم بخش دیگر ماجراست.
شنیدیم که بخشی از این خلف وعده‌های پیمانکار به دلیل وجود اختلاف با اداره کل راه و شهرسازی استان بوده است. بخش اول مربوط به اثبات خودمالکیتی واحدها بوده است، به این معنا که پیمانکار باید زمین‌ها را خریداری کرده و بسازد و سپس آنها را به متقاضیان بفروشد و سند بزند که این موضوع پس از گذشت 9 سال، سال گذشته حل و اسناد مربوط به خودمالکیتی بین اداره کل راه و شهرسازی و پیمانکار رد و بدل شده است.بلوکه شدن پول و سرمایه پیمانکار در بانک مسکن توسط اداره کل راه و شهرسازی از دیگر اختلافات فی‌مابین بوده است. سرمایه‌ای که گفته می‌شود مربوط به فروش واحدهای مسکونی به متقاضیان بوده و تازه هفته گذشته با پیگیری‌ و دستور استاندار رفع انسداد و به پیمانکار پرداخت شده است و حالا پیمانکار موظف شده ظرف ‌مدت دو ماه نسبت به تعهداتش عمل کند. همچنین گفته می‌شود که قیمت تمام شده هر واحد در سال 98 مبلغ 80 میلیون تومان بوده که همان سال توسط متقاضیان به پیمانکار پرداخت شده، اما پیمانکار از سال 98 تا‌کنون و در عمل کاری برای رفع مشکلات واحدها انجام نداده است.در هر روی با یک تحلیل سطحی و ساده می‌توان به این نتیجه رسید که اختلافات بین پیمانکار و اداره راه و شهرسازی مانع از تکمیل واحدها شده است؛ گذشت زمان و افزایش چندین برابری قیمت‌ها هم بر سختی موجود افزوده و آن را به گره کوری تبدیل کرده که حالا و با وجود تمام وعده‌های داده شده به نظر نمی‌رسد این گره به راحتی باز شود. با اینهمه ما در خبرگزاری تسنیم منتظر شنیدن پاسخ هر دو طرف این پروژه یعنی مسئولان دولتی و پیمانکار هستیم، بلکه در این میان راهی برای رفع مشکلات اهالی مجتمع محک هموار شود.

منبع تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود