16 دی 1402
شماره خبر: 298792

سناریوی مدیریت منابع آب شرب استان در سال آتی طراحی شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



استان البرز نیز همچون سایر استان های کشور، برای چهارمین سال متوالی شرایط خشکسالی را تجربه می‌کند. شرایطی که بیش از هر امری منوط به تداوم مدیریت صحیح منابع آبی از سوی مسئولان و همچنین مصرف بهینه آب از سوی شهروندان است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور مدیران دستگاه های ذیربط در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، به تشریح وضعیت موجود منابع آب استان اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای استان، با توجه به مشکلات منابع آبی البرز و کاهش نزولات جوی، ۵۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در مقیاس متوسط بلندمدت با کاهش بارندگی مواجه بوده ایم که همین وضعیت تاثیر منفی خود را در آبهای سطحی باقی گذاشته است.
احمد افضلی افزود: بر این اساس در حال حاضر در حوزه آبریز سدهای کرج و طالقان در مقایسه با سالهای گذشته پتانسیل کمی وجود دارد که نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب و طراحی سناریوهای مختلف بر اساس شرایط موجود به لحاظ بارندگی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول خاطر نشان کرد: با تداوم شرایط موجود یکی از تدابیر لازم طراحی سناریوی تامین آب شرب استان و تهیه نسخه هایی برای کمبودهای موجود است تا سال آینده با قطعی آب مواجه نشویم.وی گفت: در این راستا شایسته است شرکت آبفای استان به صورت شهرستان به شهرستان منابع آبی را مستند کرده و در جلسه آتی شورا، طرح های پیشنهادی خود را به منظور تصویب نهایی ارائه دهد.
چاه های غیرمجاز استان تعیین تکلیف نهایی شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در ادامه سخنان خود بر ضرورت تعیین تکلیف نهایی دو هزار حلقه چاه غیرمجاز استان تاکید کرد و یادآور شد: به دلیل برداشت چاه های غیرمجاز کشاورزی که در حریم چاه های فنی آب شرب قرار گرفته اند با کاهش دبی آب شرب و تشدید تنش بحران آبی استان مواجه هستیم که باید بر اساس قوانین موجود پلمپ شود.به گفته افضلی اولویت پلمب این چاه ها با مواردی است که در حریم چاه های آب شرب استان قرار داشته و موجب کاهش آب دهی چاه های آب شرب می شود. وی افزود: در این راستا سایر چاه های غیرمجاز از جمله چاه های زراعی نیز باید با هماهنگی اداره کل جهاد کشاورزی استان به مرور پلمپ شود.تعیین تکلیف چاه های باغی از دیگر مواردی بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به آن اشاره کرد. وی در این رابطه افزود: برای چاه های باغی نیز مقرر شد به منظور خودداری از خشک شدن باغات استان با همکاری جهاد کشاورزی برنامه ریزی عملیاتی پیش بینی شود تا درختان باغی با مشکل مواجه نشود.
وزارت نیرو، مدیریت توأمان آب و برق را آغاز کرده است/ امکان رصد و پایش برداشت از آب های چاه استان را فراهم می شود
بخش دیگری از سخنان افضلی در این جلسه به آغاز مدیریت توأمان آب و برق از سوی وزارت نیرو اختصاص داشت. وی در این رابطه گفت: اخیرا اقدام خوبی از سوی وزارت نیرو در خصوص مدیریت توأمان آب و برق صورت گرفته است که می تواند مسئولان را در مدیریت منابع آبی استان یاری کند.افضلی اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از چاه های کشاورزی مجاز استان به دلیل نداشتن کنتور هوشمند آب، از آب بیشتری استفاده می کنند که امکان کنترل برداشت را از مسئولان مرتبط سلب می کند. گزبه گفته وی در این راستا مقرر شد کارگروهی ویژه در این خصوص تشکیل شود تا بر اساس انرژی مصرفی هر چاه که در پروانه بهره برداری آنان قید شده است، میزان مصرف مدیریت شده و در نهایت امکان رصد و پایش برداشت از آب های چاه استان را فراهم شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود