21 مهر 1403
شماره خبر: 312119

ادبیات راز بهتر بودن و شناخت انسان‌های جهان

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



آفرینش‌های ادبی استان البرز به مناسبت۲۰ مهر ۱۴۰۳ و روز حافظ شیرازی نشستی با حضور مهدی محمدیان پژوهشگر، مدرس دانشگاه و مجری رادیو فرهنگ برگزار کرد.
این نشست که هفتمین برنامه از جلسات باشگاه تازه متولد شده‌ی ادبی سیمرغ استان البرز است بود، با همراهی اعضای نوجوان باشگاه و در مرکز مجتمع استان البرز برگزار شد.
پس از نمایش کلیپ معرفی میهمان برنامه، ابتدا مهتاب میرزاپور؛ کارشناس واحد ادبی استان ضمن خوش آمدگویی به ایشان و همه میهمانان مدعو از ماه مهر و بیستمین روز این ماه سخن گفت و اینکه به یمن بزرگداشت حضرت حافظ و بیستم ماه، روشنی چراغ کانون از مهر و محبت اعضای نوجوان زندگی می‌گیرد.در بخش بعدی، مهدی محمدیان که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است، از فرخنده بودن حضور اعضا در کانون با نام «بزنگاه» نام برد و اینکه حضور در کانون یکی از مهم‌ترین بزنگاه¬های او بوده است.وی ضمن بازگو کردن خاطرات کودکی، از ثبت نام در کتابخانه توسط مادرشان با عنوان «رقم خوردن سرنوشت» نام برد و از روشن شدن چراغی گفت که ذهن و ضمیرش را روشنی بخشید و زندگی را به پیش از حضور در کانون و پس از حضور در کانون تقسیم کرد.کشف جهانِ شگفت انگیز ادبیات در کانون پرورش فکری از کشف‌های دیگر این کودک دیروز کانون بود.شنیدن ندای درون و به رفتن به دنبال ادبیات پارسی، متون کهن و عروض و قافیه این کودک را که دیگر نوجوان شده بود را به رشته ادبیات رساند و اینکه این دریافت آسودگی از پریشان احوالی که در زندگی علاقمندان ادبیات می‌گویند کاری عجیب است.محندیان ضمن تاکید بر کسب تجربه‌های مفید و خوبی که می‌تواند الهام بخش جوان و نوجوان باشد از به دست آوردن «نسخه خاص شخص» نام برد. رفتن از مسیرهای متفاوت که تو را به سرانجامی شگرف می‌رساند ارزشمند است.؛ایستادن پای انتخاب خودتان و خوب و درست شنیدن ندای دل، شما را به سرمنزل می‌رساند گرچه حتما راه آسانی پیش پای شما قرار نمی‌دهد و انگیزه و تلاش فرد در این زمینه اهمیت دارد.
به قول حافظ :
بر خلاف آمد عادت، بطلب کام، که من کسب جمعیت از آن زلفِ پریشان کردم
ادبیات قصه انسان های متفاوت است
این استاد ضمن بازگو کردن اینکه مطالعه ادبیات، آشنا شدن با راز و رمز زندگی و جهان است و ادبیات زندگی آدم‌هایی است که متفاوت از دیگران به دنیا می‌نگرند و تصمیم می‌گیرند، خواندن ادبیات نشان دادن موفقیت در زندگی‌های متفاوت است و اینکه قرار نیست موفق بودن همه انسان‌ها شبیه به هم و یک جور باشد.آموختن ادبیات درک تفاوت‌های جهان و انسان‌هاست و راز و رمز همزیستی و کنار آمدن با این تفاوت‌ها.ایشان در پاسخ سوال مهتاب میرزاپور درباره چگونگیِ کشفِ لذت‌های متون کهن از درون روزمرگی‌ها برای جلب گفتگو با همسالان خودشان گفت:نزدیک کردن متون کهن ادبیات با تجربه زیسته آدم‌ها لذت بخش است که مداوم در رادیو آن را انجام می‌دهیم. تمرین و بازی با مضامین نزدیک به معانی رایج در متون کهن یکی از راه‌هایی است که نوجوان امروز با آن ارتباط برقرار می‌کند.وی افزود تبدیل شدن ادبیات به سبک زندگی یکی از دغدغه‌های مهم من است.
محمدیان سپس از اعضا حاضر خواست تا بیت‌هایی از حافظ یا ادبیات کهن بخوانند. اعضا ضمن خواندن اشعاری از خودشان میهمان برنامه را شگفت زده کردند و ایشان با ذکر این مطلب که تا به حال با این تعداد نوجوان با استعداد و البته صداهای خوب و عالی در یک محفل مواجه نشده بود گفت:
دیری است که دلدار پیامی نفرستاد ، ننوشت کلامی و سلامی نفرستاد :
از «حافظ» به جای «حالی از من نمیپرسی»
به جهان خرم ازآنم که جهان خرم ازوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست : از «سعدی»
«چون ما تک تک گوشه‌ای در وجودمان هست که خدایی است پس ما ارزشمند هستیم پس می‌توانیم وجود ارزشمندی برای بقیه باشیم»
تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد
: از سعدی به جای: «الهی که بیمار نباشی»
ایشان در پاسخ این سوال که نوجوان علاقمند باید کشف شخصی یا علاقمندی داشته باشد
ضمن مطالعه روزانه حداقل یک غزل یا شنیدن آن گفت این مدرس، از خرد ورزی در کنار تعقل داشتن نام برد و سپس ۳ جمله قصارش را به عنوان اصول مهم زندگی به نوجوانان حاضر پیشنهاد کرد:
۱- سهم هر آدمی در زندگی به اندازه نظمی است که در زندگی رعایت می¬کند. از تا کردن تیشرت و منظم درس خواندن و مطالعه کردن تا قرارهای کاری بزرگ
۲- هنر دو درصدش استعداد است. ۹۸ درصد پشتکار و پیگیری است. پشتکار یعنی تمرین دانسته¬ها و نظم داشتن و تبدیل کردن به چیزی برای زندگی مثل حافظ که کمتر از فردوسی شعر دارد و نشان از پیگیری و تلاشش در سرودن و تصحیح اشعارش به صورت شبانه روزی است.
۳- ایمان به خودت و آنچه انجام میدهی
در پایان برنامه پس از حافظ خوانی تک تک اعضا مهدی محمدیان با مثال‌های دیگری از مفاهیم ساده‌ای که از این اشعار برداشت می‌شد و به سبک زندگی امروزی نزدیک بود دوستان را آشنا کرد.
گفتنی است مهدی محمدیان که از اعضای قدیمی کانون است سالها در پست‌های مختلف فرهنگی و ادبی مشغول خدمت بود و کماکان در رسانه فرهنگی رادیو به خدمت‌رسانی به اهل فرهنگ و عاشقان ادبیات همت دارد. «ققنوس» با اجرای این هنرمند،نام یکی از برنامه‌های ادبی و موسیقی در رادیو فرهنگ روی موج F.M (ردیف ۱.۶) که هر روز ساعت۱۶ از این رسانه پخش می‌شود.این نشست یکی از مجموعه برنامه‌های منتخب برگزار شده در هفته ملی کودک استان البرز است که برای مخاطبان کودک، نوجوان و والدین آنها اجرا شد.
این نشست پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود