30 آبان 1392
شماره خبر: 110485

قرص ترامادول

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

قرص ترامادول


دارویی ضد درد با اثر مرکزی با نام ترامادول ترکیبی صناعی است که به عنوان ضد درد (شبیه به داروهای مخدر یا اپیوئیدی) کاربرد دارد.
اشکال دارویی آن که در بازار دارویی ایران موجود است به صورت قرص و کپسول 50 و 10 میلی گرمی و آمپول 100 میلی گرم در هر میلی لیتر می باشد. این دارو در درمان دردهای نسبتا شدید حاد یا مزمن از قبیل دردهای بعد از عمل جراحی و یا دردهای سرطانی توسط پزشکان تجویز می شود. مصرف همزمان این ماده با مشروبات الکلی، تریاک و مشتقات آن و همچنین داروهای آرام بخش نظیر اگزازپام ، دیازپام و لورازپام و ... بسیار خطرناک است چرا که سبب کاهش شدید اعمال و کنش های تنفس طبیعی می گردد. سوء مصرف این دارو سبب عوارض بسیار خطرناک است بطوریکه اکنون نوع تزریقی آن تنها در اورژانس بیمارستانها وجود دارد و از سطح داروخانه ها جمع آوری شده است اما متاسفانه کپسول و قرص ترامادول به صورت کسترده ای به فروش می رسد و علی رغم هشدارهای مکرر وزارت بهداشت و درمان و توضیح اینکه عرضه ترامادول بدون نسخه مجاز نمی باشد اما کماکان عرضه می شود.
عوارض جانبی:
خستگی و ضعف عمومی، گشاد شدن مردمک ها، نگرانی، گیجی، اختلالات تعادلی، حالات عصبی، اختلالات خواب، درد شکمی، بی اشتهایی، افزایش حرکت روده ها یا یبوست، راش جلدی، اختلالات بینایی، تکرر ادرار و ... ترامادول می تواند سبب وابستگی و اعتیاد شود. همانند سایر مواد، ترامادول نیز سبب بروز اشتیاق و تمایل روانی و ایجاد حالت تحمل یعنی نوعی اجبار به افزایش میزان ماده جهت رسیدن به حالت نئشگی می شود. قطع یکباره این ماده در مصرف کننده باعث بروز نشانه های جسمی و روانی محرومیت می شود که نشان دهنده اعتیاد فرد به ترامادول است.
این علائم عبارتند از:
-اضطراب
-عرق کردن
-بی خوابی
-درد یا بی حسی اندام ها
-حالت تهوع
-توهم
-لرزش
-اسهال
هشدارها:
عمده مصرف کننده گان ترامادول افرادی هستند که از این دارو به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر و یا ترک آن با هدف کاهش عوارض قطع مواد مصرفی خود استفاده می کنند اما غافل از این نکته هستند که مصرف این دارو نه تنها هیچ مشکلی از آنها را حل نمی کند بلکه باعث تحمل عوارض ناشی از سوء مصرف و جایگزینی مخرب می شوند که عمده ترین آنها اختلال در سیستم های تنفسی ، کلیه و کبد می گردد و در نهایت منجر به عود مصرف قبلی و تحمل این عوارض و آسیب های بسیار آن می گردند. دسته دیگری از افراد برای رفع مشکلات جنسی و به توصیه افرادی ناآگاه رو به مصرف این دارو می آورند که در نهایت نه تنها این مشکلات رفع نمی گردد بلکه باز هم عوارض مخرب این دارو شرایط را وخیم تر کرده و خود زمینه ساز مصرف انواع مخدر دیگر و ورود به دنیای سیاه اعتیاد می گردد.
توصیه ها:

ميهمان
پاسخ 12/10/1399 - 21:29 فواد عابدی

ترامادول. خرید در هشتگرد

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود