28 دی 1392
شماره خبر: 114153

چرا آسمی ها نبايد شير و بادام بخورند

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

چرا آسمی ها نبايد شير و بادام بخورند


نتايج تحقيقات در انگلستان نشان داده افرادي كه به طور معمول ۲ تا ۵ سيب طي هفته مي خورند ۳۰ درصد كمتر از افرادي كه طي هفته سيب نمي خورند به حملات آسم دچار مي شوند.
آيا چيزهايي كه مي خوريد روي بيماري تنفسي شما تاثير مي گذارد؟ شايد هنوز نتوان به طور قطعي گفت تمام غذاهايي كه مي خوريم روي بيماري هاي تنفسي تاثير مي گذارند اما دلايل زيادي هم كشف شده است كه نشان مي دهد بسياري از غذاها مي توانند روي بيماري هاي تنفسي تاثير بگذارند. دكتر رابرت گراهام، فوق تخصص بيماري هاي ريوي در مركز دانشگاهي لنوكس هيل در نيويورك مي گويد: «قطعاً هيچ رژيم غذايي خاصي وجود ندارد كه با آن بتوان بيماري هاي ريوي مثلاً آسم را معالجه كرد اما به هر حال برخي مواد غذايي هستند كه براي مبتلايان به بيماري هاي انسدادي ريه مثل آسم و آمفيزم مضر هستند و علائم آنها را بدتر مي كنند و برخي از مواد غذايي هم براي آنها مفيد هستند و مي توانند علائم بيماري آنها را كاهش دهند.» اما نكته اي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه بدن هر فرد با بدن ديگري فرق دارد و هركس ممكن است به گونه اي به يك ماده غذايي پاسخ دهد. براي همين بايد مراقب باشيد تاثير هر ماده غذايي در مورد خودتان را كاملاً ببينيد و بعد تصميم بگيريد.
سيب
ميوه بهشتي
تاثير روي آسم؛ مفيد

اين هم يك دليل ديگر براي آنكه سيب جزء هميشگي برنامه غذايي شما باشد. نتايج تحقيقات در انگلستان نشان داده افرادي كه به طور معمول ۲ تا ۵ سيب طي هفته مي خورند ۳۰ درصد كمتر از افرادي كه طي هفته سيب نمي خورند به حملات آسم دچار مي شوند. اما اگر فقط هفته اي يك سيب بخوريد از فوايد اين ميوه استفاده نكرده ايد. به نظر مي رسد تركيبات موسوم به فلانوئيدها در سيب علت اين فايده مهم آن است. مطالعات در انگلستان نشان داده به خصوص يكي از فلانوئيدها به نام «خلين» باعث باز شدن راه هاي هوايي و تنفس راحت تر در افراد مبتلا به بيماري آسم مي شود.
خربزه
كي گفته خربزه فايده اي ندارد؟
تاثير روي آسم؛ مفيد

ويتامين C يك آنتي اكسيدان بسيار قوي است كه با مبارزه كردن با راديكال هاي آزاد مضر و كاهش التهاب از آسيب به ريه مي كاهد. نتايج يك مطالعه گسترده در كودكان پيش دبستاني در ژاپن نشان داده كودكاني كه در رژيم غذايي هفتگي خود مقدار زيادي ويتامين C دريافت كرده اند در سال هاي بعد كمتر از كودكاني كه مقدار كمتري ويتامين C دريافت كرده اند دچار حملات آسم شدند. ويتامين C را مي توانيد در برخي از ميوه ها و سبزيجات پيدا كنيد اما ميوه هاي موسوم به سيتروس مثل پرتقال و گريپ فروت، كيوي، بروكلي، كلم بروكسل و گوجه فرنگي مقدار زيادي از اين ويتامين را در خود دارند، اما خربزه هم از اين ويتامين مفيد به مقدار بسيار زيادي دارد.
هويج
دوست ريه و چشم هاي شما
تاثير روي آسم؛ مفيد

هويج به دليل داشتن مقدار زيادي بتاكاروتن، از آنتي اكسيدان هاي معروف، شهرت دارد. مطالعات انجام شده در سوئد نشان داده است بتاكاروتن ها ـ كه در بدن به ويتامين A بدل مي شوند ـ مي توانند احتمال بروز حمله آسم ناشي از ورزش را به ميزان بسيار زيادي در كودكان و نوجوانان كاهش دهند در ضمن همان طور كه احتمالاً مي دانيد اين بتاكاروتن مي تواند به بينايي شما كمك كرده و سيستم ايمني بدن تان را هم تقويت كند. برخي مطالعات نشان داده بتاكاروتن ها مي توانند مانع از ابتلاي شما به بيماري هاي قلبي، برخي سرطان ها و نيز بيماري آلزايمر و فراموشي دوران سالخوردگي شوند! هويج يك منبع عالي بتاكاروتن است اما زردآلو، فلفل سبز و سيب زميني شيرين هم ساير خوراكي هايي هستند كه منبع بسيار خوبي از بتاكاروتن محسوب مي شوند.
قهوه
نوشيدني نجات بخش ريه
تاثير روي آسم؛ مفيد

در مورد قهوه احتمالاً هر هفته يك مطلب تازه مي شنويد، حتماً شما هم عادت كرده ايد بشنويد كه مثلاً قهوه مي تواند براي درمان يا پيشگيري از برخي بيماري ها به كار گرفته شود يا برعكس شنيده باشيد كه مصرف قهوه مي تواند احتمال ابتلا به فلان بيماري را بيشتر كند اما در مورد بيماري هاي ريوي بايد گفت ثابت شده است كه مصرف قهوه مي تواند احتمال بروز اين بيماري ها را كاهش دهد. دكتر الئنور رايزن، متخصص بيماري هاي ريه در دانشگاه وست آيلند مي گويد: «نتايج مطالعات ما نشان داده كه پس از مصرف قهوه و حدود ۴ ساعت پس از نوشيدن آن، راه هاي هوايي بازتر و در كل وضعيت تنفس فرد بهتر مي شود.» به همين دليل چاي سياه هم مثل قهوه مي تواند براي افراد مبتلا به بيماري هاي انسدادي ريه (مثل آمفيزم و آسم) مفيد باشد.
تخم مرغ
اگر آلرژي داريد
تاثير روي آسم؛ مضر

شايع ترين واكنش آلرژي به تخم مرغ در پوست و حالت كهير است اما اين را هم بدانيد در برخي از افراد حساسيت به تخم مرغ به شكل مشكل تنفسي و حتي حمله آسم بروز مي كند. آلرژي به تخم مرغ در كودكان و نوجوانان شايع تر است و كساني كه به اين حساسيت مبتلا هستند بهتر است از هر گونه تماس با تخم مرغ و غذاهايي كه با تخم مرغ پخته مي شوند، پرهيز كنند. جالب است بدانيد خانمي در اسپانيا كه به تخم مرغ حساسيت داشت در خانه اي قديمي سكنا گزيد اما دچار حساسيت شديد شد بدون اينكه تماسي با تخم مرغ داشته باشد. در نهايت مشخص شد در مصالح قديمي ماده اي وجود دارد كه مشابه ماده اي در تخم مرغ است كه مي تواند موجب بروز آسم در افراد حساس به اين ماده شود.
شير
در هر آدمي فرق مي كند
تاثير روي آسم؛ هم مفيد و هم مضر

نتايج مطالعات در مورد تاثير شير و ساير لبنيات روي احتمال ابتلا به آسم متناقض و گيج كننده است. بعضي از افراد پس از مصرف شير دچار خس خس سينه، سرفه و ساير علائم تنفسي مي شوند اما از طرف ديگر شير يك منبع بسيار عالي از ويتامين D است كه در افراد بسياري مي تواند علائم آسم را بهبود بخشد. به هر حال در مورد شير حتماً بايد به بدن خودتان توجه كنيد و ببينيد با خوردن شير و ساير لبنيات علائم تان كاهش پيدا مي كند يا افزايش؟
بادام
بچه هايي كه حساس هستند
تاثير روي آسم؛ مضر

بادام در افراد بسيار حساس به آن مي تواند واكنش هاي حساسيتي بسيار شديد ايجاد كند و در بسياري از كودكان مي تواند باعث بروز حمله آسم شديد شود اما جالب است بدانيد مطالعات انجام شده در كانادا نشان داده كودكاني كه به بادام آلرژي دارند و دچار آسم مي شوند، زودتر از ساير كودكان از اين بيماري بهبود مي يابند. اگر كودك تان به گرد و غبار موجود در هوا، گرده گياهان و چمن حساست دارد، احتمال اينكه به بادام هم حساسيت داشته باشد، بسيار زياد است.
نمك
دشمن

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود