4 دی 1399
شماره خبر: 247088

در خرید رایانه به چه نکاتی توجه کنیم؟

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

در خرید رایانه به چه نکاتی توجه کنیم؟


توجه به تعدادی از نکات سبب می‌شود در هنگام خرید رایانه سیستم مورد نظر خود را به راحتی پیدا کرده و از امکانات مختلف آن استفاده کنیم.

اکنون شرکت‌ها و نشان‌های تجاری بسیار متفاوتی برای خرید رایانه وجود دارد و در صورتی که ندانید قصد خرید چه سیستمی را دارید ممکن است پس از خرید دستگاه از داشتن آن پشیمان شوید. در ادامه این گزارش راهنمایی‌های مفیدی در خصوص خرید رایانه بیان می‌کنیم.
مشخص کردن هدف استفاده از رایانه
اولین و شاید مهم‌ترین مسئله زمانی که به دنبال خرید رایانه هستید مشخص کردن هدف استفاده است. یعنی باید بدانید دقیقاً چه استفاده‌هایی از رایانه می‌کنید و به چه منظور قصد خرید این دستگاه را دارید. بدون شک رایانه‌ای که مورد استفاده یک دانشجو یا دانش‌آموز است امکانات و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سیستم قابل استفاده برای یک مهندس گرافیک دارد.
معمولا رایانه‌های خانگی صرفاً برای جستجو در اینترنت و انجام فعالیت‌های روزمره نظیر استفاده از نرم‌افزار آفیس و بازی کردن کاربرد دارند. البته بازی‌های قابل اجرا در رایانه‌های خانگی نسبت به گیم‌هایی که در سیستم‌های مخصوص بازی نصب می‌شوند از لحاظ کیفیت تفاوت زیادی دارند. پس از مشخص کردن هدف از خرید رایانه به راحتی می‌توانید سخت‌افزار‌های مورد نیاز برای سیستم خود را به طور مجزا خریداری کرده و یا با مراجعه به مراکز خرید و فروش رایانه سیستمی را به طور کامل یا اصطلاحاً اسمبل شده تهیه کنید.
بررسی بودجه خرید
زمانی که کاربرد رایانه مشخص شد باید بودجه خرید مورد نیاز برای آن سیستم را بررسی کرده و تصمیم خود برای خرید رایانه را قطعی کنیم. متأسفانه در ماه‌های اخیر قیمت سخت‌افزار‌های رایانه‌ای به شدت افزایش یافته و همین موضوع سبب شده اکنون خریدن رایانه نیاز به هزینه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حداقل هزینه لازم برای خرید رایانه در پاییز ۹۹ برابر با ۱۲ میلیون تومان است. چنین سیستمی با داشتن امکاناتی نظیر پردازنده Corei ۳ و رم ۸ گیگابایت صرفاً برای استفاده‌های روزمره خانگی مناسب است و نمی‌توان در آن بازی‌های نیازمند گرافیک و پردازنده قوی را نصب کرد. برای خرید رایانه خانگی تعدادی از سخت‌افزار‌ها از بقیه اهمیت بیشتری دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
رم
رم یا رام قسمتی از رایانه برای برقراری ارتباط بین مادربرد و هسته است. این قطعه نوعی حافظه موقت نیز محسوب شده و بسیاری از اطلاعات پیش از قرارگیری در حافظه دائمی یا هارد در رم ثبت می‌شود و به همین علت است که معمولاً سیستم‌هایی با رم ضعیف‌تر سرعت کمتری دارند و گاهی دچار اختلال می‌گردند. اکنون رم‌های اس‌اس‌دی (SSD) از جمله بهترین مدل‌های رم موجود در بازار هستند.
هارد
اگر از آن دسته از کاربران هستید که اطلاعات نیازی را در رایانه خود ذخیره می‌کنید باید هنگام خرید رایانه به ظرفیت هارد آن توجه زیادی کنید. اکنون انواع هارد با ظرفیت‌های متفاوت از ۶۴ گیگابایت تا ۱ ترابایت و حتی بیشتر در بازار موجود است و می‌توان به راحتی این قطعه را خریداری و به رایانه متصل کرد. هارد با ظرفیت بالاتر الزاماً مخصوص سیستم‌های گیمینگ یا طراحی نیست و همه انواع هارد به هر سیستمی قابل اتصال است.
مادربورد
مادربورد قطعه‌ای از رایانه است که در واقع عملکرد همه قسمت‌ها به آن بستگی دارد. این قطعه ارتباط بین سخت‌افزار‌های مختلف با یکدیگر را برقرار کرده و درگاه‌هایی برای اتصال قطعاتی مانند هارد، رم، کارت گرافیک روی آن تعبیه شده است. مادربورد انواع مختلفی دارد که باتوجه به کارایی مورد انتظار از رایانه خدمات مناسب را ارائه می‌دهد. در رایانه‌های خانگی معمولاً کارت گرافیک مجزا به مادربورد وصل نمی‌شود و همان گرافیک موجود روی مادربورد نیاز‌های رایانه را رفع می‌کند. البته قطعه مهم دیگری نیز روی مادربورد وجود دارد که همان پردازنده است.
پردازنده
آخرین قطعه‌ای که می‌خواهیم در این گزارش به آن بپردازیم پردازنده است. پردازنده تراشه‌ای کوچک است که معمولاً در مرکز مادربورد نصب شده و به منزله مغز دستگاه شناخته می‌شود. تمامی فرایند‌های رایانه در این تراشه برنامه‌ریزی شده و دستور اجرای آن برای قسمت‌های مختلف صادر می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های اینتل، آی‌بی‌ام (IBM) و کوالکام پردازنده‌های بسیار قدرتمندی را تولید می‌کنند. در میان این نام‌ها تراشه‌های شرکت آی‌بی‌ام که با نام Corei در بازار به فروش می‌رسند از محبوبیت و کارایی زیادی در انواع سیستم‌های رایانه‌ای برخوردار هستند. در رایانه‌های خانگی پردازنده corei ۳ و corei ۵ قادر به هماهنگ‌سازی تمامی فعالیت‌های دستگاه هستند و عملکرد مطلوبی را ارائه می‌دهند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود