6 آذر 1402
شماره خبر: 296554

مصرف پیاز خام در بهبود هضم و جذب غذا موثر است

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی



کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف پیاز در افرادی که مشکل هضم غذا دارند، می‌تواند باعث بهبود و کمک‌ به هضم و جذب غذا شود.
رومینا اکبری گفت: پیاز با توجه به خواصی که دارد برای سلامتی بسیار مفید است و از زمان‌های قدیم مصرف آن در سفره ایرانی چه به صورت خام و چه به صورت ترکیب با غذاها متداول بوده و حتی بدون پیاز امکان پخت بسیاری از غذاهای ایرانی وجود ندارد. پیاز منبع غذایی حاوی ویتامین A ، C، کلسیم، پتاسیم، فسفات و سرشار از آنتی اکسیدان است.
وی افزود: پیاز برای مبارزه با سرطان‌ها، سلامت قلب و عروق افراد، کاهش قند خون و تقویت معده مفید است. همچنین با توجه به موثر بودن پیاز در بهبود عملکرد هضم و جذب غذا، افرادی که با مشکل هضم غذا مواجه هستند، خوردن پیاز خام می‌تواند به آنها کمک ‌کند. پیاز به علت اینکه حاوی کلسیم و فسفات قابل توجهی است، برای حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. بنابراین با توجه به اینکه با شیوع بالایی از پوکی استخوان هم مواجه هستیم، مصرف پیاز در برنامه غذایی روزانه مهم بوده و می‌تواند یک کلسیم اضافی را از پیاز دریافت کرد.این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: پیاز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین در فصول سرد سال که ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا شدت می‌یابد، مصرف پیاز برای بهبودی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. از طرف دیگر چون پیاز خاصیت ضد التهابی دارد، برای تقویت سیستم قلب و عروق، کلیه و معده می‌تواند مفید باشد.اکبری اظهار کرد: خواص پیاز خام و پخته تقریبا یکسان است، اما پیاز به عنوان یک ماده غذایی گیاهی وقتی در غذا به صورت آب‌پز یا پخته استفاده می‌شود، قند آن نسبت به پیاز خام مقداری افزایش پیدا می‌کند، برای همین بهتر است پیاز را با توجه به مقداری که برای پخت غذا نیاز بوده و کافی است، استفاده کنند. مصرف پیاز به صورت خام در کنار سالادها و غذا به صورت دورچین نباید فراموش شود.این کارشناس تغذیه درباره مصرف پیازهای جوانه زده گفت: در مورد اینکه آیا مصرف جوانه پیاز درست است یا خیر مباحث زیادی وجود دارد. بر اساس بعضی از مقالات بهتر است که قسمت جوانه زده پیاز جدا شده و مصرف نشود، چون ممکن است حاوی ترکیبات سمی باشد. ولی بعضی دیگر از مقالات می‌گوید که مشکلی ندارد و در مقدار کم می‌توان از جوانه پیاز استفاده کرد.وی ادامه داد: مصرف جوانه پیاز در رژیم غذایی گیاهان خواران به علت اینکه بر این باور هستند که غنی از مواد کلسیم و پتاسیم است، رواج بیشتری دارد و به صورت خام در سالادها استفاده می‌شود.وی بیان کرد: علت اصلی جوانه زدن پیاز به خاطر افزایش رطوبت است. بهتر است که پیاز را در جای خنک دور از آفتاب و فضای باز نگهداری کنند. پیازی که کپک زده و یا دچار تغییر رنگ شده باشد را نباید استفاده کرد.این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره بهترین روش طبخ پیاز افزود: اگر قرار است که پیاز برای غذا سرخ شود چون لایه‌های خیلی نازکی دارد، برای سرخ کردن باید از حرارت ملایم با مدت زمان کم و روغن‌های سرخ کردنی که با ویتامین D و کلسیم غنی شده هستند، استفاده شود. برای سرخ کردن مواد غذایی و پیاز از روغن جامد استفاده نکنید، چون این روغن‌ها برای سلامتی مضر هستند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود